וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בשוק הספרים: סטימצקי תשלם לפי מכירות

גלי ברגר

29.8.2007 / 10:10

עד עתה רק צומת ספרים עבדה בשיטה זו. מנחם פרי: "מדובר במהלך בעל השלכה אדירה. הוצאות הספרים יספגו מיליוני שקלים"

סערה בענף הספרים: סטימצקי, רשת הספרים הגדולה בישראל, תחל לשלם להוצאות הספרים רק לאחר שהספרים יימכרו בחנויות, כך נודע ל-TheMarker. עד היום חתמו על המעבר לשיטה זו, הקרויה שיטת הקונסיגנציה, ידיעות ספרים - שהיא ההוצאה הגדולה בישראל, כנרת זמורה ביתן - שהיא ההוצאה השנייה בגודלה והוצאת מטר. סטימצקי מנהלת משא ומתן עם הוצאות נוספות. מנכ"לית סטימצקי, איריס בראל, אמרה בתגובה כי "אכן מרבית ההוצאות עברו לשיטת הקונסיגנציה ואני מקווה שהחל ב-1 בינואר 2008 יעברו כל הרשתות לעבוד בצורה זו".

עד היום הזמינה סטימצקי ספרים מההוצאות, שילמה עליהם לפי ההסכמים הפרטניים, (לדוגמה שוטף +60) ויכלה, לאחר מספר חודשים, להחזיר ספרים שלא נמכרו. במקרים רבים הרשת קיזזה את ההחזרות מול ההוצאות לגבי ספרים עתידיים. מעכשיו יקבלו ההוצאות תשלום שוטף +60 לדוגמה, לפי ההסכם עם כל הוצאה רק מרגע מכירת הספר לצרכן הסופי. בנוסף מעבירה סטימצקי בימים אלה את עלויות שינוע הספרים אל ההוצאות, שיוכלו לבחור אם לשלם לה בעצמן עבור ההובלה, או להעביר את הספרים באופן עצמאי.

מהלך התייעלות נוסף של סטימצקי הוא הכנסת מערכת ERP של SAP business one. המערכת, שיושקעו בה מאות אלפי דולרים, תסייע לסטימצקי לנהל בצורה נכונה יותר הן את פעילות הסניפים והן את המחסן והמלאי. סטימצקי היא חברה עסקית, שנרכשה על ידי מרקסטון ומועמדת להנפקה בעתיד ועל כן כל מהלכי ההתייעלות של הרשת ברורים. אך לגבי הוצאות הספרים, המעבר לקונסיגנציה יקטין את הנזילות באופן משמעותי, שכן הן יהיו תלויות במועד המכירה של הספרים, ואלה יוכלו לשכב על מדפי הרשת או במחסן זמן רב.

חלק מהוצאות הספרים יצטרכו לספוג עכשיו גם החזרה של ספרים שהיו במלאי של סטימצקי. לדברי פרופסור מנחם פרי, עורך הספריה החדשה (שבבעלות משותפת עם הקיבוץ המאוחד), מדובר במהלך בעל השלכה אדירה והוצאות הספרים יצטרכו לספוג באופן מיידי מיליוני שקלים. בסטימצקי מאמינים כי מדובר בסכומים קטנים הרבה יותר, אם בכלל - תלוי בהסכם.

צומת ספרים כבר שם

סטימצקי היא לא הראשונה שנוקטת בשיטה זו. צומת ספרים, הרשת השנייה בגודלה, פועלת כך כבר כמה שנים. "מנקודת ראותם הם צודקים", אומר פרי, "צומת ספרים ממלאת היום את המדפים על חשבון ההוצאות. כשהיא פותחת סניפים חדשים היא לא צריכה להשקיע במלאי. כל מו"ל בפני עצמו הוא קטן ביחס לרשת, ואין לנו אפשרות להתאחד נגד המהלך שכן אז הממונה על ההגבלים העסקיים תזרוק אותנו לכלא. אם היו עוצרים את זה בצומת ספרים, לא היינו מגיעים למצב הזה".

צומת ספרים מוחזקת על ידי ההוצאות כנרת זמורה ביתן, מודן ואבי שומר. לטענת גורמים בשוק, מכירה בקונסיגנציה אינה משמעותית עבור הוצאות אלה, שכן למעשה צומת ספרים מהווה מעין מחסן שלהן.

מנכ"ל רשת צומת ספרים, אבי שומר, טוען כי זה אינטרס של המו"לים לא פחות משל הרשתות. "בגלל שיוצאים כל כך הרבה ספרים בשנה אין לנו יכולת לשאת בעלויות של המלאים. אין אף ענף שמקבל 7,000 פריטים חדשים בשנה ומישהו צריך לשלם עבור זה אם רוצים שנחזיק את המדף. כיום אנחנו שוכרים חנויות יותר גדולות כדי שנוכל להציג יותר ספרים. אם היינו צריכים לשלם על המלאי, לא היינו יכולים לפתוח את החנויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully