וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למרות העלייה במכירות הספרים, רווחי המו"לים צנחו"

אייל דץ

1.3.2010 / 8:30

על רקע המחקר שבישר על עלייה במכירות הספרים בישראל, מתפרסמים נתונים המראים כי למרות העלייה, תקבולי המו"לים ירדו משמעותית. בתוך כך, שבוע הספר יתקיים ב-2-12 ביוני

חוק הסופרים עדיין לא הגיע לשולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה, אולם הקרב בין התומכים בחוק למתנגדים אליו ממשיך להתחממם. דו"ח בנושא שהגיע לידי וואלה! תרבות מראה את הירידה ההדרגתית בתקבולים של ההוצאות לאור מכירות ספרים בישראל. על פי הנתונים, בשנת 2004, היה התקבול הממוצע של המוציאים לאור, שלושים שקלים. בשנת 2009 ירד התקבול באופן משמעותי לסכום של עשרים שקלים בלבד.

המשמעות היא שלאחר ניכוי שכר הסופרים, שעומד כיום על שישה שקלים לספר. נותר למו"ל 14 שקלים בלבד מכל ספר שנמכר. מסכום זה יש להפחית את ההוצאות השוטפות של ההוצאה לאור. לטענת גורמים התומכים בחוק הגנת הספרות והסופרים, הנתונים משקפים את המצב בכל ההוצאות בארץ ומראים כי למרות הגידול במספר הספרים שנמכרו בשנים האחרונות הרי שסך התקבולים של ההוצאות לאור ירד בשלושים אחוזים.

נתוני הדו"ח, המקובלים גם על איגודים שונים בענף כגון איגוד המתרגמים, מגיעים כתגובה למחקר שפרסם מכון ירושלים לחקר שווקים בשבוע שעבר. על פי המחקר, נמכרים בישראל כ-35 מיליון ספרים בשנה ב-600 חנויות שונות והמבצעים, אותם מנסה החוק להגביל כשמדובר בספרים חדשים, הביאו לגידול של 18% במספר הספרים שנמכרו. עמדת המכון מבוססת על ניתוח הכולל בדיקה סטטיסטית של שוק הספרים בישראל, אותו ערך בועז ארד, מנתח מדיניות במכון, שהביע התנגדות נחרצת לחוק.

"הקהל מצביע ברגליים"

בתוך כך, אמש (ראשון) הוכרזו התאריכים שבהם יתקיים "שבוע הספר". על פי החלטת האסיפה הכללית של המו"לים חברי "התאחדות הוצאות ספרים בישראל" , שבוע הספר ה-49 במספר יתקיים השנה בתאריכים 2-12 ביוני. ירידי "שבוע הספר",יתקיימו בתשע ערים: תל אביב, ירושלים, חיפה, כפר סבא, באר שבע, נתניה, רמת גן, חולון ופתח תקווה. בנוסף יתקיימו הירידים בעוד כ-40 יישובים ברחבי הארץ.

"שבוע הספר ה-48 שערכנו בשנה שעברה היה אחד מהמוצלחים שנערכו בהיסטוריה של האירוע התרבותי החשוב והמשמעותי הזה", אמר אמנון בן שמואל, מנכ"ל התאחדות הוצאות ספרים בישראל, "למרות התחזיות הפסימיות והשינויים המהותיים שעובר שוק הספרים בישראל, הוכחנו כי ההפנינג ומבחר הספרים העצום שמציע היריד עדיין מושכים את הקהל שמצביע ברגליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully