וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל ירושלים יצא לדרך

שני גורקביץ', צילומים: עומר מירון

7.7.2011 / 22:56

אירוע הקולנוע הגדול בישראל נפתח עם הענקת פרסים מרגשת לנחמן אינגבר והבמאי ערן ריקליס, שבחר להזכיר בדבריו את גלעד שליט: "צריך להחזיר אותו"

פסטיבל הקולנוע ה-28 בירושלים נפתח הערב (חמישי) בברכת הסולטן, בטקס הענקת אותות הוקרה לבמאי והמפיק ערן ריקליס ("צומת וולקן", "הכלה הסורית", "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"), הבמאי ההונגרי בלה טאר ומבקר הקולנוע ואיש האקדמיה נחמן אינגבר. הסרט שפתח את הפסטיבל הוא "סופר 8" של ג'יי ג'יי אברהמס, שאמנם לא הגיע לישראל אך שלח מסר מצולם לבאי הפסטיבל במסגרתו בירך אותם ואמר "זהו כבוד עבורי להיות חלק מהאירוע הקולנועי הזה, במיוחד בערב מכושף זה בברכת הסולטן".

"זה מאוד מרגש אחרי כל כך הרבה שנים", אמר אינגבר בשיחה עם וואלה! תרבות. "אבל תלוי איך מסתכלים על זה, יש שתי אופציות: או שזו הערכה למה שעשית, או לחשוב שאומרים לך 'וואלה, הגיע הזמן לפנות את המקום'. אז תלוי איך אתה מסתכל על זה. אני מסתכל על זה כמובן באורח מאוד מאוד חיובי ואני מאוד שמח שאני מקבל את האות הזה".

גם ריקליס נדבק בהתרגשות בעקבות החיבוק הגדול מהממסד הקולנועי בארץ, אחרי שנים של שמועות על ניכור של האקדמיה והתעשייה מפועלו. "יש לי שנה של חיבוקים", אמר ריקליס. "לפני פחות משנה הייתי עם האוסקרים, ומאז עשיתי עוד סרט ("פלייאוף" על רלף קליין - ש.ג). זו שנה טובה". עם זאת, ריקליס לא מאמין שהוא הפך למיינסטרים של הקולנוע הישראלי: "אני חושב שאני מנסה לעשות את מה שאני רוצה לעשות, ולהגיד את מה שאני רוצה לומר", הוא אומר. "אבל זה שיותר ויותר אנשים מקשיבים זה נכון".

ערן ריקליס. עומר מירון
סוף סוף זוכה לקבלה והכרה. ערן ריקליס/עומר מירון

אצל הבמאי ההונגרי בלה טאר לא הסתמנה התרגשות מיוחדת, אך נראה כי הוא נהנה מאוד מהשהייה בירושלים. מדובר בביקורו השני בישראל, ואות ההוקרה על 34 שנות פעילות קולנועית משמש לבמאי כהזדמנות נוספת לספוג את הרוחניות של העיר. "כשאתה כאן, ומולך יש את כל ההיסטוריה - אני תמיד מנסה לדמיין איך היו החיים לפני אלף ואלפיים שנים. זה מעורר השראה", אמר בשיחה עם וואלה! תרבות. "ואם אני משווה את זה למה שאנחנו עושים עכשיו, יש לי לפעמים ספקות - אולי אנחנו הולכים בדרך הלא נכונה?"

את הטקס הרשמי פתח ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שאמר "לאחר השקעות בתשתית התרבותית בעיר, הכפלת תקציב מוסדות התרבות וגידול דרמטי באירועים התרבותיים והפסטיבלים בירושלים, שבה בשנתיים האחרונות ירושלים להיות בירה תרבותית אמיתית". בשלב הזה נאומו הופרע על ידי כמה אנשים מהקהל שקראו לעברו "מה עם מזרח העיר?", אך ברקת המשיך והקריאות שככו.

ליה ון ליר. עומר מירון
המלכה האם של הקולנוע הישראלי. ליה ון ליר/עומר מירון

רגע פוליטי נוסף אירע בסיום נאומו של ריקליס, שעסק בילדותו ובאהבתו לקולנוע. לקראת סיום דבר, אמר ריקליס "אני לא יכול לעמוד פה במרחק כל כך קצר ממשפחת שליט ולא להגיד מילה על גלעד שליט. אין לי הרבה מה לומר על זה, פשוט צריך להביא אותו הביתה", דבריו התקבלו במחיאות כפיים סוערות מצד הקהל.

במסגרת הפסטיבל, שיימשך עד יום שבת הבא, יוקרן בבכורה ישראלית הסרט "ליה", המספר את סיפורה של ליה ון ליר, מקימת הסינמטק, המציין השנה 30 להיווסדו ופטרונית הפסטיבל. כל מקבלי הפרסים, ואנשי הפסטיבל ניצלו את הבמה כדי להודות לון ליר. "היא בעצם יסדה את תרבות הקולנוע בישראל", אמר אינגבר לוואלה! תרבות. "אני וכל האנשים האחרים בתחום לא היינו קיימים בלעדיה. היא זו שהביאה ארצה את הסרטים הקלאסיים האלה שכולנו צריכים לגדול עליהם, היא ייסדה את החוגים לקולנוע, מועדוני הסרט הטוב, ואחר כך את הסינמטקים. מאוד מרגש אותי לקבל פרס מהצד של ליה ון ליר".

הפסטיבל יימשך מחר ולאורך כל השבוע הבא עם הקרנות סרטי התחרות הישראלית, בהם "אודם" ו"בוקר טוב אדון פידלמן", וכן סרטי התעודה הרבים בפסטיבל.

פסטיבל ירושלים 2011: מדריך ההמלצות המלא

פסטיבל ירושלים 2011: נחמן אינגבר זוכה להצדעה מבכירי הקולנוע הישראלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully