וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת האמנים: פלאש-מוב בלב מוזיאון תל אביב לאמנות

שני גורקביץ'

10.11.2011 / 22:48

האמנים המוחים נשכבו על רצפת הגלריה לאמנות ישראלית באגף החדש של המוזיאון והעמידו פני מתים במשך דקות ארוכות. "זה נראה כמו אחרי הפצצה", אמרו מבקרים

כ-20 אמנים פלסטיים נכנסו הערב (חמישי) לאגף החדש של מוזיאון תל אביב לאמנות וקיימו בו מיצג מחאה. במסגרת המיצג, שבוצע בסגנון פלאש-מוב, הילכו האמנים בין המבקרים במוזיאון ובשעה שנקבעה מראש נשכבו כולם על רצפת החדר והניחו תחת גופם פיסות לבד שדימו כתמי דם. המיצג המחאתי נערך במכוון בגלריית האמנות הישראלית, בה מוצגת כעת תערוכת רטרוספקטיבה של אוסף האמנות הישראלית של המוזיאון, כיוון שהאמנים מוחים על היחס שהם וחבריהם זוכים לו מצד הנהלת המוסד.

עוד על מאבק האמנים במוזיאון תל אביב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמת? מגניב. מחאת האמנים הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, בהתאם לרוח בה התנהל מאבק האמנים הפלסטיים עד כה, גם אקט המחאה הנוכחי התאפיין במעט מבוכה, מעט בלבול וכמובן יצירתיות. הבלבול התרחש עם כניסת האמנים למבנה החדש והמרהיב של המוזיאון, כיוון שהסתבר כי לרובם היה זה ביקור ראשון בהיכל, שנפתח לציבור רק בשבוע שעבר. כאהבי אמנות, המבנה החדש וכן התערוכות משכו את תשומת ליבם של האמנים המוחים, אך עד מהרה הם התעשתו ואיתרו את הגלריה שהתאימה לביצוע המחאה.

הרגע בו נשכבו האמנים המוחים בין יצירות האמנות בגלריה, ודימו עצמם להרוגים, היה שקט מאוד. מבקרי המוזיאון, שהופתעו מהמהלך נעמדו מסביב וצפו בהם, בדיוק כפי שצפו בשאר העבודות שהוצגו בחלל. ברגעים הראשונים חשבו סדרניות המוזיאון לפנות אותם וטענו שהם "משוגעים", אולם קציני הביטחון הורו להתיר להם להמשיך במחאה. "הגלריה הזו צריכה להיות במה שמאפשרת להתבטא כמו שרוצים", אמר קצין הביטחון של המוזיאון, ולמרות שאינו מסכים עם המחאה סיכם כי הוא "חושב שזה אפילו מוסיף לנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבוכה מקסם. המחאה הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ברגע הראשון זה מזעזע, כי את רואה גופות על הרצפה", אמרה אחת המבקרות שלא הבינה את פשר המיצג. אחרים אמרו שהאזור נראה "כמו אחרי הפצצה", ואילו חבורת תיירים מצרפת חשבו שהאמנים מבצעים סוג של מדיטציה. המבקרות טענו כי לא ברור שהמיצג הוא למעשה מחאה: "זה קצת יותר מדי אמנותי ויותר מדי שקט בשביל מחאה, אבל זה מסקרן", סיכמו.

לאחר מספר דקות, התרוממה האמנית ועורכת כתב העת "החדש והרע", נטלי לוי, והחלה להקריא מתוך המניפסט "אני בעד אמנות" שכתב קלאוס אולדנבורג: "אני בעד אמנות בפיקוח ממשלתי, אמנות א.א. אמנות במחיר קבוע, אמנות צהובה ובשלה, אמנות יוקרתית ביותר, אמנות מוכנה לאכילה". כשסיימה לוין להקריא היה זה גם האות שסיכם את המיצג והאמנים "שבו לחיים".

מוזיאון תל אביב: האם האגף החדש יחסל את האמנות הישראלית?
מוזיאון תל אביב: התערוכה של אנסלם קיפר שווה את המאמץ
מחאת האמנים מזיזה לכם? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully