וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה גולשת 02: ביונסה וג'יי זי מגדירים מחדש את מושג הפרטיות

הילית וולברג

13.2.2012 / 15:52

דרך שורת מהלכים ששיאם הוא חשיפת תמונת בתם, ביונסה וג'יי זי מגדירים מחדש את היחסים בין המפורסמים, הרשת והקהל הרחב. מדור התרבות הדיגיטלית

"כשהקמתי את פייסבוק לפני שנתיים", כתב מארק צוקרברג ב-2006 במכתב פתוח למשתמשי פייסבוק, "רציתי ליצור סביבה בה אנשים יכולים לחלוק איזה מידע שהם רוצים, אבל שתהיה להם גם שליטה על מי שהם חולקים עמו את המידע הזה", הוא כתב. בעוד ניתן להתווכח על האופן בו הגשים מייסד פייסבוק את החזון הזה לאורך השנים עבור גולשי הרשת, אין ממש ויכוח על העובדה שאישי ציבור וסלבריטאים ממעטים ליהנות מאותה פריבילגיה מפוקפקת של פרטיות ממנה נהנים אנו, פשוטי העם. העולם הדיגיטלי שינה את חוקי המשחק גם עבור המפורסמים והעשירים וג'יי זי וביונסה, העונים על שתי ההגדרות הללו באופן קיצוני למדי, נחשבו עד לא מזמן לחריגים בנוף שיתוף-היתר.

עד לחודש אפריל בשנה שעברה, מעורבותו של ג'יי זי בעולם הדיגיטלי כמעט ולא הורגשה. הוא החזיק בחשבון טוויטר קשה לאיתור שעודכן באופן לא עקבי, בדף פייסבוק שתוחזק באופן בולט על ידי אדם אחר מטעמו ובאתרים רשמיים שכתובתם השתנתה עם צאת כל אלבום. ברקע אמנם פעלה (ופועלת עדיין) Roc4Life, הרשת החברתית הקטנה שהקים ב-2009 עבור לייבל ההלבשה שלו Rocawer, אבל זו, גם אם עד היום מספקת מענה קהילתי יציב, לא ממש צמחה לבדה לכדי בניין בפאלו אלטו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחייכם, התינוקת לא נראית, איך לומר, מעוצבת מדי? ביונסה ובלו אייבי קרטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אצל ביונסה המצב אפילו חמור יותר ולמעט ערנות מוגברת ליציאות מגניבות ביוטיוב אותן היא מתעלת לכיוון צעדי ריקוד, הופעות או קליפים, לא נרשמה מעורבות דיגיטלית ענפה מצד הכוכבת או שימוש בפלטפורמות שיתוף התכנים השונות באופן יוצא דופן. למעשה, ג'יי זי וביונסה ידועים בתקשורת האמריקאית כזוג הקנאי מאוד לפרטיותו. אישור רשמי על הזוגיות שלהם הגיע באיחור של שנים והחתונה שלהם נערכה תחת מעטה סודיות כבד. נוכח כך, לא היה לזוג סיבה טובה באמת לצייץ או לפרסם על הקיר שום מידע שאינו מפיק תועלת כלכלית ישירה עבורם.

השינוי בתפישה זו והחיבוק של העולם הדיגיטלי החברתי החלו באפריל 2011 עם השקת מגזין הלייף-סטייל המקוון של ג'יי זי Life+Times. כעורך ראשי ושותף פעיל בסדר היום של המגזין ג'יי זי החל להרגיש את ההכרח השיתופי על בשרו והסנונית הראשונה צצה לה כעבור חודש, עם הפוסט המציג את ביונסה בחזרה לקראת ההופעה בגמר "אמריקן איידול". בווידאו נצפית הפמליה הקרובה של ביונסה מאזינה לה בהערצה כשהיא מבצעת את "Make Love To Me". מתחת לסרטון כותב ג'יי זי בעצמו: "לפעמים אדם צריך פרספקטיבה. אתה עומד מול גדולה לעתים כה קרובות, עד שאתה צריך לקחת צעד לאחור ולראות את הכל שוב בפעם הראשונה".

באותו הבוקר הידיעה הוצפה בכל אתרי התרבות והרכילות כאילו היתה אירוע חדשותי בעצמה. לא רק הסרטון, כי אם עצם השיתוף והמילים החמות הפכו לאייטם, מה שרק הדגיש את הצמא האדיר של התקשורת למילה מהשניים, צמא שמורגש יום יום במדורי הרכילות. הרווח במקרה המדובר הגיע בעיקר לכיסו של ג'יי זי, אך התפזר גם בין האתרים שדיווחו בזמן על המאורע. הוגן.

מאז נודע דבר הריונה של ביונסה לעולם, במהלך הופעה ב-VMA של MTV, הזוג הפנים אף יותר את המודל החדש שהציב בפניהם העולם הדיגיטלי. לא ברור אם זו השמחה שפקדה את בית משפחת קרטר, או שמא זוהי קריאה חכמה של המפה הכלכלית, אבל כך או כך, האינטרנט והרשתות החברתיות – עד כה כלי שעשה מאמץ לא רצוני לחבל בפרטיות הזוג – הפכו בידיהם של השניים דווקא לכלים לשליטה וריסון של כל מאמץ כזה.

השיר שפרסם ג'יי זי מיד אחרי הלידה דרך האתר שלו, למשל, נידב פרטי רכילות נוספים מחייהם של הזוג כמו טרגדיית ההפלה שחוו השניים והשם הנבחר לפעוטה. המגמה הזו המשיכה גם בסוף השבוע האחרון עם חשיפת התמונות הטריות של היורשת המפורסמת בטמבלר לצד מסר רטורי למדי: "תודה שכיבדתם את הפרטיות שלנו". במילים אחרות: לא כיבדתם את הפרטיות שלנו, אבל תמורת האשליה שכן, אנחנו חולקים איתכם פרס. תשמרו את האשליה ונעניק לכם פרס נוסף, וכך הלאה עד שהנבואה תגשים את עצמה.

ג'יי זי וביונסה יצרו דיאלוג יש מאין באמצעות שימוש נבון ונכון ברשת, ויישמו בכך את העקרונות והאסטרטגיה של בעלי החזון הדיגיטלי החדש, ביניהם גם צוקרברג.

"האקרים מנסים לבנות את השירות הטוב ביותר לטווח הארוך, במקום לנסות ולפגוע בול בבת אחת", כתב צוקרברג במכתב פתוח ושנוי במחלוקת למשקיעי פייסבוק בתחילת החודש, הקורא לעולם כולו לאמץ את "דרכו של ההאקר" כמודל כלכלי שגם תורם לחברה. "אנחנו מאמינים שבניית כלים שעוזרים לאנשים לשתף, יכולה להביא לדיאלוג כן ושקוף יותר", הוא הסביר במכתב. ג'יי זי וביונסה הם לא הסלבריטאים הראשונים שמיישמים את התורה הזאת באמצעות למידה מתמדת של הקהל שלהם, אבל בידיהם כוח גדול יותר לסחוף את אצולת תעשיית הבידור לקראת מודל בריא יותר של זרימת מידע שבוחן את השינויים בזמן אמת ומתגמש בהתאם להם. צוקרברג חולם להגיע עם המודל הזה אל ממשלות העולם. אנחנו נאלץ להסתפק לעת עתה בבלו אייבי קרטר. גם משהו.

הילית וולברג היא מנהלת אתר Flix

ביונסה וג'יי זי חושפים את בלו אייבי קרטר: עולם חדש? דברו איתנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully