וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משחקי הרעב": סגירת חשבון מרהיבה עם עולם הריאליטי

לילך וולך

25.3.2012 / 7:23

"משחקי הרעב" לא מרכך את המסר החד משמעי של ספרי הסדרה: הקפיטליזם והריאליטי יביאו אותנו לאבדון. ומה לגבי הדמיון ל"דמדומים"? הצחקתם אותנו

פרשת הכדורים הפסיכיאטריים של "האח הגדול", ללא קשר למה יהיו ההשלכות והחשיפות העתידיות שלה, העלו לתשומת הלב הישראלית את הנושא שלא דובר דיו קודם לכן במרחב הציבורי – ההתענגות על המניפולציה בבני אדם, והעלאת סף הריגוש עבור הצופים בהם על ידי מי שגוזרים את הקופונים בסוף היום. ב"משחקי הרעב" – בטרילוגיה המדוברת של סוזן קולינס, ובסרט הראשון המעובד על פי הספר הראשון בה, המניפולציה נמצאת כולה על פני השטח, כשהביקורת הנוקבת חשופה לעין כל. העולם של "משחקי הרעב" הוא עולם אכזרי של קפיטול עשיר שכל צרכיו – מלחם ועד שעשועים, מסופק על ידי ה-99% שלא התמזל מזלם להיוולד במקום הנכון; וכמו שאפשר לנחש – יש לזה את כל הקשר שבעולם עם תרבות הריאליטי, עם המחאות הכלכליות בעולם, ועם התעוררות ההמונים שהבינו שגם אם לא נולדת עם כפית של זהב בפה, לפחות אתה הרוב בעולם.

"משחקי הרעב" מגולל את סיפורה של קטניס אוורדין (ג'ניפר לורנס), בת ה-16, בת למחוז 12, מחוז כורי הפחם העני מכל שניים עשר המחוזות שחולקו במעין ארצות הברית דיסטופית שהוקמה לאחר אפוקליפסה מרומזת כלשהי ונקראת פאנם. קטניס מטופלת באם דכאונית ואפאטית ובאחות צעירה שנותרו לבדן לאחר מותו של האב בתאונת כרייה, ובחושי ההישרדות הבריאים שלה ומיומנויות הציד הלא חוקי שפיתחה מצליחה לדאוג למחסורן. על רקע הקשיים האובייקטיבים האלו, יש עוד את משחקי הרעב – משחק ריאליטי אכזרי שלכאורה מקדש את נדיבותו של הקפיטול העשיר, ובו אחת לשנה מתאספים מכל המחוזות בני נוער כדי להילחם עד המוות זה בזה, כאשר המנצח היחידי מ-24 המתמודדים זוכה לכבוד ויקר, וכל המזון והתנאים המועדפים לו ולבני משפחתו.

כאשר אחותה הקטנה והשברירית של קטניס מועלית בגורל הגרוע ממוות והיא נבחרת לייצג את מחוז 12 במשחקי הרעב, קטניס האמיצה מתנדבת במקומה, והופכת בן רגע לגיבורת הריאליטי הכי מרתק. על תשומת הלב המיידית שמושכת ממילא הנערה היפה והאמיצה, נוסף מעין רומן אינסטנט מומצא בינה ובין המתמודד לצדה, פיטה (ג'וש הצ'רסון) שמשכנע אותה שהעמדת פני נאהבים חסרי מזל יעלה את קרנם ויהפוך אותם לפייבוריטים במשחק שכל כולו מניפולציה של המנהלים אותו. בעולם שנמדד כולו – כמו שלנו – ברייטינג וברומני ראווה עבור תמיכת הצופים בבית, התוכנית של פיטה היא כזו שיש בה הגיון הישרדותי.

העיבוד של טרילוגיית "משחקי הרעב" הוא אחד המצופים ביותר מאז ראה אור הספר הראשון ב-2008, והוא מגיע כשיש לו כבר עדת מעריצים שרופים. בעיקר בני נוער שהצליחו להינתק מהמחשב לכמה שעות כדי לקרוא שלושה ספרים לא קצרים, שלא עושים הנחות, ויש להם מסר שצריך להטריד כל מי שמתבגר בעולם ה"סמסו למתמודד האהוב עליכם כדי שישרוד". בתוך המכלול גבה הציפיות הזה, הבמאי גרי רוס מתמקד בעיקר בהעברת הספר למסך הגדול תוך מינימום הפרעות או אינטרפרטציה משלו, כמעט מילה במילה. המעריצים האדוקים שממילא רוצים שקטניס האהובה שלהם תנשום ותדבר בדיוק כפי שדמיינו אותה, יכולים להיות מאושרים מהתוצאה. אלו שלא קראו את הטרילוגיה ולא הספיקו לפתח אליה יחס פטישיסטי עשויים למצוא עצמם מעט מותשים בשליש חלקו הראשון של הסרט עד שהאקשן עצמו מתחיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעריצי הספרים יכולים להיות מאושרים מהליהוק. ג'ניפר לורנס ולני קרביץ מתוך "משחקי הרעב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות ההשוואה המתבקשת בין "משחקי הרעב" ובין סדרת "דמדומים" או סרטי "הארי פוטר" שהלכו והקדירו ככל שהתקדמו – אין באמת הכרח לחפש קווי דמיון מאולצים. קטניס אוורדין מצליחה לעשות בעשר דקות מסך הרבה יותר ממה שגיבורי "דמדומים" המנג'סים הצליחו להשיג בכל הסדרה המתישה ההיא, וגם גיבורי "הארי פוטר" שהתבגרו אל תוך מאבק בני אור בבני חושך, הם הרבה יותר חייכניים, מאופקים ובריטיים משקטניס ההחלטית והעשויה ללא חת תהיה אי פעם.

ג'ניפר לורנס הנהדרת והאינטנסיבית, עשתה את דרכה לתפקיד שיהפוך אותה לכוכבת, דרך "קר עד העצם", שם שיחקה תפקיד דומה באופן מפתיע של נערה שלובשת את המכנסיים בבית נעדר אב, שלא יודעת מהו פחד ותעשה כל מה שצריך להיעשות כדי להגן על התא המשפחתי הזעיר שלה. מעריצי קטניס יכולים להיות מרוצים לחלוטין, וכל מי שלא מגיע משוחד מראש, יהנה ממילא מהמשחק המדויק והניואנסי של הצעירה המוכשרת והחזקה.

"משחקי הרעב", (הטרילוגיה הספרותית כמו גם הסרט), הוא נקודת הרתיחה של שנות האלפיים האלימות והנצלניות, כאשר נראה שהאוטופיה הקפיטליסטית קורסת לתוך עצמה ומכלה כל מי שניסה להטות את הכף לטובתו בעושק תוך סימום ההמונים בבידור זול. התוצאה המרהיבה למדי, אם גם מעט ארוכה של "משחקי הרעב" היא בעלת מסר חד משמעי שאינו עושה שום מאמץ להתנחמד או לרכך את המהלומה – אנחנו כבר לא על פתחו של הר געש, אנחנו הדלק הצייתן ששופכים פנימה כדי שמישהו גדול מאיתנו יוכל לצלות את המרשמלו שלו בנחת.

"משחקי הרעב": ראיון עם השחקנים שאמורים לרשת את כוכבי "דמדומים"
"משחקי הרעב": דונלד סתרלנד בראיון בלעדי: "אריק שרון היה אידיוט"
"משחקי הרעב": ראיון בלעדי עם לני קרביץ שסוגר חשבון עם תוכניות הריאליטי
משחקים למבוגרים: על הספר "משחקי הרעב" של סוזן קולינס
"משחקי הרעב" - מתי ואיפה רואים?

"משחקי הרעב" -כבר רצתם לקולנוע לצפות? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully