וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים: כלב לא באמת יקל על הבדידות

גם אתם מזמינים בייביסיטר לכלב שלכם כאשר אתם יוצאים מהבית לכמה שעות, או נותנים לו לטעום מהאוכל שלכם? אז מי באמת אוחז ברצועה ולמי היא כרוכה סביב הצוואר?

מתי בפעם האחרונה אמרת לכלב שלך שאתה אוהב אותו? אם זה היה מזמן, כדאי לשנות גישה ולהתחיל להשקיע במערכת היחסים שלכם. בעידן בו המונוגמיה מתפרקת, ואדם לאדם זאב, יש סיכוי שהמערכת יחסים הזו היא האחרונה שתשרוד.

"מנסיוני כווטרינרית, יש כאלה שהחיה היא כל חייהם, וזה בסדר ומבורך, ואני יכולה להבין אותם, גם אצלי בעל החיים מאוד חשוב לי", אומרת ד"ר ענת מילנר-רוטרמן, וטרינרית ב"הקליניקה", מרכז וטרינרי בתל אביב, "זה מתחיל להיות הזוי ואובססיבי ברגע שנוצרת האנשה של בעל החיים. יש הבדל בין לרצות שהחיה שלך תישן איתך במיטה, תקבל טיפול טוב, תאכל את האוכל הכי טוב, שזה חיובי, נורמטיבי ונובע מאהבה לבעלי חיים, ויש 'האנשה', שרואים הרבה פעמים אצל אנשים בודדים. זה בא לביטוי בהפיכת חיית המחמד לבן אדם ובדאגה עבורה לדברים שהיא לא באמת זקוקה להם. למשל, לתת לכלב לטעום כל דבר שאתה אוכל, מתוך מחשבה שהוא ירצה לאכול וליהנות. זה לא נכון או טוב לא לבעלים ולא לחיה".

בעולם המערבי גידול כלבים בבית לצד בני המשפחה נתפס כדבר טבעי, עד כדי כך שקשה לדמיין שרק בסוף עידן הקרח האחרון, כשהאדם החליט שהוא מאס בנדודים, החל הקשר המיוחד בינו ובין הזאב, אביו הגנטי של הכלב, שהיה הראשון מבין החיות לעבור ביות. המיתוס מספר על גורי זאבים שנותרו ללא אמם וגודלו על ידי האדם הקדמון כחלק ממשפחתו.

בניגוד למחקרים ישנים, שראו בזאב חיה דומיננטית המחפשת שליטה בלהקה בה היא חיה, כיום מבינים חוקרים כי המבנה החברתי בלהקה הוא של משפחה - אבא זאב, אמא זאבה וצאצאים שגדלים לצדם עד שהופכים בוגרים. אם החיים במשפחה האנושית מחליפים עבור הכלב את החיים בלהקה, מי דואג למי? האם הכלב זקוק לנו או שאולי אנחנו אלו הנזקקים?

כלב גולדן קורע כרית על מיטה. eroen van den Broek, ShutterStock
"לרצות שהחיה תישן איתך במיטה ותאכל את האוכל הכי טוב זה נורמטיבי ונובע מאהבה, אבל לעתים זה הופך להזוי ואובססיבי"/ShutterStock, eroen van den Broek

כאמור, לדברי ד"ר מילנר-רוטרמן לעתים מגיעה רמת ההזדקקות של הבעליו לחיית המחמד שלו לאיבוד פרופורציות. "זה נפוץ בקרב אנשים שאין להם בני זוג או ילדים, וגם בקרב מבוגרים, שלוקחים את בעל החיים ועושים איתו דברים שעושים עם ילדים, שלא בהכרח מתאימים לו".

ברגע שאימצתם כלב, הצלתם את חייו. לולא כן, רוב הסיכויים שהיה מבלה את לילותיו ספון באיזו פינה על רצפת בטון קרה. כן, כלבים זקוקים לבעליהם ותלויים בהם, ממש כמו תינוקות. זה נכון מה שאומרים, כלב הוא הכנה מצוינת לילד. פתאום, ברגע אחד אתה הופך מאדם נטול דאגות להורה שאוגר שקיות ריקות בשביל הקקי, מטייל בחוץ בשעות הזויות "כי הוא בכה", מגהץ מאות שקלים בכל ביקור אצל הווטרינר ובאיקאה, כי הקטן החליט שהריפוד של הספה לא לטעמו. הרי לכם הורות מודרנית.

ומה עם רגשות האשם? בינינו, לא משנה אם דירתך ענקית או שהשארת לכלב מלא עצמות משחק, תמיד תדמיין אותו יושב לבד בחושך, מסמן איקסים בטבלת ייאוש וסופר את הדקות עד שתחזור הביתה. או שאולי זה בעצם אתה שמחכה לחזור.

כלב לברדור וצעירה. ShutterStock
דונט גיב הים דה בול. האנשה לא טובה לכלב ולא לבעלים/ShutterStock

"יש לי כמה לקוחות שבכל יציאה בערב, לחתונה או משהו כזה, הם מזמינים בייביסיטר לכלב כדי שלא יהיה לבד", מפתיעה ד"ר מולנר-רוטמן בדוגמאות מהחיים, "זה מוגזם, כלב יעדיף להיות לבד מאשר כמה שעות עם אדם שהוא לא מכיר". דוגמה אחרת היא בחורה שגרה לבדה, מגיעה עם הכלב שלה כל הזמן, ובכל פעם שרוצה להגיד משהו על הכלב, מדברת באנגלית כדי שהוא לא יבין אותה, ממש האנשה".

גם גיא, עובד ברשת החנויות "פט ביי", נתקל בלי סוף במקרים של לקוחות, אעפס, קיצוניים ביחסים לחיות המחמד שלהם. "לפני ליל הסדר מישהי ביקשה לק חגיגי לכלב, ובושם, כדי שיריח טוב. אתמול מישהי ביקשה שמלה לכלבה שלה לכבוד החג השני. יש אנשים שמוציאים מאות שקלים בכל קנייה, למשל על חטיפים. הם טוענים שהם צריכים לתת לכלב בכל פעם שהם נכנסים או יוצאים מהבית או כשמטיילים איתו, כל הזמן מפנקים בהגזמה. יש את אלה שקונים תיקי נשיאה מיוחדים לכלבים, כדי שהכלב יהיה איתם בכל מקום וכדי שלא יצטרך ללכת יותר מדי ושלא יהיה לו חם. יש מישהי שנותנת לכלב שלה סושי, ויש משפחה שמושיבה את הכלב שלהם על כיסא משלו בזמן הארוחות, והוא אוכל מהצלחת האישית שלו שעל השולחן".

בעולם בו מערכות יחסים נגמרות לפני שהחלו, מערכת היחסים עם כלב זה הדבר הכי קרוב לקשר רציני. הוסיפו לזה את העובדה שהוא בחיים לא יכעס על שלא שיניתם את הסטטוס בפייסבוק ותמיד ישמח לראות אתכם, והרי לכם החבילה המושלמת. נסו לדמיין כמה בודדים היו הלילות הקרים של החורף בלי החבר הטוב שלכם והשיחות שאתם מנהלים איתו כשאף אחד לא רואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully