וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליזבת מוס מ"מד מן": "נשים תמיד ייאבקו לעמוד לצד הגברים"

חן רוזנק

20.4.2012 / 10:16

אליזבת מוס מהמרת שדמותה ב"מד מן" לא תסיים כאמא בפרברים, חושבת שיש עוד דרך ארוכה במלחמה בפורנוגרפיה ומגלה שגם במציאות ג'ון האם הוא המנטור שלה. בלעדי

לפני מספר שנים אליזבת מוס הגיעה ליום האודישנים הראשון לפיילוט של תוכנית על עולם הפרסום בניו יורק בסיקסטיז. היא היתה השחקנית השנייה שנבחנה לתפקיד פגי אולסן, המזכירה האמביציוזית שהופכת לקופירייטרית מוכשרת, ובסיום האודישן שלה יוצר הסדרה, יוצא "הסופרנוס" מתיו ווינר, רץ למרר בבכי בשירותים. אין ספק שזאת דרך טובה להבטיח שהתפקיד יהיה שלך. חמש עונות מאוחר יותר, עם ארבעה פרסי אמי לסדרה הטובה ביותר ושלוש מועמדויות משל עצמה, ביקורות מהללות וכת מעריצים אדוקה, מוס, בת 29, מגלמת את אחת מדמויות הנשים המורכבות והמעניינות ביותר בטלוויזיה היום. הנערה חסרת הביטחון והמתוסבכת של העונות הראשונות הפכה לאשת קריירה, מתוסבכת עדיין אבל יודעת מה היא שווה; במובן מסוים ממש כמו השחקנית שמגלמת אותה.

"שיחקתי את פגי במשך רוב שנות העשרים שלי ואלה שנים של שינוי גדול בחיים של כל בן אדם, כך שזו היתה חוויה מופלאה עבורי להיות מסוגלת לצמוח כאדם וכשחקנית וגם לעזור לדמות שלי לצמוח ולראות אותה משתנה לאורך השנים", מספרת מוס בראיון טלפוני. "זה מאוד מעניין להסתכל אחורה ולראות כמה שונה היא היתה בעונה הראשונה וכמה אני הייתי שונה אז. אני מרגישה שהיא ואני גדלנו ביחד, הפכנו להיות יותר דומות, היא מתקרבת יותר למי שאני באמת, וזה דבר טוב".

באיזה אופן אתן דומות יותר?

"ככל שהיא מתבגרת לאורך העונות היא הופכת לפחות נאיבית, לחכמה יותר, לחזקה יותר, היא בעלת יותר ביטחון, היא מצחיקה יותר, היא למדה להאמין בעצמה והיא מנסה להשיג את מה שהיא רוצה. היא הופכת להיות יותר כמו האשה המודרנית. היום ב-2012 נשים יכולות להזדהות איתה בקלות".

השיחה עם מוס מתקיימת לרגל שובה של מד מן למסך (בארץ היא משודרת מדי שבת ב-HOT3), אחרי הפסקה מאוד מדוברת של 17 חודשים בעקבות משבר בין ווינר, רשת הכבלים AMC וחברת ההפקה. מדובר בפסק זמן יוצא דופן בשוק הטלוויזיה, אך מוס, כמו שחקנים אחרים מהסדרה שהתראיינו בנושא, דואגת להרגיע ולספר שזה איפשר לקאסט להגיע רענן לעונה החמישית. וכן, גם היא, מסרבת לנדב פרטים ממשיים על ההתפתחויות הצפויות העונה מעבר להצהרות מופשטות. "בעונה הזאת כל הדמויות הולכות בדרך שלהן ומנסות להשיג את מה שהן רוצות. חלקן מגלות שהדבר אותו הן רוצות שונה ממה שהן חשבו, אחרות חוזרות לדברים שהן שכחו שהן רוצות ויש כאלה שמבינות לראשונה מה הן רוצות בחייהן. המשותף הוא שהן כולן מנסות להשיג את מה שזה לא יהיה. לפעמים זה נכון ולפעמים זאת טעות".

הדבר הבולט ביותר בפרקים ששודרו כבר בעונה הנוכחית הוא שנפגשנו עם הדמויות בנקודת מפנה בהיסטוריה של ארצות הברית. שנות השישים ורוחות השינוי החברתי שלהן נושבות מכל פינה במשרד של סטרילנג-קופר-דרייפר-פרייס. חילופי הדורות והמתח הטמון בהם מורגש כשהגברים בחליפות שמכרו לכם את החלום האמריקאי נאלצים להתמודד עם העובדה שהחלום הזה סופג מהלומות ממלחמת וייטנאם ומתנועות השוויון. והזמן? הוא ניצב בכלל לצד הצעירים המשוחררים.

איפה את רואה את פגי בסיטואציה הזאת?

"הייתי רוצה לראות אותה ממשיכה וצועדת במסלול הנכון ועושה את הדבר הנכון. בהמשך העונה תראו למה אני מתכוונת כשאני אומרת את זה. אף פעם לא הייתי גאה בה יותר משאני בעונה הזאת ואני חושבת שהיא סוף סוף לומדת לעמוד על הרגליים".

לדברי מוס השינוי הגדול ביותר בדמותה של פגי חל במעבר בין העונה הרביעית לזו הנוכחית. "אני מאוד שמחה בנוגע למה שיצא לפגי לעשות העונה. בעוד שבעונות הראשונות השתתפתי בהמון סצנות, אבל הייתי ברקע – כמזכירה בשולחן של דון, או שחלפתי במקום או שהגשתי משקאות - עכשיו לא רק שאני שם, אלא גם שיש לי משהו מעניין לעשות".

מעשיה המעניינים של פגי סימנו אותה כנושאת הדגל הפמיניסטי בסדרה. מול דמותה הפתיינית של ג'ואן או דמות עקרת הבית האנמית של בטי, פגי הפכה לאשה שמצליחה לפתח קריירה בעולם של גברים, אפוף עשן סיגריות, אדי אלכוהול והטרדות מיניות. "היא הפמיניסטית האולטימטיבית", צוהלת מוס, "יש את ההצהרה הפמיניסטית הגדולה של שריפת חזיות, צעדות, חקיקת חוקים וכל זה - שכמובן יש בזה צורך ממשי וכך הגענו אנחנו הנשים לאיפה שאנחנו היום - אבל פגי היא פמיניסטית של היום-יום. היא פשוט אשה שאוהבת מה שהיא עושה, יש לה תשוקה לעבודה שלה והיא רוצה שיאפשרו לה לעשות זאת. לא אכפת לה אם גבר עושה זאת גם, היא פשוט רוצה שיאפשרו לה לעשות את זה לצד הגבר. אני חושבת שזה המהות של פמיניזם – את רוצה להיות מי שאת ולעשות מה שאת רוצה. במובן הזה היא פמיניסטית אמיתית".

המאבק הזה שאת מתארת כמובן מאוד רלבנטי לשנות השישים אבל את חושבת שהוא קיים גם בעולם העבודה של ימינו?

"לחלוטין", קובעת מוס, "כמובן שהדברים השתנו באופן קיצוני בדרכים רבות וללא ספק שלטובה - יש יותר חופש, יש יותר הזדמנויות, חוקקו חוקים הנוגעים לשכר שווה לנשים וגברים, וחוקים נגד הטרדה מינית וכו'. אבל אני חושבת שיש דברים שלא השתנו ויש דברים שאפילו נהיו גרועים יותר – ההחפצה של נשים עדיין נפוצה מאוד, פורנוגרפיה וכל זה. אני חושבת שהאתגר של להיות אשה תמיד יהיה שם. נשים תמיד ייאבקו לעמוד לצד הגברים, תמיד ייאבקו להרוויח את אותו השכר ולקבל את אותן ההזדמנויות. תמיד יהיו מאבקים בין להיות אמא, להיות רעיה ולהיות מישהי עם עבודה - השילוב של שלושת הדברים האלה הוא אתגר שגבר לעולם לא יתנסה בו".

את חושבת שפגי תהיה שותפה אי פעם בחברה?

"אני לא יודעת", היא צוחקת, "כמובן שאני רוצה דברים גדולים עבורה אבל אני לא יודעת אם זה משהו שהיא רוצה או שהיא פשוט רוצה שישמעו אותה. אני לא יכולה להמר בנוגע למה שיקרה בתוכנית אבל אני חושבת שהיא מתקדמת בעולם ונשים כמוה בזמנה כן סיימו בתפקידי ניהול בכירים יותר. אני לא בטוחה אם זה הגורל שלה אבל אני חושבת שסביר יותר להניח את זה מאשר שהיא תעבור לפרברים כדי לגדל שם משפחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כנראה שלא תסיים עם שני ילדים, כלב ובית עם חצר בפרבר. אליזבת מוס מתוך "מד מן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוס גדלה בלוס אנג'לס לשני הורים מוזיקאים והיתה בשואוביז מילדותה (כולל הופעה בלתי נשכחת בסרט "נערה בהפרעה" כשהיתה בת 15). "היה לי מזל וגדלתי במשפחה נהדרת, תמיד חינכו אותי ללכת אחרי החלומות שלי ולחיות את חיי בדרך בה אני רוצה. קיבלתי הרבה מאוד אפשרויות וזכיתי להצלחה מסוימת בקריירה שלי", היא מספרת. ואכן לפני "מד מן" מוס לקחה חלק בעוד סדרה איקונית ובלתי נשכחת – "הבית הלבן" של ארון סורקין. מוס גילמה שם במשך שבע שנים את זואי בארטלט, בתו המועדפת של נשיא ארצות הברית. "'הבית הלבן' היה אחד הדברים שאם יש לך אותם ברזומה אתה פשוט יכול לפרוש בשלווה", היא נזכרת והחיוך שלה נשמע בשיחה הטרנס-אטלנטית, "העובדה שזכיתי להיות בעוד סדרה ענקית זה יותר ממה שאי פעם יכולתי לחלום עליו, ואני מתכוונת לזה באמת".

בשנים האחרונות היא אולי מזוהה יותר מכל עם האשה משדרות מדיסון אבל בהפסקה בין עונה לעונה למוס היה הספק מרשים בקולנוע ובתיאטרון – ממחזה של אחד היוצרים האמריקאים החשובים בדורו, דיוויד מאמט, בברודווי ועד לקומדיה המטופשת של ג'אד אפאטו "Get Him to the Greek" עם ראסל ברנד וג'ונה היל. בקרוב צפויים לצאת שני סרטים בהשתתפותה, "Darling Companion" בו היא משחקת את בתם של דיאן קיטון וקווין קליין (לצד איילת זורר שגם מופיעה בסרט) ותפקיד לצד אלילת הנערים קריסטן סטיוארט בעיבוד ל"בדרכים" של ג'ק קרואק.

שיחת הטלפון תופסת את מוס בניו זילנד, שם היא מצלמת כעת מיני-סדרה של ה-BBC שמביימת זוכת האוסקר ג'יין קמפיון. כאן היא מגלמת בלשית שחוקרת את מותה של ילדה הרה בת 12. למרות המרחק העצום של התפקידים השונים שגילמה משנות השישים בניו יורק, מוס מרגישה כי בכל המקרים היצירות מסוגלות לומר משהו על העולם בו אנו חיים.

"עבורי 'מד מן' היא לא על ההבדלים בין אנשים אז ועכשיו, או העידן ההוא וזה שלנו. אני חושבת שאחת הסיבות שהסדרה הפכה לכל כך מצליחה ופופולרית בעולם כולו היא שאת התמות שבה ניתן לייחס לכל מדינה ולכל תקופה. אני תמיד ניסיתי לגשת לפגי כנערה וכאשה ולא כנערה בעולם הפרסום בסיקסטיז. עבורי הסדרה מציבה מראה לחיינו, לא משנה באיזו תקופה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם בחיים היא בוהה בו ככה. אליזבת מוס וג'ון האם ב"מד מן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

על חייה האישיים מוס מסרבת לדבר. אולי משום שנכוותה בסיקור התקשורת את נישואי הבזק והגירושים הלא מאוד מנומסים שלה ושל כוכב SNL פרד ארמיסן, אולי בגלל האמונה האדוקה שלה בדת הסיינטולוגיה, שלא זכתה לשם טוב במיוחד באדיבות השגעת של טום קרוז. לעומת זאת היא מדברת בשמחה על הקשר המיוחד, לדבריה, בינה לבין ג'ון האם, שמגלם בסדרה את דון דרייפר. במידה רבה דמותה של פגי נתפסת כתמונת מראה של מי שנושא את הסדרה על כתפיו. כמו דון, גם היא בונה את עצמה מתוך טרגדיה ותוך הסתרת סוד אפל בעברה. הוא רואה בה השתקפות של עצמו והופך למנטור והאב הרוחני שלה, אבל בה בעת גם מוצא בה כתף לשעת צרה. באופן מפתיע, גם במקרה הזה הסדרה משקפת את החיים.

"הפכנו להיות מאוד קרובים בחמש השנים האלה והוא אחד מחבריי הטובים ביותר", מספרת מור, "יש לנו מערכת יחסים שהיא מאוד דומה האמת לדון ופגי במובן הזה שהיא מבוססת על חברות אבל הוא גם נותן לי עצות מצוינות, הוא עוזר לי המון, אישית ומקצועית. הוא לא צועק עליי אמנם כמו שדון עושה", היא צוחקת, "אבל זה בטח בגלל שאני לא צריכה לבקש ממנו העלאה בשכר. הוא אחד השחקנים הכי טובים שעבדתי איתם והוא אדם טוב וזה משהו יקר ערך".

במבול הדיווחים טרם עלייתה של העונה הנוכחית צוטט ווינר כמבטיח שבסיום הסדרה דון יוצג בזמן הווה כאיש מבוגר. אם זה אכן יקרה את רואה את פגי שם לצידו?

"אני לא בטוחה אם הוא צחק או לא כשהוא אמר את זה אבל אני חושבת שפגי ודון תמיד יהיו חברים. אני חושבת שהם מחוברים לתמיד. יש להם מערכת יחסים מיוחדת שתימשך כל חייהם. אני לא יודעת באיזה הקשר היא תהיה שם בסוף הסדרה, אולי הם רק יתכתבו באימייל או משהו כזה, אבל אני חושבת שהיא תמיד תהיה שם בחייו והוא תמיד יהיה בחייה. בנוגע לכמה מבוגר הוא הולך להיות, אנחנו יודעים שלאורח החיים שלו אין השפעה טובה על תוחלת החיים של בן אדם אבל מנקודת מבטה של פגי אני מקווה שהוא יחיה חיים ארוכים".

"מד מן" משודרת בימי שבת ב-22:10 ב-HOT3

"מד מן": למה היה כל כך הרבה רעש סביב שובה של הסדרה?
"מד מן": הפמיניזם בסדרה הוא רק מדומיין
זמן "מד מן": בלוג העונה החמישית של גדי להב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully