וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: בנו של משה דיין בחשיפה נדירה

26.10.2012 / 0:46

תיעוד נדיר: בנו של שר הבטחון המנוח מציג הצצה ייחודית לחייו של אביו לאחר מלחמת יום כיפור שהורידה ממעמדו וערערה את הדימוי עצמי, ומדבר על ימיו האחרונים

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

אודי, ילד הסנדוויץ' לבית משפחת דיין, היה חובב צילום, ובמצלמת 8 המ"מ הביתית שלו הוא חושף יריעות מציאות מחייו של אביו - משה דיין, כפי שלא יכולנו לראות באף דרך אחרת. הוא תיעד את אביו לא כמדינאי ואיש צבא אלא כאב ואדם בשר ודם.

לאחר הניצחון המרשים של ישראל במלחמת ששת הימים, משה דיין שכהן בה כשר הביטחון, הפך לדמות מיתולוגית - הניצחון במלחמה נזקף לזכותו והוא הפך לאישיות ציבורית נערצת. בשונה מכך, מלחמת יום כיפור שגם בה הוא כיהן כשר ביטחון, הסתיימה במפח נפש גדול – אבידות רבות בנפש (2,222 הרוגים), מספר רב של פצועים, שבויים ונעדרים (5,596 פצועים ו-294 שבויים) ומורל לאומי ירוד. כשם שהניצחון במלחמת ששת הימים הפך את משה דיין למיתוס, כך הכישלון במלחמת יום כיפור הפך אותו למי שכל האצבעות המאשימות מופנות כלפיו - "מיום כיפור עשו לו את המוות ... 'המחדל' ו'מחדלטור' ומשם התחילה הצלילה מ... איך אומרים את זה, מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. אני חושב שהוא משכמו ומעלה, אבל ברור שאני לא אובייקטיבי", אמר אודי דיין. תחושות האשמה והאחריות בכישלון שהכו במשה דיין לאחר מלחמת יום כיפור הובילו לכך שהוא ביקש להיות שותף בכל השלכותיה של המלחמה ואודי ליווה ותעד את אביו בכל אלו - הוא נכח בעת החזרת שבויים ישראלים, הוא ביקש להיפגש עם שבויי האויב לפני שיושבו לארצם והוא עלה לעיתים תכופות לחרמון על מנת לתרום למורל החיילים.

מלבד ההתדרדרות שחלה בדימויו של משה דיין בציבור, אודי תיעד גם רגעי משבר אישיים שפקדו את המשפחה וביניהם גירושיו של אודי מאשתו והכורח להרוס את נחלתם שבנהלל: "זה חרה לו שנהרסה המשפחה, הלך המשק, הוא גם לא היה בריא כבר....", הוא משתף אותנו בזיכרונותיו מאביו עד לשעות חייו האחרונות.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-28.10, 11.11 ו-17.11 ובסנימטק ירושלים ב-4.11 וב-10.11.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully