וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: תיעוד הקמת ההתנחלויות הראשונות

2.11.2012 / 2:00

צפו: תיעוד מיוחד שמציג את הקמת ההתנחלויות הראשונות בשטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים, כאשר המתיישבים החדשים בונים את בתיהם בשטח שזה עתה עבר לידי מדינת ישראל. צפו

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

השטחים שנכבשו על ידי ישראל במלחמת ששת הימים היוו סמל ומופת לניצחונה המיתולוגי של ישראל במלחמה, אולם שטחים אלו הם לא פחות מאליה לבנה ורכה שנתפס בה קוץ דוקרני ומאיים – דילמה ומאבק. ממשלת ישראל אחרי ששת הימים ראתה בשטחים הכבושים ככאלו שעשויים להיות אידיאליים למטרות ביטחון, אחרים ראו בהם כשטחים שנגזלו מבעליהם ושאין אלא מלהשיבם; יהודים רבים מצאו בשטחים אלו זיקה לדת ושיבה לנחלת אבות, אחרים ראו בהם קלפי מיקוח נפלאים במטרה לכונן שלום, ויש מי שראה בשטחים אלו כפוטנציאליים להקמת ביתם בהתיישבות חלוצית - המתנחלים.

דוקטור אברהם בהרב המנוח היה מתנחל, איש לח"י וחובב צילום שראה במסירות ובנאמנות למדינה ערך עליון. מזווית ראייתו, הקמת התנחלויות לא נראתה פלישה לשטחים שנגזלו מאחר, אלא שטחים שיש לפתח ולאכלס במטרה להגן על המדינה. במצלמתו הוא הצליח ללכוד מראות מהקמתן של ההתנחלויות הראשונות בהן הוא לקח חלק – אנשים שהתעקשו לבנות את בתיהם דווקא בחורבות נידחות ורחוקות ממניעים אידיאולוגיים ונדבנים שנרתמו למפעל הקמת ההתנחלויות ותרמו מכספם ורכושם בסיוע למשפחות המתנחלים להקים את בתיהם החדשים.

כיום מתגוררים בהתנחלויות כ-351,000 תושבים ועד היום נושא הקמתן שנוי במחלוקת ומוביל ליחס דואלי. לאורך השנים, ממשלות מימין ומשמאל תמכו בהקמתן, לעומת ממשלות אחרות שפעלו להגבלתן ואף לפינוין; כך גם רבים רואים בישובים אלו חומה ומגן, לעומת אחרים שרואים בהם מלח שמשאיר פצעי מלחמה ישנים פתוחים ומפריע לכל ניסיון לכונן שלום. האם ישובים אלו הם לגיטימיים או לא? הם מופת או חרפה? התשובה לעולם לא חד משמעית ותמיד תלויה בעיני הנשאל.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-29/9 ובסינמטק שדרות ב-27.9 ו-28.9.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully