וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: קבלת הפנים המשפילה לאנשי העלייה החמישית

23.11.2012 / 1:22

יצחק לנגר ושמואל יהודאי עלו לישראל במסגרת העלייה החמישית, אבל הזכרונות שהחוויה הותירה בהם שונים לגמרי – אחד מספר על שמחה גדולה, והשני על עלבון והשפלה מצד הוותיקים

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

גלי עליות של יהודים לארץ ישראל החלו שנים רבות לפני הקמתה - החל משנת 1881 (ראשית העלייה הראשונה). יהודים מאירופה, אסיה, אפריקה ואף קומץ יהודים מארה"ב החליטו לעקור מארצם, לנטוש את בתיהם וחלק רב מרכושם ולעלות לארץ המובטחת. הסיבות לגלי העלייה לארץ היו רבות ומגוונות, החל ממניעים לאומיים וציוניים, דרך זיקה לדת ולמסורת וכמיהה לשוב לארץ אבות וכלה בגילויי האנטישמיות בניכר. גל עולים משמעותי במיוחד הגיע עם העלייה החמישית, שהתפרשה בין השנים 1932-1939 – שבע שנים במהלכן הגיעו לארץ כ-280 אלף בני אדם, רובם מארצות אירופה. גל עליה זה החל בראשיתו במספר צנוע של עולים, שהלך וגדל בעקבות עליית הנאצים לשלטון בגרמניה והחרפת האנטישמיות במדינות מזרח אירופה. הספינה שבה הגיעו רבים מעולי העלייה החמישית הייתה האוניה פולוניה. יצחק לנגר ושמואל יהודאי (קשפיצקי) הם שני עולים שהגיעו לארץ בעלייה החמישית. כל אחד מהם מתאר את ההגעה לארץ מזווית ראייתו האישית והמיוחדת.

יצחק לנגר הגיע לארץ מנמל קונסטנצה שברומניה באוניה פולוניה, ותיעד את השמחה הגדולה של העולים בהגעתם לארץ. צילומיו מאפשרים הצצה אל רגעים של אושר ושמחה עם ההגעה לארץ - עולים רבים הניפו דגלים הנושאים מגן דוד, אחרים פצחו בשירה ויש כאלו שפצחו בריקודים. "יהודים שמחים שרים אנו באנו ארצה לבנות ולהיבנות בה", מגדיר זאת לנגר. לעומת זיכרונות העלייה של לנגר, שמואל יהודאי לא זוכר את יום הגעתו לנמל חיפה לטובה. הוא דווקא נזכר בקבלת פנים צוננת ומשפילה שהותירה בו תחושת מועקה עמוקה. יתרה מכך, מי שכבר קיבל את פניו בהגיעו לכאן, ייעץ לו כידיד שמוטב לו לחזור בחזרה אל הבית שהשאיר מאחור באירופה.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com

"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-24.11, 25.11, 1.12 ו-2.12.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully