וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בית הקלפים": הסדרה שתחולל מהפך בטלוויזיה

פיני אסקל

11.2.2013 / 0:31

בעוד ש"בית הקלפים" מציגה את הצדדים הכי מכוערים ואפלים של הפוליטיקה, נטפליקס מוכיחה שארה"ב היא עדיין ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות – לפחות בכל הנוגע להרגלי הצפייה

מאות שנים מעכשיו, מישהו יצפה בסצנת ההשבעה של נשיא ארצות הברית ואת מי הוא יראה מחייך בקצה התמונה? לא, לא את קווין ספייסי. גם לא את דיוויד פינצ'ר. אפילו לא את המצליף הראשי פרנסיס אנדרווד שעד אז כנראה כבר יהיה האיש החזק בעולם. אלא את ראשי נטפליקס, שלא יצליחו לעצור את החיוך שנמתח להם בין האוזניים. נטפליקס אמנם לא יצליחו לשנות את הפוליטיקה האמריקנית, לא ימנעו כניסה לאירן, לא ידאגו למאות אלפי המהגרים, לא יצילו את החינוך וכנראה גם לא יעצרו את הכוחניות האפלה של גיבור הסדרה "בית הקלפים", אבל נטפליקס לגמרי משנים את הרגלי הצפייה שלכם.

פעם, ממש עד לפני כמה ימים, היינו צריכים להמתין בסבלנות עד שהחורף יגיע כדי להבין מה עלה בגורלו של ג'ון סנואו. קצת לפני זה עשינו "הקלט עונה זו" והתאפקנו כמה חודשים בשביל לראות את זה ברצף. הרבה לפני זה נאלצנו לחכות בסבלנות שבוע אחרי שבוע, להתמוטט אחרי כל קליף האנגר שמסיים עונה בגסות, לחיות בכפוף לחסדיו של סמנכ"ל פרוגרמינג זה או אחר. המתח הרג אותנו, הציפייה שחטה אותנו. אז הורדנו מכל הבא ליד, כולל עם תרגום קוריאני. וגם זה רק עד שנגמר. למי שאף פעם לא הצליח להתאפק, צפייה מההתחלה ועד הסוף בבת אחת התאפשרה רק בזכות מארזים יקרים מדי של סדרות ארוכות מדי בחיים קצרים מדי.

ובכן, כל זה נגמר כי לנטפליקס יש מסר חדש: עכשיו רק צריך לפנות מספיק זמן, לא יותר מדי, בסך הכל סוף שבוע אחד, כדי לקבל את זה כמה שיותר גדול, כמה שיותר מהר, כמה שיותר הרבה, מבלי שאפשר אפילו להתחיל להבין למה מגיע לנו לקבל הכל כל כך זמין, כל כך כאן ועכשיו, כל כך טוב.

ובאמת שהיינו מסתפקים גם בפחות טוב, באיזה גילטי פלז'ר מנחם, באיזו סדרה בינונית קולחת ומשעשעת, באיזה מרתון סטנד אפ להפגת השיעמום. אבל אחרי שהרגלי הצפייה משתנים, אתה כבר מתחזר ומתחיל לקוות שהזמין ביותר הוא גם הטוב ביותר. ונטפליקס הבינה את זה בדרך למהפכה הגדולה. במקום לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר, כמו להביא איזה סיטקום לכל המשפחה או דרמה פחות מורכבת, הם הלכו באומץ על הפקה מאוד יקרה ואיכותית שפונה לצופים הביקורתיים ביותר, המשפיעים ביותר. בנטפליקס ידעו שאם הם יתחילו בהפקה דלה או בינונית, הצופים יעדיפו להמשיך לצרוך את הסדרות המופתיות של HBO, את הסדרות פורצות הדרך של שואוטיים, את הסדרות האיכותיות של BBC, או את הסקנדינבית הבאה בתור אחרי "הגשר", "דה קילינג" או "בורגן". אז בשביל לשבור את הכללים, נטפליקס הלכה עד הסוף. לא לכל המשפחה, לא לחבר'ה, לא לצחוקים, לא לבאזז המיידי והמדומה, אלא למען הצופה הביקורתי, הכותב, המצייץ, הלא מתפשר, המושקע רגשית, הכועס, המשפיע, הראשון, הייחודי, ההיפסטר. וכך, על רקע עונת הטלוויזיה הבינונית למדי שנרשמה בארצות הברית, נולדה אחת הסדרות הטובות ביותר של השנים האחרונות – "בית הקלפים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קווין ספייסי ימונה למנכ"ל נטפליקס?/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בית הקלפים" היא עיבוד מחודש למיני-סדרה בריטית משובחת בעלת אותו שם שהופקה על ידי BBC בתחילת שנות התשעים ומבוססת על רומן מאת מייקל דובס. לפרויקט המדובר נשכרו שמות גדולים שממשיכים את הבהלה לזהב מהקולנוע לטלוויזיה: הבמאי דיוויד פינצ'ר ("שבעה חטאים", "מועדון קרב", "הרשת החברתית") והשחקנים קווין ספייסי ("שבעה חטאים", "החשוד המיידי", "אמריקן ביוטי"), ורובין רייט ("הנסיכה הקסומה", "פורסט גאמפ", "מאניבול"). במרכז הסדרה ניצב פרנסיס, המצליף הראשי של הקונגרס האמריקאי, שמחליט לקחת את המושכות לידיים אחרי שהובטחו לו הבטחות שאיש לא באמת התכוון לקיים. הוא חובר לעיתונאית צעירה ומתכוון להפיל את השלטון בנחישות ובהתמדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרים כוסית לחיי ההון-שלטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

על האיכויות הבריטיות של המקור היה קשה עד בלתי אפשרי להאפיל, אז בגרסה האמריקאית הרחיבו את היריעה ל-13 פרקים, שינו מעט את דמותו של הגיבור, נתנו בשר לאשתו, העבירו את המיקום לוושינגטון ונגעו בכפפות של משי בקווי העלילה. התוצאה היא סדרה אפלה, מורכבת, מותחת ומפחידה. בדיוק כמו במקור, גם כאן הצופים יודעים את רזי העלילה מכיוון שפרנסיס מיישיר אליהם מבט ומשתף אותם. לפרנסיס אין מצפון, אין קווים אדומים. הוא משקר, הוא מתמרן, הוא נוהג באנשים כמו בבובות על חוט. כולם חלקי לוח המשחק שלו. בסצנת הפתיחה הוא גואל מייסוריו כלב שנדרס, אבל ככל שעוברות הדקות אפשר ללמוד עליו שהכל זה רק תירוץ, שהערכים נקבעים על פי מה שטוב לפרנסיס.

כל רגע בעלילה מזכיר את הדמויות הכוחניות האחרות שיצא לנו להכיר מסדרות דומות שעוסקות בפוליטיקה, בעיתונות, בגאולה. הוא יותר מניפולטור מטום קיין ב"בוס", יותר תאב בצע מוולטר ווייט ב"שובר שורות", יותר נקי וזהיר מדקסטר. על זה אפשר תמיד להוסיף דילמות וקונפליקטים שמוכרים לנו מ"חדר החדשות" ו"בורגן", וכאן הן לא פחות אפלות, לא פחות אכזריות, לא פחות מטרידות. נטפליקס חשבה על רגע ההתמכרות, על סדרה שלא נוכל להניח לה והיא לא תרצה להניח לנו עד שהיא תרסק את נשיא ארצות הברית, תפיל את השלטון, תנצח את השיטה. האם זו באמת הסדרה הנכונה שתגרום למהפכה הגדולה בהרגלי הצפייה? פרנסיס היה עונה על זה בהיתממות מקפיאת הדם האופיינית: "אתם יכולים לחשוב כך, אבל אני לא יכול להגיב לזה". אבל התשובה הרבה יותר חד משמעית. ברור שכן.

בית הקלפים עולה במלואה היום (שני) ב-yes VOD ו-HOT VOD. כמו כן, הסדרה תשודר בימים ראשון-חמישי ב-yes Oh ותעלה היום ב-HOT3 בשעה 22:45

מה אתם חשבתם על "בית הקלפים"? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully