וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלמה זהר: "הוא היה דוד שמוליק המשוגע, המצחיק". צפו

18.2.2013 / 15:09

הסתיימה הלוויתו של שמוליק קראוס שהלך לעולמו בבית החולים איכילוב בגיל 77. אמנים ליוו אותו בדרכו האחרונה - אך ילדיו, וגם ג'וזי כץ ואריק איינשטיין, נעדרו

צילום: עידו שחם, דניאל בוק כתבת: נועה הרשקוביץ עריכה: טל רזניק

(עדכון אחרון - 20:00)

הסתיימה הלוויתו של המוזיקאי והיוצר שמוליק קראוס, שהלך אתמול (ראשון) לעולמו והוא בן 77. הלוויתו יצאה משער הגאולה בבית העלמין ירקון. אמנים ואנשי במה רבים הגיעו ללוות את קראוס בדרכו האחרונה - יעקב רוטבליט, אריאל זילבר, מתי כספי, זאב רווח, יורם טהרלב ועוד רבים. עם זאת, שני חבריו הוותיקים להרכב החלונות הגבוהים, ג'וזי כץ (שגם היתה אשתו במשך שנים רבות) ואריק איינשטיין, לא הגיעו להלוויה, וכמוהם נעדרו ממנה שני ילדיו.

קראוס אושפז לפני כשבוע וחצי במחלקת טיפול נמרץ במצב קשה, כאשר מאוחר יותר אובחן כחולה בשפעת החזירים. קראוס הינו אחד מהאמנים החשובים והמוערכים ביותר בתעשיית המוזיקה המקומית, ואחראי לאינספור להיטים ככותב וכמבצע. כמו כן, הוא זוכה פרס שר החינוך למפעל חיים. לצד זאת, סבל לאורך השנים ממצב נפשי מעורער שהוביל אותו לגילויי אלימות כלפי עצמו וסביבתו, כמו גם לאישפוזים בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנל. הוא הותיר אחריו בת זוג ושני ילדים.

(לגלריית תמונות - גללו למטה)

המוזיקאי שמוליק קראוס הלך לעולמו
נפרדים משמוליק קראוס: אמן ענק, למרות כל הטעויות
אילן וירצברג על שמוליק קראוס: "האבידה כבר התרחשה לפני כמה שנים"
השירים הגדולים של שמוליק קראוס
אריק איינשטיין: ”את מה שאני מרגיש אני שומר לעצמי בעניין הזה”

"אני חושב שההיכרות הראשונה שלי איתו היתה באמצעות הרדיו", אמר לוואלה! תרבות מתי כספי, שהגיע להלוויה. "אני מאוד נהניתי מהלחנים שלו לג'וזי ולאריק, ואחר כך היו בינינו כל מיני פגישות אקראיות באולפן. הפגישות שהייתי נוכח בהן, היה בהן עניין של פרצי אלימות, בהם הוא כמעט פגע באחרים, ואני השתדלתי לשמור מרחק. אבל זה מאוד עצוב".

"אני מכיר את שמוליק מאז שהייתי בן עשר", אמר קובי אשרת. "ישבתי על הברכיים של שמוליק הרבה, שיחקתי איתו הרבה הוא אהב אותי מאוד. היה משחק איתי תמיד בתופסת, ביויו, ושנים לאחר מכן נפגשנו כשכבר הגעתי לתל אביב בתור מוזיקאי. הוא איש באמת מאוד מאוד מיוחד. בוהמיין במלוא מובן המילה".

"הזכרונות שלי הם מזה שניגנו יחד בלהקת כף התקווה הטובה", אמר הגיטריסט שלמה מזרחי. "הוא היה המלחין שלנו וכתבנו יחד את 'בלדה לעוזב קיבוץ'. באותן שנים גם גרתי אצלו בבית בטרומפלדור יחד עם ג'וזי, והיה כיף לא נורמלי. כל מה שאני זוכר מהתקופה הזאת זה שהייתי מסתובב איתו, לפעמים בלילות, ובניגוד למה שהרבה אנשים חושבים הוא היה בן אדם עם לב רחב, איש מדהים ומשעשע שהיה כיף איתו. היינו יושבים ומנגנים כל הזמן עם שתי גיטרות קלאסיות איפה שגרנו, ואז הלהקה התפרקה ואני עברתי לירושלים. יש לי הרבה סיפורים עליו, הוא היה יותר גדול שכתב דברים מדהימים וכולנו יודעים את זה. לא הרבה יודעים שבכיף התקווה הוא היה הדאגן, הוא היה בא לחזרות, עובד איתנו והיתה לו נגיעה מאוד גדולה בזה".

"הייתי המתופף הראשון שניגן איתו", אמר המתופף אהרל'ה קמינסקי. "בתקופה ההיא לא היה כיף באולפן, היתה הרבה עבודה קשה. היו קטעים שהקלטנו כמה פעמים בכמה אולפנים, הוא האיש שהוציא את הזמר העברי מהקופסה המזרח אירופאית. הראשון שכתב דברים ולא פחד לשיר אותם לא בדרך שהיתה מקובלת אז, וזה קיבל הרבה ביקורת. כשהוא חשב לעשות את החלונות הגבוהים, הוא נתן לי שני תקליטים: 'ריבולבר' של הביטלס והתקליט של המאמאז והפאפאז. הוא אמר לי, 'תקשיב לשני אלה, זה הכיוון'".

כמעט ולא ניתן לתאר במילים את תרומתו של קראוס למוזיקה הישראלית, ואת שיריו הנצחיים שכבר עם צאתם הפכו לקלאסיקות מיידיות. בתחילת שנות ה-70 היה קראוס חלק מחבורת לול והשתתף בהקלטת אלבומיו של אריק איינשטיין; לאורך השנים חיבר להיטים גם לאריק לביא, ג'וזי כץ ועוד רבים; וגם בקריירת הסולו שלו יצר לאורך השנים שירים נצחיים רבים. אך מעל הכל, זכורה לו עבודתו עם החלונות הגבוהים, ההרכב שאלבומו היחיד משנת 1967 נחשב לאבן הדרך הראשונה בתולדות הרוק הישראלי. ההרכב כלל את איינשטיין וג'וזי כץ, זוגתו דאז. בשנים האחרונות מצבו הבריאותי של קראוס התדרדר, ולאחרונה הוא נעזר בכסא גלגלים בכדי להתנייד.

הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
מתי כספי/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
אושיק לוי/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
מיקי גבריאלוב/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
אילן וירצברג/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
שלמה וישינסקי/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
יורם טהרלב/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
אריאל זילבר/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
נתן זהבי/בן קלמר
הלוויתו של שמוליק קראוס. בן קלמר
זאב רווח/בן קלמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully