וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג "משחקי הכס": הפרק הכי מסעיר של הסדרה

7.6.2013 / 0:35

זהו, זה קרה - רגע השיא של העונה ואולי של הסדרה כולה השאיר צופים המומים, המון גופות וכמעט אף אחד שינקה את הדם באחת הסצנות האלימות ביותר ששודרו אי פעם בטלוויזיה

יח"צ - חד פעמי

ברוכים הבאים לבלוג "משחקי הוואט דה פאקינג פאק מה לעזאזל לא נכון אלוהים אדירים מה?!?!". מכיוון ש"משחקי הכס" משודרת בארצות הברית בימי ראשון, צופים רבים הבוחרים בדרכי הפצה, המממ, אלטרנטיביות, נחשפו לפרק כבר בתחילת השבוע, ופייסבוק וטוויטר התפוצצו. אם יש לכם חברים כלשהם שצופים בסדרה, היה קשה למצוא סטטוס שמדבר על משהו אחר מלבד תגובות מזועזעות על המתרחש בפרק הזה, ובינן זעקות "אבל ספוילרים! ספוילרים! עוד לא ראיתי! רחמנות!" (ומדי פעם גם דיברו על עוזי וייל). לכן קשה לומר על "משחקי הכס", עונה 3, פרק 9, משהו שכבר לא נאמר. רוב הדברים שנאמרו היו וריאציות על: אהההההההההההההההההההה!

בלוג "משחקי הכס": כל הכתבות

בסרטוני התגובות לפרק יש שני סוגים של אנשים: אלה שמתפלצים, ואלה שיושבים בפנים חתומות, או אפילו מחייכים. זה, כמובן, ההבדל בין אלה שלא קראו את הספרים, לאלה שכן. לגבינו, קוראי הספרים, העונה הזאת כולה הייתה זחילה איטית ומכוונת לעבר החתונה הזאת בדיוק: המון רגעים קטנים במהלך העונה הפכו לרמזים לעתיד לבוא (למשל, טייווין שלא מפסיק לרגע לכתוב מכתבים; ג'יימי אומר לרוס בולטון למסור לרוב סטארק ד"ש בפרק הקודם – והוא אכן מסר אותו). ועכשיו זה הגיע. אבל העובדה שידענו שזה בא לא הפכה את זה למזעזע פחות. החתונה האדומה היא לא רק אחד מרגעי השיא של "משחקי הכס" – היא גם ללא ספק תיכנס לפנתאון של הפרקים הכי בלתי נשכחים ששודרו בסדרת טלוויזיה כלשהי אי פעם. אם זה נשמע לכם מוגזם, לא ראיתם את הפרק. ואם לא ראיתם את הפרק, למה אתם קוראים את הבלוג הזה?

מה שמפתיע בחתונה האדומה הוא שזה לא היה מפתיע בכלל. היו שתיארו את ההתרחשות כ"טוויסט". זה לא היה טוויסט. הזהירו אותנו מראש כבר מזמן. "אתה הפסדת במלחמה ברגע שבו התחתנת איתה", נאמר לרוב סטארק עוד בתחילת העונה. "וולדר פריי הוא לא אדם שסולח בקלות", קייטלין הזהירה כבר מזמן. "הוא מקבל חתונה, הוא לא מקבל את החתונה שהוא רוצה" הובהר לנו. בקיצור, האפשרות שהחתונה הזאת לא תלך חלק לא נעלמה מעיני אף אחד. ויותר מכל: היינו כבר אמורים ללמוד את השיעור הזה מפרק 9 אחר – פרק 9 של העונה הראשונה, מותו של נד סטארק. הוא נכלא, הוא נידון למוות, הלכו להרוג אותו, ובסוף - הפתעה! - הרגו אותו. שנים רבות של צפייה בסרטים ובטלוויזיה אותנו הפכו למובן מאליו את העובדה שיש אנשים שהם מוגנים: כשגיבור הסדרה עומד בפני מוות בטוח, תמיד יקרה משהו רגע לפני הסוף שיציל אותו. "משחקי הכס" מזכירה לנו שוב ושוב שזה לא תמיד ככה. לפעמים כשאנשים עומדים בפני מוות בטוח הם מתים, בטוח. וזה לא עניין חד פעמי, נד וגמרנו: אתם לא יכולים להרגיש בטוחים לגבי אף דמות, אף פעם. עכשיו הבנתם?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אבל רגע. בדרך לחתונה, עוצרים רגע ביתר הדברים שהתרחשו בפרק.

חאליסי, עוד עיר נופלת: אז אחרי אסטאפור, גם העיר יונקאי נכבשה על ידי כוחותיה של דאינריז. למרבה האכזבה, הדרקונים אפילו לא היו מעורבים. בכלל, נדמה שדאינריז עכשיו מקבלת הכל בקלות, כל כך בקלות שאפילו בכיבוש עיר, עיקר העניין הוא חיי האהבה שלה. לדאינריז בבירור יש קראש על דאאריו נהאריס, הבראד פיט של מפרץ סוחרי העבדים (השיער שלו כזה מהמם. והוא שונא עבדות, בדיוק כמוני! הוא מושלם!) עד כדי כך שהיא בוודאי ממלאת ממש ברגע זה מחברות בציורים של לבבות וחקיקת שמותיהם על עצים (דאינריז+דאאריו=אהבה לנצח!!!1 ימותו הקנאים). זה, כמובן, מחרפן את ז'ורה מורמונט, שדלוק על דאינריז עוד מהעונה הראשונה, ופתאום איזה פאביו מגיע וסוחף אותה בתוך פרק אחד. בסופו של המבצע המוצלח הוא מודיע לדאני בצער רב וביגון קודר שדאאריו שרד. מבחינת מורמונט היה עדיף בהרבה אם הוא היה נאכל באופן טראגי על ידי איזה דרקון חולף. ובין האחד לשני, דאני מתעקשת שלא להתייחס למי שהוא בלי ספק הגבר השווה ביותר בסביבתה – תולע אפור. הוא גם צעיר מרהיב עין, וגם, ראיתם איך הוא נלחם? אנסמבל בת-שבע עם חנית וכידון. והוא גם צייתן. הוא היה הגבר האידיאלי אלמלא הקטע הקטן הזה עם הסירוס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אומג! זה בן דוד של לאון מ"האח הגדול"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפגש משפחתי בצפון: עזבו את החתונה – האירוע הענק, המדהים, הבלתי צפוי, המהפכני ביותר של הפרק התרחש בקו העלילה של בראן. אולי עדיף שתשבו, זה הולך להיות שוק: ריקון מדבר!

הבן הצעיר ביותר וחסר התועלת ביותר במשפחת סטארק, זה שעד עכשיו אפשר היה בקלות לשכוח שהוא קיים בכלל – פתח פיו ודיבר! זמן המסך והשורות שלו בפרק הזה היה כנראה יותר מבכל הפרקים הקודמים של הסדרה גם יחד. לא מעט צופים בוודאי תהו במהלך הצפייה מי זה הילד הזה בכלל ומאיפה הוא צץ. אז תכירו, זה ריקון. הוא היה שם כל הזמן, פשוט לא עשה שום דבר.

אחרי שבמשך חצי עונה ג'ון שלג הסוכן החשאי הסתובב עם שלט ניאון פיגורטיבי על הראש שאמר "אני מרגל, אני עדיין נאמן למשמר הלילה, בהזדמנות הראשונה אני אבגוד באנשי הפרא ואברח", בפרק הזה הוא בוגד באנשי הפרא ובורח. והאהבלים האלה נראים מופתעים. כמה מטומטם אפשר להיות. החלק המפתיע בסיפור הוא שפרשת הריגול הזאת מתרחשת בצילו של מגדל הרוס, שבו, במקרה, מתחבאים בראן, ריקון וחבריהם לדרך. מאז שנפרדו דרכיהם בתחילת הסדרה, עוד לא קרה שבני סטארק שהתפצלו חזרו לקירבה גיאוגרפית כזאת זו לזו. בראן נאלץ להדגים את כישורי הווארג שלו כדי להציל גם את עצמו וגם את ג'ון, ודרכיהם נפרדות שוב מבלי שיפגשו ממש. אבל הרעיון שמא קווי עלילה שונים בסדרה עלולים להתאחד כל כך מבעית את בראן, שבתגובה הוא מפצל אותה עוד יותר: אושה וריקון יילכו לכיוון אחד, בעוד הוא, הודור, מירה וג'וג'ן ימשיכו לעבר החומה. אוי, תודה לך בראן, תודה רבה. לרגע אחד חששנו שהסדרה הולכת להפוך לקצת פחות מסובכת ומפוצלת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסר לחיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מפגש משפחתי סטארקי כמעט קורה כשאריה מגיעה לטווח זריקת גרזן משאר משפחתה, אבל מאחרת לחתונה. איזה באסה לאריה. אם היא הייתה מגיעה לשם רק טיפה קודם, היא הייתה מתאחדת עם אמה ואחיה והכל היה בסדר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיואו, את כל כך יתומה שעוד ילהקו אותך ל"קטנטנות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצפון לחומה: קיבלנו עוד סצינה שמבהירה לנו שסאם וגילי עדיין לא מתים. המצחיק הוא שהפעם הם אמרו את זה במפורש: "אנחנו חיים", אומרת גילי. המשפט הזה היה יכול לתמצת את רוב הסצינות שלהם לאורך העונה הזאת.

ועכשיו, לחתונה.

האמת, בהתחלה היינו קצת לחוצים, אבל אז הכל הסתדר. הכלה של אדמיר טאלי התבררה באופן מפתיע כיפהפיה. הפרייז, מתברר, הם דווקא בסדר כשלומדים להכיר אותם. קייטלין וטאליסה סוף סוף התחילו להסתדר זו עם זו. רוב וטאליסה היו מאוהבים וחמודים והתחילו לדבר על בנם שטרם נולד, נד הצעיר. קייטלין הסתכלה עליהם בחיוך מרחוק. ואז עלו הקרדיטים, הפרק נגמר, והפרק הבא בוטל, והסדרה נגמרה והם חיו באושר ועושר. קצת מפתיע, האמת, זה היה פרק קצר יחסית, אבל הסיום היה כל כך מחמם לב ומענג שאנחנו סולחים לסדרה.

אם כן, זאת הייתה "משחקי הכס". סוף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד בוכים בחתונות, לא?/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברצינות, תפסיקו לקרוא כאן.

לא, אה?

הסימן הראשון לכך שמשהו לא בסדר הוא מנגינה. נגן צ'לו בחתונה משמיע נעימה שאמורה להיות מוכרת: זה "גשמי קאסטמיר". רק בפרק הקודם סרסיי הסבירה מהי משמעות השיר הזה: הוא מספר איך הלאניסטרים השמידו לחלוטין בית אצולה מתחרה. בחירה מוזיקלית משונה קצת לחתונה של בית סטארק. תמיד הדי.ג'יי מפשל.

רגע מביך נוסף נרשם מיד לאחר מכן, כשקייטלין מגלה שרוס בולטון (אחד מנאמני סטארק, לכאורה; שולט בהארנהול; אירח את בריאן וג'יימי בפרקים הקודמים) לובש שיריון שרשראות מתחת לבגדים. תמוה. הסימן הבא לכך שמשהו לא בסדר הוא שמישהו שולף סכין ודוקר את טאליסה ההרה בבטנה שש או שבע פעמים. פה חשדתי.

חמש דקות מאוחר יותר, בית סטארק למעשה נמחק ממפת ווסטרוז. חיסול ממוקד, מוחלט, מתוכנן מראש ומאורגן היטב באמצעות בני משפחת פריי ורוס בולטון הבוגד, ומנוהל מרחוק, ללא ספק, על ידי הלאניסטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבל מי ישטוף את הכלים אחרי הסעודה?!/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסצינה הזאת כל כך מבעיתה משום שהיא שוברת במתכוון ובאכזריות את כל חוקי הסיפור הבלתי כתובים. החוקים האלה גורסים שהטובים תמיד מנצחים (והסטארקים הם הדבר הכי קרוב ל"טובים" בווסטרוז). דמויות ראשיות כמעט אף פעם לא מתות; אם כבר קורה שדמות משמעותית מתה, היא תמיד תהיה אחד בודד מבין בני החבורה, כדי שהאחרים יוכלו להיות עצובים ולהמשיך בדרכם. בנוסף, אם כבר מישהו מת, הנסיבות יהיו חגיגיות. מטרה חשובה, הקרבה עצמית, פרידה הולמת, מילות סיום, ויחס של כבוד מהצלמים: המוות עצמו כמעט תמיד מוצג מרחוק, מאחור או במרומז, ולא באופן גרפי. בנוסף, כלל מקובל בטלוויזיה הוא שלא מציגים בקלוז-אפ דקירה חוזרת ונשנית של בטן של אישה הרה. מין מוסכמה כזאת.

השוט האחרון בפרק, שבו קייטלין סטארק נרצחת באופן כמעט אגבי, היה הדובדבן שבקצפת הזוועה. "משחקי הכס" לא רק שברה את כל החוקים, אלא עשתה זאת באופן הברוטלי ביותר שאפשר להעלות על הדעת. ג'ורג' ר. ר. מרטין עשה הכל כדי לזעזע את הקהל חוץ מלשכור ביריונים שייכנסו לבית של כל אחד מהצופים ויכניסו לו אגרוף בפרצוף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבט אחרון בחתיך הסימפטי האחרון בווסטרוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

היו, כמובן, המון אנשים שאמרו שזהו, נגמר להם מ"משחקי הכס", אחרי זה הם לא מתכוונים לחזור לצפות בסדרה. את אותו הדבר בדיוק אמרו אחרי מותו של נד בעונה הראשונה. הם יחזרו, והם יביאו איתם עוד מאות אלפי צופים נוספים. כי האכזריות הזאת כלפי הצופים זה לא באג – זה פיצ'ר: חוסר הביטחון הזה, הידיעה שחוקי הסיפור המקובלים לא חלים על הסדרה הזאת, הם מה שמבדיל בינה לבין כל סדרת טלוויזיה אחרת. זה מה שהחזיק אותנו לאורך הפרקים הפחות מעניינים של העונה הנוכחית, וימשיך להחזיק אותנו גם בהמשך. נראה אתכם לא ממשיכים לעונה הבאה.

גיליון תוצאות

נעדרים: באופן חריג, לא ראינו אפילו שביב של מעלה מלך בפרק הזה, וכל היושבים שם – טיריון, סרסיי, סאנסה, ג'ופרי וכל היתר – לקחו שבוע חופש לרגל החתונה. גם סטאניס ובני ביתו אינם, וגם לא ראינו אף אחד מענה את תיאון.

דמויות מתות: כולם!!! אוקיי, כלומר, רוב סטארק; קייטלין סטארק; טאליסה סטארק; זאב הבלהות של רוב; פחות או יותר כל צבא סטארק; וגם הווארג ההוא מאנשי הפרא (הו, רק לא הוא! רק לא הווארג ההוא מאנשי הפרא!). למעשה קל יותר לספור את הניצולים: מבין אנשי סטארק, היחידים שלא חזינו במותם הם ברינדן "בלאקפיש" טאלי – שיצא להשתין רגע לפני שהתחיל האקשן, וייתכן שהשלפוחית הרגיזה שלו הצילה את חייו – ואדמור טאלי, שהלך לישון עם אשתו החדשה.

עירום לא רלוונטי: ברצינות? אנשים נרצחים פה על ימין ועל שמאל ואתם סופרים פטמות? מה עובר עליכם?

הסצינה: זרקו ניחוש פרוע.

מה אתם חשבתם על הפרק הגורלי של "משחקי הכס"? דברו על זה בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • משחקי הכס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully