וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגה עילית 01: נמצאה אלטרנטיבה ל"מאסטר שף"

אביעד "צפניה" קדרון

21.3.2014 / 0:19

מדוע ההיטמעות של הריאליטי בפריים טיים היא דבר עצוב? כיצד "משחקי השף" צברה תאוצה ומה סוד הקסם של "הישרדות 28"? צפניה בטור טלוויזיה שבועי חדש

מראיינת נועה הרשקוביץ, עריכה מאיה בן ניסן

הכושי הפך עורו

בשקט בשקט, אבל ממש בלי שמישהו שם לב, "משחקי השף" הפכה להיות תכנית מעניינת. היא עדיין לא טובה כמו "מאסטר שף" אבל אחרי שלב האודישנים המעוקר מכל רגש, נראה ש"משחקי השף" פיתחה אישיות. הדבר בא לידי ביטוי גם בטבלאות הרייטינג. מרענן לראות תכנית ריאליטי שפתחה מבערים לאחר שלב האודישנים ולא להיפך. מה גרם לשינוי? בעיקר עריכה מהודקת יותר שמצליחה ליצור תמהיל הולם בין סיפורים אנושיים סמי מעניינים ובין המזון שאותם סיפורים אנושיים סמי מעניינים מכינים. מתמודדי "משחקי השף" עדיין עפים על עצמם כאילו מדובר בתכנית הריאליטי הראשונה שאי פעם נוצרה אבל קל מאוד להתעלם מהתעופה העצמית אם מתייחסים לאותם מתמודדים כאל פלקטים רנדומליים. הצעירה, הערבי, הישראלי. כולם שם. הם חושבים שהם חשובים. הם לא. הדרך לצליחת "משחקי השף" טמונה בהחפצת המתמודדים והפיכתם למשהו שהוא לא אדם. "מאסטר שף" היא עדיין ריאליטי הבישול המוצלח מבין השתיים אבל "משחקי השף" מסתמנת כאלטרנטיבה לא רעה בכלל ואולי, רחמנא ליצלן, כסיפור ההצלחה הגדול של תחילת 2014.

הריאליטי הזה מת

מצד אחד, מאוד נחמד לראות שעם ישראל כבר לא מתעלף מכל ריאליטי שעולה על המסך ומתיימר לשנות את המדינה. רק תחשבו היכן היינו לפני שלוש שנים. כל פליט ריאליטי הפך להיות כוכב. כעת, לשמחתנו ופרט למקרים חריגים א-לה "האח הגדול", פליטי הריאליטי חוזרים למקומם הטבעי – להסתובב לידנו ברחוב בלי שאף אחד יזהה אותם. מצד שני, להיטמעות הסופית של הריאליטי בפריים טיים הישראלי יש השלכות עגומות מאוד. אם בעבר גופי השידור השקיעו את משאביהם הכלכליים בהפקות מקור מתוסרטות הרי שהיום הכספים נשפכים על ז'אנר הריאליטי. הדרמות והקומדיות משמשות כעלי תאנה אבל העוגן העיקרי הוא צהוב ופוגע בתעשייה המקומית. הזכייניות המסחריות מעוותות, לטובתן, את תנאי המכרז ואת היעדים שהוגדרו ע"י מועצת הרשות השנייה בדרך לרווחים כלכליים אבל אין סיבה לבוא אליהן בטענות. מועצת הרשות השנייה שהגדירה את התנאים ואת היעדים ולאחר מכן נכנעת לאותם עיוותים היא האשמה האמיתית. מי שסובל בינתיים הם כמובן אנשי התעשייה הזוטרים שנאלצים לקושש כספים בהפקות עבור ערוצי נישה ומבינים כי דרכם אל שדרוג הקריירה התארכה עוד יותר.

חטופים 2. צלם: רונן אקרמן
ספק: קשת, צילום מסך
עלה תאנה. אילוסטרציה. צילום: רונן אקרמן/צילום מסך, צלם: רונן אקרמן ספק: קשת

והדרת פני זקן

התייחסתי בעבר לעונה הנוכחית של "הישרדות" אבל דרושה התייחסות נוספת. כי עונה מס' 28 של פורמט הריאליטי הוותיק היא אחת ההפתעות הגדולות של השנה עד כה. זו אולי העונה הכי אנדרדוגית ש"הישרדות" ייצרה בשנים האחרונות. אף אחד לא מצפה ממנה שתהיה טובה או שתסעיר את העולם. נו, כי אין מתמודדים שחוזרים וכל השטויות האלה. אבל כאן בדיוק מחכה ההפתעה הגדולה. פשוט בידור טוב ופאנצ'ליינס, מדהימים ומדויקים, שיוצאים מהמתמודדים החדשים. והעסק עובד גם בטבלאות הרייטינג. לראשונה מזה שנים, "הישרדות" קרובה לעקוף את "אמריקן איידול". "הישרדות 28" פונה, לפני הכל, למעריצים האדוקים של הפורמט שישבו מתוסכלים מול העונות האחרונות ותהו האם סופו של כל פורמט זהה. "הישרדות 28" רומזת לאותם הצופים שהיא לא מתכוונת להיכנע בקלות ושה-DNA של הפורמט יכול להחזיק מעמד ולהתחדש גם כשבפועל, ההפקה לא משלבת טוויסטים דרמטיים אלא נותנת למתמודדים להתמודד עם הפורמט. הכל אנשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully