וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בחרנו להפוך את היגון לניגון"

22.5.2014 / 7:08

במוצאי שבת יתקיים במושב בית חרות האירוע "יוצרים בשביל אופיר", לזכרה של אופיר חן שנהרגה בטיול בדרום אמריקה בגיל 22. את הערב תנחה יעל בר זוהר ותופיע בו קרן פלס

באדיבות המשפחה

"הסיפור הטרגי של המשפחה הניח את התופעה חזק בתודעתנו. בחרנו להתמקד בחיים ולא במה שנגמר, ולהפוך את היגון לניגון, מה שהביא לטעינת התופעה בפרספקטיבה אישית המספקת מבט שנוגע בקולקטיב", אומרת נעמי גורדון-חן, אמה של אופיר חן ז"ל.

באפריל 2011 אופיר חן ממושב בית חירות נהרגה בתאונת ג'יפ במדבריות המלח בבוליביה במהלך מסע לדרום אמריקה. בת 22 בלבד היתה במותה. אופיר היא בת לנעמי ויפתח, אחות לכרמל, אלמוג וסיון. בצל הטרגדיה, אמה, נעמי גורדון-חן, הפכה את מפעל חייה לכדי קרן ומיזם לטיפוח יוצרים צעירים ויצירה בקהילה, על פי רצונה של אופיר והנתינה שלה לחברה בחייה. יומן מצמרר של אופיר שהתגלה לאחר מותה הוביל להקמת הקרן "בשביל אופיר - הקרן לעידוד היצירה" (ראו סרטון אודות הקרן), להקמת המיזם "חממת אופיר - אנשים יוצרים אמנות" ולפעילויות יצירה נוספות. במוצאי שבת (24 במאי) יתקיים האירוע "יוצרים בשביל אופיר" במושב בית חרות. את האירוע תנחה יעל בר זוהר ובין משתתפיו קרן פלס ומקהלת העפרוני.

אופיר חן ז"ל. באדיבות המשפחה
"בחייה הוסיפה אופיר לעולם אהבה, יופי ושמחה". אופיר חן ז"ל/באדיבות המשפחה

"אופיר הייתה יצירתית מאוד ורב תחומית", אומרת נעמי גורדון-חן, "כל חייה עסקה באמנויות המחול והכוריאוגרפיה, באמנות פלסטית, בכתיבה, בספרות וגם בספורט. אהבתה לאמנות הובילה אותה לדרך בה יכלה להביא לידי ביטוי את יכולותיה וכישרונותיה הרבים. בחייה הוסיפה אופיר לעולם אהבה, יופי ושמחה. היא נגעה בכל אחת ואחד שהכירה עם נתינה אינסופית וניסתה להשפיע כדי ליצור עולם יפה וטוב יותר".

לאחר מותה הטרגי במדבריות המלח בבוליביה קיבלו הוריה בדואר את כרטיס אדי עליו חתמה. "זה היה שוק אחרי כמה חודשים לקבל פתאום בדואר את כרטיס אדי שהיא חתמה עליו כנראה זמן קצר לפני שהיא נסעה", אומרת נעמי לוואלה! תרבות, "מאוד התאים לה לחתום על דבר כזה. אופיר נהרגה במקום מרוחק בבוליביה ולא הייתה אפשרות לתרום את איבריה כפי שרצתה וציוותה. בשבילנו, המשך דרכה, עידוד היצירה והנתינה בדרך של הגשמת חלומם של אחרים, בשבילנו זה כמו תרומת איברים של אופיר. תרומה של הרוח שלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אופיר חן ז"ל ואמה נעמי. באדיבות המשפחה
"המשך דרכה של אופיר, עידוד היצירה והנתינה בדרך של הגשמת חלומם של אחרים, בשבילנו זה כמו תרומת איברים של אופיר. תרומה של הרוח שלה". אופיר חן ז"ל ואמה נעמי תבדל"א/באדיבות המשפחה

שנה לאחר מותה הקימו הוריה את הקרן "בשביל אופיר - הקרן לעידוד היצירה". הקרן תומכת ביוצרים צעירים בשלבים שונים של השכלתם האמנותית, מעודדת את היצירה בקהילה ומשתפת פעולה עם מיזמי אמנות בקהילות מגוונות. "בהמשך לריקוד החיים של אופיר וליצירתיות המופלאה שהייתה בה, נסלל השביל למיזם הקרוי על שמה 'חממת אופיר' - מיזם אמנות רב תחומי, לעידוד היצירה האמנותית בקהילה", אומרת נעמי. "חממת אופיר היא קבוצת יוצרים מתחומי אמנות מגוונים שנפגשת אחת לשבוע למפגש יצירתי, בהדרכתה של שולי בריסקין. החממה מאפשרת ליוצרים לפרוץ קדימה, להעיז, להביע ולבטא את כישרונם ואת עולמם האישי, בתוך המרחב הקבוצתי. כך נולדו להם שירים, כתבים, קטעי מחול, משחק, ציורים, ותמונות והכל מתוך תשוקה, געגוע, זיכרון, כאב או מתוך חלום ותקווה".

חממת אופיר לעידוד היצירה. באדיבות המשפחה
"להתחבר לחיים ולא למוות". אופיר חן ז"ל/באדיבות המשפחה

אופיר התכוונה ללמוד אדריכלות, ולפני נסיעתה לטיול הגדול בדרום אמריקה היא הספיקה לעשות את המבחן הפסיכומטרי. אולם את חלום לימודי האדריכלות היא לא הספיקה להגשים. לזכרה של אופיר החליטו הוריה להעניק השנה את פרס ההצטיינות במסגרת תחרות "אות העיצוב" בקטיגורית צעירים וסטודנטים באמצעות מלגת לימודים. "אות העיצוב מהווה ביטוי להערכה של היוצר והוקרה בהישגיו", אומרת נעמי, "עבורנו הפרס מהווה המשך חי לחלומה של אופיר".

האירוע השנתי "יוצרים בשביל אופיר" מתקיים בחודש מאי כי זהו החודש בו אופיר נולדה. "היתה פה מחשבה, להתחבר לחיים ולא למוות. האירוע הזה הוא אירוע שמח. בשנה הראשונה אנשים באו ולא ידעו איך להתנהג. ואני מעל הבמה אמרתי להם שאני בטוחה שאופיר רואה אותנו מהעולם הנסתר שהיא נמצאת בו והיא רוצה שכולם יהיו שמחים. עשיתי בערב הזה גם סדנאות של ריקוד ותופים כפי שאופיר אהבה. היום כולם כבר יודעים שהם באים לערב שמח. אזכרה זה יום עצוב, אבל הערב הזה הוא אופיר כפי שהיא היתה – שמחה, אנרגטית, יוצרת ומחבקת".

אופיר חן ז"ל. באדיבות המשפחה
"היא נגעה בכל אחת ואחד שהכירה עם נתינה אינסופית וניסתה להשפיע כדי ליצור עולם יפה וטוב יותר". אופיר חן ז"ל/באדיבות המשפחה

הערב יונחה זו השנה השלישית על ידי יעל בר זוהר. "כשאופיר היתה ילדה, יעל בר זוהר הגישה בערוץ הילדים, ואופיר אהבה אותה מאוד. אז עוד לא היה אינטרנט כמו היום, והיא ניסתה כל הזמן ליצור איתה קשר. יום אחד היא קיבלה ממנה תשובה והיתה מאושרת. אני הייתי לוקחת אותה לכל הפסטיגלים ולכל המקומות שבהם יעל היתה מופיעה. לימים יעל עברה לגור בעמק חפר במושב לידנו, ובעלה היה מנוי בבריכה אצלנו. ככה נוצר הקשר. כשעשיתי את האירוע הראשון רציתי שזה יהיה לא רק תוצרת הארץ אלא תוצרת מקומית. אז פניתי ליעל. יעל היא נשמה, אין דברים כאלה, היא פשוט מדהימה. ישר היא באה אלינו הביתה, בקשה שאספר לה על אופיר, על אופייה ועל אהבותיה, בקשה להכיר אותה ומאד התחברה. מאז יעל היא כמו משפחה, ומנחה את הערב זו השנה השלישית בהתנדבות מלאה, מכל הלב ומכל הנשמה".

הערב יכלול הופעה של מקהלת העפרוני בניצוחה של נתלי גולדברג עם השירים ''שירת העשבים'', "דוד שמש ואנטנה גם" ו"מזמור לילה"; ריקוד ושמו "על הדרך עץ עומד" שיבצעו בנות מגמת המחול בה למדה אופיר בתיכון אזורי עמק חפר בהנחיית שני ברייטנר-מלצר שנוצר במיוחד לערב זה; המופע "כביסה: קו. נקודה..." ובו לקט מיצירות אמני ויוצרי "חממת אופיר" בבימויה והדרכתה של שולי בריסקין בסיום הערב תופיע קרן פלס בכיתת אומן. בכניסה לאולם תהיה תערוכה בשם "עצבאותי" עם עבודות אמנות פלסטית שנוצרו במסגרת "חממת אופיר" בשנה זו.

"בחרנו להתמקד בחיים ולא במה שנגמר ולהפוך את היגון לניגון", מסכמת נעמי, "מתוך רצון עז להשאיר את אופירי ואת שמחת החיים שלה איתנו ואת 22 שנותיה עם המשמעות והנוכחות הגדולה שלה בחיינו, לראות את הצמיחה בעקבות המיזמים לעידוד היצירה והפעילות המגוונת שאנחנו עושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully