וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תם המסע: השחקן ליאונרד נימוי הלך לעולמו בגיל 83

27.2.2015 / 19:27

נימוי, ספוק מ"מסע בין כוכבים", סבל בשנים האחרונות ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ואושפז תכופות בבית החולים, כולל בשבוע שעבר. היום (שישי) הוא נפטר ממחלתו

ליאונרד נימוי. GettyImages
לאונרד נימוי/GettyImages

לאונרד נימוי, ככל הנראה השחקן המזוהה ביותר עם סדרת סרטי "מסע בין כוכבים", הלך הערב (שישי) לעולמו בגיל 83. נימוי, שסבל ממחלת ריאות חסימתית כרונית, אושפז בתחילת השבוע בשל החמרה בתסמיני המחלה. אשתו, סוזן ביי, אישרה כי מאמצי הטיפול לא הועילו והשחקן האהוב נכנע למחלה הקשה, שנגרמה כתוצאה מהיותו מעשן כבד בצעירותו.

נימוי גילם, ראשית בסדרת הטלוויזיה ולאחר מכן במהלך שישה סרטים, את דמותו של ספוק, קצין המדע על סיפון האנטרפרייז, בן תערובת (אביו בן וולקן, אמו בת אנוש) וחברו הקרוב ביותר של קפטן הספינה, ג'יימס ט. קירק. הוא חזר לגלם את הדמות גם בגרסה המחודשת של "מסע בין כוכבים" בשנת 2013. דמותו של ספוק נחשבת לאחת האהובות והמוכרות ביותר בחצי המאה האחרונה בקולנוע, כולל המשפט האלמותי: "חייה ארוכות ושגשג", שהגיע בליווי הצדעה וולקנית. חיווי היד הזה מקורו בברכת הכהנים, אשר השפיעה על נימוי היהודי כילד.

נימוי, יליד בוסטון, בן לזוג מהגרים יהודים מרוסיה, החל את קריירת המשחק שלו בשנות ה-50 לפני שהפך למורה למשחק. באותן שנים זכה בעיקר לתפקידי אורח בסדרות כמו "בוננזה", "אזור הדמדומים", "הבלתי משוחדים" ו"תפוס את סמארט". לאחר שהפך למורה למשחק בעצמו, לוהק לראשונה ב-1964 לתפקיד ספוק בפרק הבכורה של הסדרה "הכלוב". על אף שהמשיך לשחק בסדרות וסרטים נוספים (ביניהם "פלישת חוטפי הגופות", 1978 ותפקיד בסדרת הטלוויזיה של "משימה בלתי אפשרית"), זוהה לאורך כל הקריירה עם התפקיד האייקוני של החייזר הרגיש. האובססיה של המעריצים ותעשיית הבידור לזהות אותו עם התפקיד, הביאה אותו לכתוב שתי אוטוביוגרפיות, שזכו לשם: "אני לא ספוק" (1977) ו"אני ספוק" (1995).

ליאונרד נימוי. GettyImages
ספוק וקפטן קירק, ליאונרד נימוי עם וויליאם שאטנר בכנס "מסע בין כוכבים" ב-2006/GettyImages

הסיפור היהודי שעומד מאחורי מחוות "האריכו ימים ושגשגו"

"מצאתי בספוק את הטוב ביותר בכל העולמות", כתב נימוי בספרו הראשון, "ליהנות מהאהבה הגדולה שקיבלתי מהקהל הרחב מצד אחד, ולהמשיך לגלם את הדמות המסוגרת והמורכבת הזאת מנגד". על אף שהסדרה בוטלה כעבור שלוש שנים, מעמדו של ספוק נותר איתן והיה אחד הגורמים הבולטים בהחלטה לייצר סדרת אנימציה בדיונית, ולאחריה את סרטי הקולנוע שהפכו אותה לאחד המותגים המפורסמים על המסך הגדול.

נימוי שירת בחייל הנחתים בצבא ארה"ב במשך שנתיים, במהלכן ניהל וביים הצגות לחיילים בבסיסים השונים. במהלך הקריירה הספיק לשחק גם בהצגות תיאטרון, הן בברודויי והן במסגרת תיאטראות פרינג', שעל במותיהן כיכב בעיבודים ל"כנר על הגג", חשמלית ושמה תשוקה" ו"שרלוק הולמס". הוא יצר אלבומי קאברים לשירים מפורסמים, שהפכו ללהיט בקרב מעריציו, והצטיין כצלם (בוגר UCLA בצילום) שעבודותיו הוצגו במוזיאונים וגלריות נבחרות ברחבי ארה"ב. בשנים האחרונות התארח בסדרת המד"ב "פרינג'" ובסיטקום "המפץ הגדול", שם היה אלילם של הגיבורים, ובעיקר של שלדון.

הוא הותיר אחריו שני בנים מנישואיו הראשונים, בן חורג מנישואיו השניים ונכד.

ליאונרד נימוי, וויליאם שאטנר. טוויטר, צילום מסך
"אהבתי אותו כמו אח. כולנו נתגעגע להומור שלו, לכישרון שלו ולקיבולת שלו לאהוב". ציוץ של וויליאם שאטנר, חברו הקרוב/צילום מסך, טוויטר
ליאונרד נימוי. GettyImages
נימוי כספוק/GettyImages
ליאונרד נימוי. GettyImages
שני דורות של ספוק, נימוי עם זכארי קווינטו באירוע צדקה, 2009/GettyImages

נימוי מספר על דרכו אל "מסע בין כוכבים"

תפקידו הראשון בקריירה בסרט "Queen for a Day"

סצינת ההלוויה של ספוק בסרט "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן"

נימוי מספר סיפור ביידיש

שלדון מקבל מתנה הקשורה ללאונרד נימוי ב"המפץ הגדול"

ליאונרד נימוי. טוויטר, צילום מסך
"כה אסיר תודה על שבורכתי. מאחל זאת לכולם. האריכו ימים ושגשגו"/צילום מסך, טוויטר
ליאונרד נימוי. טוויטר, צילום מסך
"אל תעשנו. אני עישנתי. הלוואי שלא הייתי עושה זאת. האריכו ימים ושגשגו"/צילום מסך, טוויטר
ליאונרד נימוי. טוויטר, צילום מסך
הציוץ האחרון: "חיים הם כמו גן. אפשר שיהיו רגעים מושלמים, אבל אי אפשר לשמור אותם מלבד בזיכרון. האריכו ימים ושגשגו"/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully