וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורת המשחקים 02: שחור או לבן

20.4.2015 / 6:30

הפרק השני של העונה החזיר אותנו למשוואה הקלאסית של "משחקי הכס": רק החזק שורד. וגם: מיהי הפולנייה היחידה בדורן ומה הקשר בין אצבעון לרוס מ"חברים"?

משחקי הכס עונה 5. HBO באדיבות yes, yes
באתי להיות רוצחת בלי פנים, איפה נרשמים?/yes, HBO באדיבות yes

"מי ששכח איך לפחד, שכח גם איך להתחבא"

הו בראאבוס, כמה כיף לפגוש אותך שוב. עיר של קסם ישן ומסתורי שנראית כמו המקום שג'ורג' מרטין הכי היה רוצה להשתקע בו, אם רק היה יכול. אפשר ממש לדמיין אותו עומד ליד רגלי פסל האביר העצום בכניסה לעיר ומקבל את הנכנסים. הם צועקים אליו: "ג'ורג', מתי תסיים כבר את הספר המזורגג הזה?", והוא רק מחייך אליהם בתגובה ומחווה כלפי מעלה. בעונה שעברה ביקרנו כאן עם סטאניס בבנק הברזל, והפעם אנחנו פוגשים את הנערה עם הפרעת האו .סי. די. החביבה עלינו. בנקודה הנוכחית בחייה של אריה סטארק היא נראית כמו דמות שברחה מתסריט של טרנטינו. כל מה שחסר זה מנגינה ממכרת שנגנבה מסרט יפני שראו רק ארבעה אנשים, וסיגריות רד אפל שתוכל לעשן בפוזה דרמטית תוך כדי הקראה קצובה: "סרסיי, וולדר פריי, ההר, מרין טרנט". ואם אריה היא תופעה טרנטינואית, ז'אקן הגהאר הוא כמעט בוודאות קרוב-רחוק של יודה מ"מלחמת הכוכבים". פשוט אפשר לשבת שעות ולשמוע אותו הופך משפטים נורמליים לחלוטין למשהו כמו: "ילדה לבוא איתי צריכה, תרנגולות לרצוח ברחוב היגייני לא. עופות שפעת".

הצמד הזה כל כך מגניב ביחד עד שכמעט קל לשכוח שהם לא באמת עשו שום דבר דרמטי בפרק הזה. אריה פגשה את ז'אקן בתקופה שבה היתה כלואה בהארנהול ושירתה את טייווין לאניסטר. היא שחררה אותו מהכלא, הוא הבטיח להרוג עבורה שלושה אנשים לפי בחירתה, ובסופו של יום גילינו שהוא חבר בגילדת מתנקשים מסתורית מבראאבוס שאנשיה מסוגלים לשנות את מראה פניהם. עד היום אריה הייתה ליידי בבית אציל, פליטה נרדפת, משרתת ואפילו בן לתקופה מסוימת. העניין הוא שכדי להרוג את כל האנשים שפגעו בה היא צריכה להיות מישהו אחר, רנדומלי, כזה שלא מפעיל פעמוני אזעקה כשהוא מסתובב ברחוב. "אני שום דבר, בדיוק מה שילדה ללמוד צריכה", אמר ז'אקן בעילגות מדוברת, ופתאום הכל נראה כל כך הגיוני. אנחנו רק מקווים שבין שלל הפרצופים להחלפה יש גם אחד של רני רהב, כי זה יכול להיות המתנקש הכי היסטרי בתולדות היקום כולו.

בזמן שאריה לומדת איך להסיר זהות, דווקא סנסה נחשפת במפתיע. היא בטח מצטערת שהיא חיה בתקופה שבה צווי הרחקה וסטוקרים לא הלכו יחד. וכך, מכל הפונדקים הנידחים שבכל העיירות שבכל ווסטרוז, בחרו פודריק ובריאן להיכנס דווקא לזו שבו סעדה עם אצבעון. בלי להתבלבל, הרגישה בריאן חופשיה לגשת ולהתחיל לקדוח: "נשבעתי להגן עלייך באמא שלי, באלים הישנים, באלים החדשים, בבאבא סאלי הקדוש ובנדב גדג' המלך". כמו אריה, גם סנסה מנסה לגרום לבריאן להבין שהיא לא מעוניינת בהגנה הזאת, אבל זה מועיל בערך כמו פוסטר של זאין מאליק למעריצות וואן דיירקשן. כל המסע הזה עם פודריק בדרכים רק חיזק את תחושת הניכור של בריאן. אין שום דבר שקושר אותה למקום או מטרה כלשהי, מלבד שבועה שניתנה פעם לקייטלין סטארק. בלי זה כל מה שנותר הוא להסתובב בדרכים עם פודריק, ועוד כמה ימים של זה עלולים להיגמר עם הראש שלו מחובר לגוף של סוס. מלבד זאת היא לא סומכת על אצבעון, ודי בצדק חייבים להודות. מילא זה שהוא תחמן, סכסכן, בוגד ומניפולטור, אבל מה הקטע עם כל החתונות בנאדם, אתה מנסה להתחרות ברוס מ"חברים"?

עוד באותו נושא

תורת המשחקים 01: מראה, מראה שעל הקיר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חבל עליך, לא תכננתי לחפור גם לך/מערכת וואלה!, צילום מסך

שק של נחשים

בינתיים במעלה מלך, עונת ציד הגמדים נפתחה רשמית. כל מי שנראה קצת נמוך מהממוצע מספיק חשוד כדי לקצוץ לו את הראש ולהביא אותו לסרסיי, הרי טיריון היה בסך הכל אח שלה, מה הסיכוי שהיא אשכרה זוכרת איך הוא נראה. מזל שחלקי חילוף תמיד מתקבלים בברכה אצל קיבורן, האיש שקיבל על עצמו בעונה שעברה את מלאכת החזרתו לחיים של ההר. קיבורן הוא מייסטר לשעבר שהודח על ידי מסדר המייסטרים בשל קיום ניסויים אסורים, שזה קצת אירוני בהתחשב במעבדת פרנקנשטיין שהוא מנהל עכשיו במרתפים של טירת המלך. מה שעוד יותר אירוני זה שסרסיי סומכת עליו יותר מאשר על אחיה, אב ילדיה ושותפה למערכת היחסים הכי וואט דה פאק בממלכה. בזמן שג'יימי יוצא לדורן במטרה להשיב את מירסלה ולזכות בקצת הערכה מחודשת מאחותו, סרסיי מתייצבת בטבעיות בכיסאו של אביה במועצה הקטנה. זאת היתה אחת מהסצנות הקטנות ש"משחקי הכס" מפזרת מדי עונה, ובהן היא מזכירה לנו מי באמת שולטות בעולם המצ'ואיסטי של "משחקי הכס". עולם שבו גברים מקבלים סמכויות גם אם הם טיפשים בצורה מחרידה (מייס טיירל) או חסרי תועלת (פייסל) בעוד שהנשים שמאחוריהם מושכות באמת בחוטים. "בשם המלך" מצליחה סרסיי לסדר באלגנטיות את העולם כרצונה, חוץ מאשר במקרה של קוואן, אחיו של טייווין. כאן היא תצטרך לתקשר דרך טומן, וואו, טומן, מישהו זוכר שהוא עדיין קיים?

אם כבר הזכרנו את ההר ואת דורן, סוף סוף קיבלנו גם הזדמנות לבקר במקום לראשונה. דורן היא הוכחה חיה לעצלות המובנית של הטבע האנושי, המיקום שלה כל כך דרומי על המפה עד שכל מלך בהיסטוריה הגיע בסוף למסקנה של "אוף, למי יש כוח, שיישארו אוטונומיה". כך חיו תושבי דורן במשך מאות שנים, מצד אחד חלק מהממלכה ומנגד לא באמת. החופש הזה אפשר להם לפתח תרבות עצמאית וחוקים נאורים של ירושה שווה לגברים ולנשים, אבל גם תקנה שמסדירה באופן רשמי את מעמדן של מאהבות במקביל לנישואים. הילדים שנוצרים במסגרת הקשרים האלה מקבלים את שם המשפחה "חול", שזה כמו "שלג" בצפון, רק בלי הקטע של לא לדעת כלום. אוברין מארטל, הג'ורג' יקום דמו, יצר בדרך הזו שושלת מפוארת של שמונה בנות ממזרות שמוכרת יותר בכינוי "נחשיות החול". את שלוש הבוגרות אימן בעצמו בקרב, מה שהופך אותן לאיום הכי גדול שיצא מהדרום מאז מירי רגב. את חמש הצעירות הוא עשה עם הפולנייה בעלת המבטא הכי מוזר שפגשתם, אילריה חול. בימים אלה היא מסתובבת בדורן אכולת רגשות נקם, מתנחלת על האוזן של הנסיך דוראן מארטל ומפעילה את המחפרה: "אחיך נרצח, אבל לאאאאא, אתה לא תעשה כלום. מה אכפת לך שאני סובלת? אני אוויר. אתה כזה אדון חשוב, יושב לך כל היום על הכיסא ומסתכל על הנוף. פרזיט".

משחקי הכס עונה 5. HBO, yes
את יודעת שג'ורג' לא ייתן לנו לאהוב הרבה זמן, נכון?/yes, HBO

במסגרת ההסדרה של דורן כאוטונומיה, נערכו לאורך השנים שידוכים שיבטיחו שלאף אחד שם לא יעלה בטעות הרעיון לצאת למסע כיבושים עצמאי. לפי המסורת הזאת נשלחה אל דורן מירסלה, ילדת הסנדוויץ' בטרילוגיה הבלונדינית של ג'יימי וסרסיי, כדי להינשא לטריסטן בנו של דוראן. באופן די חריג, השניים התאהבו באמת ונראים ממש מאושרים ביחד, ואם למדנו משהו על אהבות אמת בווסטרוז אז גם האושר הזה כנראה לא יחזיק מעמד יותר מדי זמן. דוראן עושה רושם של מנהיג שקול וקר רוח, כזה שלא נותן לרגשותיו להכתיב מדיניות, אבל באזור שבו עין תחת עין היה מונח קדוש עוד הרבה לפני המקרה הנורא של העיניים של אוברין, לא בטוח שכדאי למירסלה לבנות על ההגנה שלו.

משחקי הכס עונה 5. youtube, צילום מסך
אולי בכל זאת תבוא לארוחת שישי?/צילום מסך, youtube

ילדים הם התסריטאים הטובים ביותר

"בית השחור והלבן", שם הפרק השני בעונה החמישית, שייך אמנם לבית אגודת המתנקשים של בראבוס, אבל מתייחס דווקא למצבה של דאינריז במירין. ערי העבדים אותם שחררה דאני בסיבוב ההופעות המצליח "עם הדרקונים שליייי באסוס", התנהלו במשך דורות לפי עיקרון השחור והלבן. שולט ונשלט, חזק וחלש, בעלי האמצעים והשקופים מבורות הקרב. הניסיון שלה להתוות דרך אמצע של שוויון בפני החוק והצדק, נתקל באותה התנגדות עזה שבה נתקלו בעבר נד סטארק וכל דמות אחרת שניסתה לפעול על פי עקרונות של מוסר. הלבן הוא החלש, הוותרן, האופטימיסט העיוור והשחור הוא יד הברזל של החזק. דרוגון, הדרקון השחור, המרדן ובעל העוצמה הגדולה ביותר מבין בניה של אם הדרקונים, הגיע כדי ללטש את השיעור הזה בסצנה המרשימה של הפרק. שני אחיו שכלואים במרתף מסרבים לקבל עצמם את הדרישה להתמתן ולהתבגר, והוא? הוא הגיע למחווה אחרונה של תזכורת לאמו (הלבושה לבן) לגבי מה שקורה למי שנתפס חלש ב"משחקי הכס". "אם אנשים לא פוחדים ממך, הם לא הולכים אחריך", הסביר סטאניס לג'ון שלג. דרוגון עשה את כל זה בלי מילים.

בטח שמתם לב

למערכת הבחירות של משמר הלילה: זה נראה כאילו ראינו כזאת איפשהו: "ג'ון שלג יחלק את ווינטרפל", "רק לא אליסטור ת'ורן", "ההלכים הלבנים נוהרים אל החומה", ובסוף הכל מוכרע באופן עיוור.

לאופן שבו ברון מכנה את ג'יימי: "ג'יימי פאקינג לאניסטר", שתודו, זה נשמע הרבה יותר מרשים מהגרסה של סרסיי: "ג'יימי, אתה פאקינג מביך עם יד אחת, לאניסטר".

שפטיר בייליש אומר לבריאן שהוא לא יכול לסמוך עליה: שזה קצת כמו שצ'ארלי שין יקרא לכם שתיינים.

seperator

"משחקי הכס" משודרת בימי שני ב-4:00 ב-yes Oh ובשידור נוסף ב-22:00 וב-VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully