וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיר הלל לשפיות ולנורמליות": נפרדים ממוטי קירשנבאום

קולגות וחברים לדרך מגיבים הבוקר למותו הפתאומי של מוטי קירשנבאום. "הוא היה השופט המקצועי בכל דילמה עיתונאית", ספדו לו מנהליו בערוץ 10, "סמל לארץ ישראל היפה", כתב נדב פרי

יח"צ - חד פעמי

(בוידאו: קטע מתוך "גב האומה" בהשתתפותו של מוטי קירשנבאום)

seperator

הלם הכה בתעשיית התקשורת הישראלית עם היוודע דבר מותו של מוטי קירשנבאום הבוקר (שישי). העיתונאי ואיש הטלוויזיה הוותיק עבד לאורך הקריירה בשורה ארוכה של גופים ומוסדות בתרבות ובתקשורת הישראלית. רבים מחבריו לדרך ביקשו להביע את תנחומיהם הבוקר ולספר בקצרה על האיש שלמדו להכיר ולאהוב.

"כל סביבה צריכה שיהיה בה מוטי קירשנבאום", כתב עיתונאי חדשות 10 לשעבר נדב פרי. "בייחוד סביבה כמו שלנו. הרי כמה נחת יש לנו כאן, לפחות נתנחם שיש לנו מוטי. אז עכשיו גם זה הלך. שיר הלל לשפיות, לנורמליות. לארץ ישראל היפה. מיסטר קול, רגוע ושלו, הוא הרי ראה כבר הכל. הילדים יתרגשו באולפן מהמשבר בקואליציה וינופפו בידיים, ירון יצווח או יתעצבן על סקנדל או על פסטיבל, ומוטי בצד. יש שמאל רכונה על ידית הכסא, משקיף מהצד, חצי עין סגורה וחצי עין פתוחה בקושי. האייטם נמשך ונמשך והוא שותק. בסוף יסכם, במשפט קצר וחד שיקרע את כולם מצחוק ויהיה הדבר היחיד שיזכרו מהאייטם".

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, וגולן יוכפז, מנכ"ל חדשות 10, חתומים על הודעת ההספד מטעם הערוץ בו עבד קירשנבאום ב-13 השנים האחרונות. "ערוץ 10, ולמעשה כל גוף תקשורת שבו עבר מוטי בתחנות חייו הרבות, התברך בענק העיתונות והטלוויזיה הזה והתבשם מאישיותו וליבו הרחב. בעולם העיתונות שהולך ומאבד אט אט חלק מערכיו הטובים, היה מוטי סלע איתן של מקצוענות, אתיקה, יושרה, ניסיון, כישרון מתפרץ, יצירתיות וחדשנות, גם לאחר עיסוק של למעלה מחמישה עשורים בעיתונות. מבחינתנו - מוטי היה, השופט המקצועי האחרון בכל דילמה עיתונאית. כאשר התלבטנו באמת בסוגיה תקשורתית, היינו מגיעים אליו לשמוע ולקבל את עצתו הטובה. המומים וכואבים נוכח ההודעה, ומחבקים בחום את משפחת קירשנבאום".

עוד באותו נושא

מוטי קירשנבאום הלך לעולמו בגיל 76

לכתבה המלאה

אפרים סידון, חברו ושותפו של מוטי קירשנבאום לכתיבה הסאטירית, בין השאר ב"ניקוי ראש" ובאחרונה במופע הסאטירי "רואים ת'סוף", אמר: "מכירים את הסרטים המצויירים שהולך מישהו, פתאום נופל לו משהו על הראש, רואים את הראש שלו מסתובב ומסתובב, כל מיני כוכבים מסביב והוא לא יודע בדיוק מה קורה איתו? זאת התחושה שלי כרגע. זה כל כך פתאומי. הוא הרי לא הראה שום סימני מחלה, הוא אפילו לא השתעל. ביום חמישי הקרוב היתה אמורה להיות לנו פגישה על פרוייקט חדש שרצינו לעשות והתחלנו לעבוד עליו. היו לו עוד מלא תכניות. היה לו רעיון לכתוב מחזמר, והתחלנו ביחד איתו קובי אשרת ואנוכי לעבוד על המחזמר הזה, ודבר שני רצינו לעשות עוד תכנית סאטירית חדשה, מוטי, ב. מיכאל ואני, אחרי 'רואים ת'סוף' שרצה עכשיו בצוותא. אולי הוא לא הקיף את התבור אבל הוא לא נראה חולה. הוא היה איש צלול והיו לו עוד המון תכניות. פתאום לשמוע בבוקר שהאיש הזה איננו איתנו. לא נראה לי שיש עולם תקשורת בלי מוטי.

הוא היה איש משכיל וידען בתחום שהוא נגע בו - הומור, ספרות, טבע, תנ"ך וספורט, מה שאתה רוצה. הוא היה ידען ספורט אדיר. אתה יודע שהאיש הזה היה חולה ספורט משוגע, ואם רצית לדעת את ההרכב של נבחרת מונגוליה הוא היה אומר לך. הוא היה איש חכם בצורה בלתי רגילה. גם כשהיה במשרות ממשלתיות לא היה אכפת לו לצאת נגד הממסד. הוא חשב שברגע שיש עוולה או שחיתות, לא חשוב אם זה שמאל או ימין, חובה להגיד את זה, כל אחד בדרך שלו, והדרך שלו היתה הסאטירה".

מוטי קירשנבאום בטקס פרסי אופיר 2015. ניב אהרונסון
"לא נראה שיש עולם תקשורת בלי מוטי"/ניב אהרונסון

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לקירשנבאום: "הסתלקותו של מוטי היא אובדן של יוצר, מנהל ומנהיג בשדה התקשורת הישראלית. פגשתי אותו לראשונה בשנותיי המוקדמות בכנסת ומאז היה לי ידיד נאמן ובר פלוגתא פעם כעיתונאי, פעם כמנהל השידור הציבורי, פעם כאוהד ספורט ותמיד, תמיד- כחבר. יכולתו המופלאה של מוטי להציג בפשטות ובגובה העיניים כל רעיון, כשרונו לשיח עם כל אדם, בשפתו ובגובה העיניים שלו, היו להשראה בעיניי. הלשון החדה, הסאטירה והביקורת המושחזת, נבעו ממנו בהומור ובתחכום והיו לו לאמצעי, דרכו ידע להביע גם את העמדות המורכבות ביותר במקומות בהם לא תמיד הסכימו לשמוע אותן. הוא יחסר לי מאוד. קולו יחסר למדינת ישראל".

"אבד לנו עיתונאי ממדרגה ראשונה, חתן פרס ישראל עם ראיה לרחוק ומבט לעומק ולגובה", ספד הנשיא לשעבר, שמעון פרס. "מוטי היה בעל כשרון להצגת האמת ללא פשרות, ולהעשרת דמיונו ואופקו של כל אדם. כישוריו היו מיוחדים במיניהם, הוא תמיד היה בחזית החדשות וההתרחשות בה קרו הדברים בין אם זה אקטואליה, טבע או היסטוריה".

מוטי היה דובר של העם, כפי שהיה דוברו של הטבע, אותו הוא תיאר בצורה עוצרת נשימה, והעניק לכל דיווח נשמה. הוא ידע לפרוט על מיתרי ליבנו לשמח וגם להעציב. מותו הפתאומי הינו עצב עבורי ועבור רבים בישראל. יהי זכרו ברוך".

ראש העיר כפר סבא יהודה בן חמו ספד למוטי קירשנבאום: "העיר כפר סבא מרכינה ראש עם לכתו של יליד העיר מוטי קירשנבאום. מוטי הקפיד תמיד לשזור את סיפורי ילדותו והנוף הכפר סבאי בסיפורי מסעותיו הרבים. מדובר באובדן גדול של יוצר ענק ששירת חייו נפסקה בטרם עת.
אנו אבלים את לכתו, יהי זכרו ברוך".

מוטי קירשנבאום בטקס פרסי אופיר 2015. ניב אהרונסון
מוטי קירשנבאום בטקס פרסי אופיר 2015/ניב אהרונסון

"ההרגשה שלי היא שלא רק איבדתי חבר, אלא אבא רוחני ואבא ממש", סיפר טוביה צפיר, שכיכב ב"ניקוי ראש". "מעבר לדרך שעשיתי עם מוטי בשנות ב-70, עשינו יחד הרבה הצגות סאטיריות. רק לפני 3 שבועות ישבנו עם אפריים סידון ותכננו תוכנית סאטירית חדשה. מוטי היה בשיא החיוניות וכדרכו עם ההומור שלו והשנינות שלו ידענו שהולכים על עוד הצלחה.

זה אובדן גדול. תמיד הרגשתי שאנחנו משפחה. הוא נתן לי דוגמה וחינך בדוגמה אישית שנתן. תמיד לקח אחריות מלאה. ועבד יותר מכולם ובחוכמה והמסירות היו אינסופיים התרבות הישראלית הפסידה בגדול".

טל פרידמן ביכה אף הוא את לכתו של קירשנבאום: "זה אסון אדיר לסאטירה. האיש היה הגדול מכולם בתחום והשפיע במשך 50 שנה על כל הדורות שבאו אחריו. הוא נפטר בשיא העשייה. כואב מאד הלב".

"כשקיבלתי את הטלפון ושמעתי את הבשורה הזאת הרגשתי כאילו בית נפל לי על הראש", העיד חיים יבין. "אהבתי, הערכתי והערצתי את האיש הזה. הוא היה סמל החיים, סמל לראייה אופטימית ודווקא הוא נלקח מאיתנו. אני לא נוהג להשתמש במילה גאון אבל הוא היה גאון. זו אבדה גדולה ואין לו תחליף בסאטירה, בבימוי, בסרטים הדוקומנטריים. הוא היה ממקימי הטלוויזיה בישראל, ותמיד שמר על יחס אנושי. הוא בחר בי להגיש את מבט ומעולם לא התכופף בפני השלטון או הממסד הוא ראה בזה שליחות והיה נאמן לזה. הוא היה מנהיג, ראשון בין שווים".

"התקופה הכי נהדרת שהיתה לי בגשש החיוור היתה כשעבדתי עם מוטי", סיפר שייקה לוי. "זאת היתה הפעם הראשונה שסופסוף העזנו לנעוץ שיניים בפוליטיקה ולהגיד דברים חריפים שלא אמרנו קודם. זה בזכות מוטי. הוא היה איש נדיר, נדיר, נדיר. אלוהים חייב להחליף את ועדת האיתור שלו".

שרת התרבות מירי רגב כתבה: "גיבור תרבות הלך לעולמו היום. תרבות שכולה קירשנבאום. מוטי קירשנבאום ייזכר כמי שהפך את המסך שלנו לבמה ומחזה. הוא דיבר בשפה ייחודית לו שכבשה כל לב. ידע למתוח ביקורת ולהרעיף חן. ידע לזעוק ולחייך, ידע לאהוב אדם וטבע, אהב את הפשוט ורדף שלום.
הוא הבטיח לעצמו ולקהל שכה אהב כי ימשיך לשדר עד היום האחרון שלו. וכך היה.

מוטי קירשנבאום השאיר אחרי מותו מורשת תרבותית עשירה, הומור ודמע, הסטוריה ועתיד גם יחד. האיש שצמח עם עמו והמציא ז'אנר שלם וייחודי שנקרא- קירשנבאום. יהיה זכרו ומורשתו לנצח עמנו".

"מוטי היה עבורי הכל, הערצתי אותו, אילמלא הכתבה שעשה עליי לפני 20 שנה אני לא יודע לאן הייתי מתגלגל", כתב העיתונאי ושדרן הרדיו ז'וז'ו אבוטבול, שנחשף לראשונה בכתבה של מוטי קירשנבאום ל"מבט" בערוץ הראשון. "אני חייב לו את הצלחתי, את כל מה שהגעתי אליו בחיי. אם אבא שלי היה טובע ומוטי היה טובע אני לא יודע למי הייתי ניגש ראשון, כשאמי עליה השלום הלכה לעולמה לא הצלחתי להזיל דמעה והיום אני לא מפסיק לבכות. הוא היה כמו אב עבורי, למרות שלא הסכמנו על כלום, בטח לא על העמדות הפוליטיות. אי אפשר היה שלא להעריץ אותו".

עובדי חדשות 10 בחרו לספוד יחד לחברם למערכת: "ועד עובדי חדשות 10 אבל ומרכין את ראשו עם קבלת הידיעה המרה על לכתו של חברנו הטוב, מוטי קירשנבאום. מוטי ז"ל היה עיתונאי ישר דרך, מחלוצי הטלוויזיה הישראלית, ולא פחות חשוב - עתיר חוש הומור משובח, שרק הלך והתחדד במרוצת השנים.

גם במהלך המאבק שנאלצנו לנהל על עתיד ערוץ 10, מוטי התייצב מיד לצידנו העובדים: הוא השתתף בכל ההפגנות, הצטרף לדירקטוריון החברה ואף רתם את כישוריו הסאטיריים לטובת המשך השידורים. האכפתיות הענקית, חוש הפרופורציה המיוחד ועצותיו הטובות של מוטי יחסרו לנו מאוד.
כולנו כבר מתגעגעים ומבקשים לחזק את משפחת קירשנבאום ביום הקשה הזה. יהא זכרו ברוך. עובדי ערוץ 10, חדשות 10 ונענע 10".

יו"ר הרשות השנייה, אוה מדז'יבוז': "לכתו בטרם עת של מוטי קירשנבאום היקר היא אבדה כבדה לתרבות ולטלוויזיה הישראלית. מוטי ידע לעשות בטבעיות את המעבר מטלוויזיה ציבורית למסחרית ובכנות גדולה ידע ליצור את השילוב בין טלוויזיה חכמה, מרעננת, מלאת תוכן ולא מתפשרת לכזו שמדברת עם הצופה בגובה העיניים ומאתגרת אותו. נוכחותו על המסך תחסר מאוד. אני מבקשת לשלוח תנחומיי למשפחתו ולמשפחת ערוץ 10 ביום קשה זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully