וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש אנשים שמפחידה אותם חשיבה ביקורתית": רננה רז מספרת על המופע העוסק באדם ורטה

17.1.2016 / 0:00

הכוריאוגרפית והיוצרת רננה רז מככבת בימים אלה במופע שמשחזר את השימוע שנערך למורה שהביע את דעותיו הפוליטיות בכיתה. בריאיון לאולפן וואלה! NEWS היא מסבירה: "חינוך ערכי הוא חינוך למחשבה ביקורתית"

מערכת וואלה!

"זה התחיל בוקר אחד בינואר 2014 כשהתפרסמה הפרשה. ביחד עם הכותרות בעיתונים, התפרסם גם קובץ עם ההקלטה המקורית. הבן זוג שלי אמר לי כשהתעוררתי בבוקר: 'תקשיבי, אני הקשבתי לזה ולא יכולתי להניח את זה. את חייבת להקשיב לזה'. וכך עשיתי". הכוריאוגרפית והיוצרת רננה רז מככבת בימים אלה במופע לא שגרתי, שבמהלכו קבוצת שחקנים משחזרת את השימוע שנעשה למורה אדם ורטה. כזכור, ורטה פוטר מבית הספר "אורט" לאחר שאחת מתלמידותיו, ספיר סבח, התלוננה בפני משרד החינוך על הדעות השמאלניות שהשמיע.

"לא רציתי לעשות הצגה מזה", מספרת רז בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "רציתי לקחת את הטקסט, לתמלל אותו ולהמחיז אותו...יש משהו בפעולה הזאת של מישהו שמקשיב לטקסט וצריך להגיד אותו, האפשרות הזאת שאין לך שהות לעסוק במניירות או בפרשנות או לעבד אותו, אלא צריך להיות מאוד מרוכז בטקסט ולהגיד אותו. בפעולה הזאת של שמיעה פתאום התחלתי לשים לב מה זה אומר באמת להקשיב. אנחנו רגילים לחשוב ששמיעה זאת פעולה פסיבית, ובעצם זאת פעולה מאוד אקטיבית כי אתה צריך להיות מאוד מרוכז ומאוד עירני, ולהבין איפה אתה ביחס לטקסט".

רז טוענת כי העובדה שבאחרונה נשמעו קולות כנגד הבעת דעות לא רק במשרד החינוך אלא גם במשרד התרבות, טמונה במי שנמצאים בתפקידים הבכירים במשרדים אלה. "אני רואה אנשים שמפחידה אותם חשיבה ביקורתית. אני חושבת שאזרחים ששואלים שואלות ולא מקבלים דברים כמובן מאליו, אלא בוחנים אותם ותוהים לגביהם, הם אזרחים יותר טובים בסופו של דבר, יותר מעורבים. אזרחים חושבים. יש אנשים שפחות מתאים להם שיהיו אנשים חושבים כי יותר מתאים להם בשביל קידום מדיניות כזו או אחרת שהם פשוט יהיו אזרחים שמצייתים". צפו בריאיון המלא.

seperator

ההופעות הקרובות של "השימוע" במוזיאון תל-אביב לאמנות, אולם שדלובסקי:

19,20,21 בינואר בשעה 21:00.
22,23,24 בפברואר. בשעה 21:00.
30, 31 במרץ בשעה 21:00.

כרטיסים ניתן להשיג בקופות או באתר המוזיאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully