וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמת היא ממש כאן: כל מה שאתם צריכים לדעת על "תיקים באפלה", וגם מה שלא

אופיר ארצי

22.1.2016 / 0:00

לקראת שובם של מאלדר וסקאלי היישר משנות התשעים, החלטנו לפנק אתכם במדריך מקיף של כל מה שעליכם לדעת לפני הצפייה במיני סדרה החדשה - חייזרים משונים, חרקים מגעילים, אחיות חטופות, קונספירציות מקושקשות ואיש סרטן. אין בעד מה

יח"צ - חד פעמי
קרטר וחבריו שרטטו בקווים מאוד כלליים עלילה מתמשכת שהלכה ונבנתה בלי שום כיוון נראה לעין, ויצרו עץ מסועף ומט ליפול מרוב כובד וסתירות שגם הצופה הכי נאמן כבר לא הצליח לעקוב אחר קורותיו

השחקן ג'רי הארדין, שגילם את אחת מדמויות המפתח בעונה הראשונה של "תיקים באפלה", סיפר פעם שכשקיבל את התסריט שבו דמותו נהרגת, צורף אליו פתק קטן מאת יוצר הסדרה כריס קרטר ובו נכתב: "אף אחד לא באמת מת ב'תיקים באפלה'". זו כביכול מחווה נחמדה, אבל עומד מאחוריה עיקרון גדול ומכעיס – הכל יכול לקרות ואין משמעות לשום דבר. אנשים אף פעם לא מתים, עלילות אף פעם לא נסגרות, חוקים נשברים כשצריך והאמת תמיד תהיה אי שם. האשימו את "אבודים" בחוסר כוונה תחילה ובכך שגררה צופים למסע בלתי נלאה של שאלות ולא באמת סיפקה תשובות, אבל "תיקים באפלה" הייתה שם הרבה לפני, חובטת בצופיה ומטיחה אותם במשקוף שוב ושוב.

קרטר וחבריו שרטטו בקווים מאוד כלליים עלילה מתמשכת שהלכה ונבנתה בלי שום כיוון נראה לעין, הוסיפו עליה נדבך על גבי נדבך בהתאם למה שהתחשק להם באותה עונה או סרט, ויצרו עץ מסועף ומט ליפול מרוב כובד וסתירות שגם הצופה הכי נאמן כבר לא הצליח לעקוב אחר קורותיו. צפייה חכמה ב"תיקים באפלה", כזו שלא רק מתלהבת מהפריק השבועי אלא מנסה להבין מה קורה שם, הפכה למטלה סיזיפית, מקוממת ומעייפת. ועכשיו היא חוזרת לעוד סיבוב. אפשר להיעזר במדריך הזה כדי לדעת מה קרה, אבל כדאי מאוד לקחת הכל בעירבון מוגבל, כי כשספיישל אייג'נטס פוקס מאלדר ודיינה סקאלי יתאחדו על המסך, ירצו להאמין וימשיכו לחפש אחר האמת, זה ללא ספק יהיה מבלבל כמו אז.

מאלדר וסקאלי מהניינטיז מגיעים אל ההווה

תאוריית הקונספירציה

העסק התחיל לפני כ-4.5 מיליארד שנה, קצת לפני עידן הקרח, כאשר מטאורים ממאדים נחתו בכדור הארץ כשהם מכילים נגיף שמכונה "השמן השחור". מדובר בחומר שמסוגל לחדור לכל יצור חי ולהפוך אותו לפונדקאי עבור גזע של חייזרים, שמטרתו להשתלט על כדור הארץ. החומר נשאר רדום מתחת לפני האדמה במקומות קרים שונים בכדור הארץ, כשהוא ממתין בסבלנות לאור ירוק. בשנת 1947, כאשר העב"ם המפורסם התרסק בטעות בניו מקסיקו, ממשלת ארה"ב הצליחה לחדור למערכות המידע של החללית וגילתה לראשונה על הפלישה המיועדת. במקום לזרוע פאניקה גלובלית, היא החליטה כמובן להסתיר את המידע הזה מהציבור ולהקים גוף מיוחד של בכירים בסי.איי איי ובמזכירות המדינה האמריקאית שיטפלו בבעיה הזו. להלן - "הסינדיקט". במשך כ-25 שנה הסינדיקט לא ממש עשה הרבה עם המידע הזה מלבד מיני ניסויים, גיוס של מדענים נאצים והברחתם לארצות הברית, וניסיונות חוזרים ונשנים לשמור על סודיות. בשנת 1973 החליטה חבורת המכובדים הזו שהיא תפעל מעתה כגוף עצמאי שלא קשור לממשלה ולא נותן לה דין בחשבון, כי למה להם בעצם, ובכך הפכו להיות הגורם היחיד שמתקשר עם החייזרים.

ברוב קולות הם רקחו תכנית פעולה בשם "ההתיישבות", שמשמעותה – אם אנחנו לא יכולים להביס אותם, הבה נצטרף אליהם. הסינדיקט החל לנהל משא ומתן עם החייזרים מתוך ניסיון להציל חלק מהגזע האנושי (בעיקר את עצמם), אם כי הגיעו אליו מתוך מקום של כניעה מוחלטת – סבבה, אתם תבואו ותשלטו ותתיישבו בכדור הארץ (התאריך שנקבע, אגב: 22 בדצמבר 2012), אבל בואו ניצור גזע ביניים של בני תערובת, חצי חייזרים וחצי בני אנוש, שתוכלו לשעבד כמשרתים שלכם ואז נוכל לחיות. החייזרים הסכימו, ואפילו סיפקו לסינדיקט גופת חייזר לצורך בדיקות וניסיונות. בתמורה הם דרשו עירבון – חברי הסינדיקט נאלצו "למשכן" בן משפחה או מכר קרוב, שייחטף על ידי החייזרים לצרכי ניסויים משלהם. זה המקום להכיר כמה חברי סינדיקט בולטים, ביניהם וויליאם מאלדר (אבא של), ו"איש הסרטן" (ר' ערך). בזמן שאיש הסרטן ויתר על אשתו, וויליאם בחר בבתו הצעירה, סמנת'ה. וכך בשנת 73' היא נלקחה מביתה על ידי חייזרים במופע שכלל רעשים ואור לבן, לעיניו המשתאות של אחיה הבכור, פוקס. כאן, למעשה, נבט ניצן האובססיה הבלתי נגמרת של מאלדר לחפש אחר האמת ומה קרה לאחותו (ספוילר: מתה), מה שהוביל אותו אל האקס פיילז, מחלקת המקרים המשונים של ה-FBI.

חילוקי דעות קשים נתגלו כעת בקרב החברים בסינדיקט: וויליאם מאלדר טען כי הם צריכים לעבוד מאחורי גבם של החייזרים ולהשתמש בגופת החייזר כדי לפתח חיסון נגד השמן השחור, אחרים טענו שאין טעם ועדיף לשתף פעולה בשביל הסיכוי לשרוד. עם הזמן, אגב, התברר שהרוסים כבר מצאו חיסון כזה והוא בגדול קיים, אבל עדיין לא יוצר המונית. אז הגיע לכדור הארץ סוג חדש של חייזרים "מורדים", שנראים כמו אנשים נטולי פנים, אשר התנגד לתוכנית ההתיישבות המשותפת והחל להרוג את כל החטופים ששימשו כשפני ניסיונות לייצור הגזע ההיברידי. המורדים חשפו בפני הסינדיקט כי החייזרים מתכננים להפיץ את הווירוס בבת אחת על ידי דבורים ביום הפלישה, וכי אין להם שום כוונה לאפשר לגזע היברידי לחיות. למעשה, אם הם יגלו שהצלחנו ליצור כזה גזע, הם יקדימו את הפלישה כלאחר כבוד. המורדים הצליחו אף לגנוב חזרה את גופת החייזר שניתנה לסינדיקט, ובסופו של דבר הרגו את רוב חברי הסינדיקט. הטקס לא תם.

עוד באותו נושא

האחרי: לאן נעלמו יוצרי טלוויזיה נחשבים?

לכתבה המלאה

סוגי חייזרים

החייזרים האפורים – צורתו הטהורה של גזע החייזרים שמתכנן לשלוט על כדור הארץ, שנראה בדיוק כמו שאתם מדמיינים חייזר: יצור אפור, רזה וקירח עם עיניים ענקיות ואף מחורר. קרטר לא המציא כאן שום דבר חדש אלא נטפל לפחד הקולקטיבי של כולנו. הקונספירציה הממשלתית לעתים משתמשת בגופות מזויפות שנראות כמו החייזרים האפורים כדי לבלבל את הציבור ולהסיט אותו ממה שבאמת מתרחש.

ציידי הראשים (או משני צורה) – חייזרי שטח שפועלים מטעם החייזרים האפורים, מעין "משטרת החייזרים", ולמעשה נראים בבסיסם כמוהם אבל מסוגלים לשנות צורה ולהיראות כמו כל אדם בעולם. מטרתם היא לחסל כל דבר שמאיים על תכנית ההתיישבות, כשהם בעיקר רדפו את סדרות המשובטים שהצליח הסינדיקט להפיק (כמו למשל סדרת סמנת'ה מאלדר, נדבר על זה). ה"דם" שלהם הוא נוזל חומצי ירוק שמזיק לבני אדם, וניתן להרוג אותם רק על ידי החדרה של חפץ חד לבסיס גולגולתם. יחד עם זאת, הם ככל הנראה מסוגלים לרפא אנשים, אם הם ממש רוצים.

השמן השחור – כאמור, הווירוס החייזרי שמסוגל לחדור לכל יצור חי ולקשר אותו עם הישות החייזרית קולקטיבית. זהו למעשה נוזל שנכנס לגוף בצורת תולעים קטנות שנעות מתחת לעור, וההשפעה ניכרת באמצעות השחרת העיניים. בשלב הזה עוד ניתן להציל פונדקאים על ידי החיסון של הרוסים.

חייזרים בעלי טפרים ארוכים – השלב השני בתהליך הדבקת הווירוס החייזרי, כאשר אנשי העיניים המושחרות הופכים לאט לאט ובאמצעות חום לחייזרים בעלי ציפורניים ארוכות, ולאחר מכן משילים את עורם ונהיים חייזרים אפורים לכל דבר.

המורדים (או נטולי הפנים) – חייזרים מסוג ציידי הראשים אשר השחיתו את עיניהם, אפם ופיהם כדי למנוע הדבקה על ידי הווירוס השחור, וכך להשתחרר מרשת התקשורת החייזרית ולפעול על דעת עצמם כנגד ההתיישבות.

סופר-חיילים – זן חדש יחסית (אם כי נטען שנעשה בו שימוש גם במלחמת המפרץ), אשר נוצר במיוחד על ידי החייזרים האפורים לאחר מותם של אנשי הסינדיקט כדי להחליף אנשים בעמדות מפתח בצבא, בצמרת הממשל, ב-CIA וב-FBI. מדובר באנשים רגילים לכל דבר שנחטפים על ידי החייזרים, ולאחר שמבוצעות בהן שלל פעולות חודרניות כגון קדיחה בגולגולת ופתיחת החזה, הם מודבקים בווירוס השחור ומוחזרים לכדור הארץ כאילו כלום לא קרה. הם לא מסוגלים לשנות צורה, אבל שומרים על כל הזיכרונות והמאפיינים של האנשים שהיו, כדי שיוכלו לסייע לחייזרים לממש את תכנית ההתיישבות. כמו כן נתגלתה קונספירציה ממשלתית עתידית שמטרתה ליצור סופר-חיילים על ידי הוספה של כלור מעובד למי השתייה של כולנו. בסדר. הדבר היחיד שמסוגל להרוג סופר-חיילים הוא מגנטיט, המינרל המגנטי ביותר על פני כדור הארץ שמכיל כמויות גדולות של ברזל, וכל החייזרים אמורים להיות רגישים אליו. למעשה, היו אלה ריכוזים גבוהים שלו בניו מקסיקו שגרמו לעב"ם המפורסם מ-1947 להתרסק דווקא שם.

איש הסרטן

הביג באד של "תיקים באפלה", חוץ מהחייזרים כמובן. הוא צץ בכל מקום, נוכח ברגעי מפתח, יש לו גישה להכל והוא בוחש בצלחת ומנווט אנשים בהתאם לרצונותיו. הוא זכה לכינויו בעקבות העובדה שהוא כמעט תמיד מעשן סיגריות, מורלי ליתר דיוק, עד כדי כך שבדלים כבר מרמזים על נוכחותו. איש הסרטן הוא למעשה סי ג'י בי ספנדר, סוכן של מזכירות המדינה האמריקאית שנתקל בשמן השחור לראשונה בחייו בשנת 1953 בפרל הארבור. הוא היה אחד ממקימי הסינדיקט והחבר הכי בולט בו, אם כי מהר התברר שיש לו אג'נדות משל עצמו. כאמור, הוא הקריב את אשתו למען החייזרים, ולאחר שהוחזרה ביצע בה ניסויים חוזרים ונשנים במהלך פרויקט ההיברידים. יש לו גם בן בשם ג'פרי ספנדר, שדווקא לא שותף למזימות של אביו ולמעשה פועל כנגדו (יכול להיות שזה קשור לעובדה שאיש הסרטן ירה בו בשלב מסוים והשחית את פניו כדי לנסות ולהפוך אותו לסופר-חייל).

בהמשך חלה איש הסרטן, ובכן, בסרטן ריאות, ואף פיתח זיהום מוחי שהגביל אותו לכיסא גלגלים, אבל ככל הנראה הבריא לחלוטין מכל המחלות הללו בזמן ששהה במושבה אינדיאנית מוקפת מגנטיט בניו מקסיקו. בפרק האחרון של הסדרה הוא סייע עזר למאלדר לחדור למבנה ממשלתי סודי, אבל אז נהרג בהפגזה של מסוקי ה-FBI. אלא שלא בדיוק, כי הוא מופיע בסדרת ההמשך. כמו כן, וזה חשוב - איש הסרטן הוא בעצם אביו הביולוגי של מאלדר, כתוצאה מרומן שניהל עם אמו בשנות ה-60.

חטיפות

כחלק מההסכם בין הסינדיקט לחייזרים, אנשים היו נחטפים מפעם לפעם, בקטנה, לצרכי בדיקות וניסיונות. רובם היו מוחזרים לכדור הארץ עם שבב מתכת שנעוץ בצווארם, וחלק מהם אף נחטפו שוב ושוב (כדוגמת אשתו לשעבר של איש הסרטן). גם סמנת'ה מאלדר, למשל, הוחזרה זמן קצר לאחר חטיפתה אך לא לחיק משפחתה אלא לאיש הסרטן, שגידל אותה בבסיס צבאי יחד עם בנו ג'פרי. כמה שנים לאחר מכן היא ברחה משם והגיעה לבית חולים, שם ככל הנראה נחטפה שוב והוכרזה רשמית כמתה. עם הזמן התברר כי נעשה שימוש בדנ"א של סמנת'ה כדי ליצור שתי סדרות של שיבוטים משוכפלים - אחת של סמנת'ה הצעירה בגיל 9, שעבדה בפרויקט שיגרום לדבורים להפיץ את הווירוס השחור, ואחת של סמנת'ה המבוגרת, שעבדה בפרויקט שניסה ליצור את הגזע ההיברידי. שתי הסדרות ככל הנראה הושמדו.

לקראת סוף הסדרה גם מאלדר עצמו נחטף (כתירוץ עלילתי לכך שדיוויד דוקובני הסכים להשתתף רק בחצי מפרקי העונה השמינית) ובוצעו בו ניסויים רפואיים מותחי-פנים ומכאיבים. כך נכנס לסדרה הסוכן המיוחד ג'ון דוגט (רוברט פטריק, שלא יופיע בסדרת ההמשך) כסוכן שממונה על מציאתו של מאלדר, ומשנכשלו מאמציו מונה למחליפו הרשמי במחלקת האקס פיילז. דוגט הכניס לעניינים את שותפתו לשעבר, הסוכנת מוניקה רייס (אנאבת' גיש, שכן תופיע בסדרת ההמשך), כסוכנת FBI שמתמחה בפשעי פולחן. מאלדר עצמו הוחזר בסופו של דבר כאשר גופתו נמצאה במדבר יחד עם חטופים נוספים, והוא הוכרז כמת, עם לוויה והכל. רק לאחר שחטוף אחר החל להראות סימני חיים, הוחלט להוציא את גופתו של מאלדר מהקבר והוא, כצפוי, חזר לחיים. בתחילה אמנם היה נגוע בנגיף השמן השחור וכמעט הפך לסופר-חייל, אבל טופל על ידי מגנטיט ושב לקו הבריאות.

חטיפה נוספת שראויה לציון היא הסוכנת סקאלי, שהתרחשה דווקא בתחילת הסדרה (שוב, כאילוץ לכך שג'יליאן אנדרסון נכנסה להריון ונאלצה להיעדר מהצילומים). לאחר שהוחזרה גילתה סקאלי שבעקבות הפרוצדורות שבוצעו בה היא, א) חולה בסרטן, ב) עקרה, מה שאושש על ידי כך שדגימות לא שמישות של הביציות שלה נמצאו על ידי מאלדר במחסן ממשלתי, יחד עם מידע על כל שאר החטופים. הסרטן רופא, ובשלב מסוים התברר כי אכן נעשה שימוש בביציות שלה במסגרת התוכנית לייצר גזע היברידי, וכי לסקאלי הייתה ילדה בשם אמילי שהחזיקה מעמד ארבע שנים בלבד לפני שמתה. סקאלי ביקשה חוות דעת שנייה, בה נאמר לה כי יש לה בכל זאת סיכוי להרות באמצעות הפרייה מלאכותית של הביציות אבל מהר ועכשיו, מה שהוביל אותה לבקש את עזרתו של מאלדר כתורם זרע. הפרוצדורה אמנם נכשלה, אבל קצת לאחר חטיפתו של מאלדר, סקאלי מצאה את עצמה בהיריון.

התינוק של מאלדר וסקאלי

יש תינוקות ברורים ויש כאלה שלא, אבל אף תינוק מעולם לא היה לא ברור כל כך כמו וויליאם סקאלי ג'וניור, שנקרא כך על שם אביה של סקאלי ואביו של מאלדר אשר חלקו, כמה נוח, את אותו השם. האב הוא ככל הנראה מאלדר (אם כי זה מעולם לא הוכח רשמית), ודרך ההפריה היא ככל הנראה טבעית, כלומר מימוש מתבקש של מתח מיני מצטבר (אם כי, שוב, גם זה מעולם לא הוכח רשמית ורק נרמז לחכימא). מיסתורין רציני אפף את התינוק המסכן הזה, ואף אחד לא היה סגור על מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך. סקאלי, מתברר, "נפלה" על גניקולוג שעבד בתהליך הייצור של הגזע ההיברידי דרך תינוקות בעידן שאחרי הסינדיקט, כך שניסיון ההפריה הכושל שלה מפוקפק מלכתחילה. קצת לאחר שנולד התחיל וויליאם ג'וניור להפגין כוחות מיוחדים כמו טלקינזיס ויכולת שליטה על טכנולוגיה חייזרית, מה שהעיד שהוא לא הכי אנושי בעולם. הסברה הרווחת היא שוויליאם אמור להיות שלב אבולוציוני חדש בתוכנית של הממשלה ליצור סופר-חייל אולטימטיבי כדי להשלים את תהליך ההתיישבות, והיו כאלה שהאמינו כי הוא יגדל להיות מנהיגם של החייזרים. אלא שג'פרי ספנדר, בנו של איש הסרטן ודודו הביולוגי של וויליאם, ניטרל כביכול את החלק החייזרי שבאחיינו על ידי כך שהזריק לו מגנטיט. על הדרך הוא הפחיד את סקאלי שהחייזרים ימשיכו לחפש את וויליאם ולנסות להפוך אותו שוב לסופר-חייל, עד כדי כך שהיא החליטה למסור אותו לאימוץ, ומעתה שמו בארה"ב – וויליאם ואן דה קאמפ.

האקדוחן הבודד

עוד אנשים שכדאי להכיר הם מלווין פרוהיקי, ג'ון פיצג'רלד באיירס וריצ'רד לנגלי, שלישית האקרים חנונים שמתפקדים כסיידקיקים של מאלדר ומסייעים לו במאמציו לחשוף את סודות הממשלה, כי גם הם לא בוטחים באף אחד אבל יותר בקטע קומי. הם קוראים לעצמם "האקדוחן הבודד" לפי תאוריית הקונספירציה המפורסמת של רצח קנדי, ובשלב מסוים כיכבו שלוש הדמויות בסדרת ספין אוף בעלת אותו השם, שבוטלה לאחר עונה קצרה אחת. מאז השתתפו בפרק אחד נוסף של "תיקים באפלה", בו סגרו את עלילת הסדרה שלהם וכביכול הקריבו את עצמם כדי למנוע מתקפה ביולוגית, נהרגו ונקברו. אלא שגם הם יופיעו בסדרת ההמשך, כמובן. כי אף אחד הרי לא באמת מת.

איפה אנחנו עומדים עכשיו?

מאלדר וסקאלי כבר מזמן לא עובדים ב-FBI ונראו לאחרונה על סירה בדרכם לאי בודד. הבן שלהם עדיין גדל במשפחה אומנת. הבוס שלהם, סגן המנהל וולטר סקינר, עדיין נמצא בתפקידו בבולשת. החייזרים, מן הסתם, לא השתלטו על כדור הארץ בשנת 2012. מעניין מה קורה עם זה.


"תיקים באפלה: התחייה" תשודר ב-yes Action במקביל לארה"ב, יום שני 25 בינואר ב-5:00 בבוקר ולמחרת ב-22:00. שבוע לאחר מכן - בימי שלישי ב-5:00 וב-22:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully