וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוואמי: "העציב אותי מאוד כשהוחלט להוריד את הקצה מגלגלצ. והנה הדברים משתנים שוב"

24.11.2016 / 12:30

5 שנים לאחר שנפלט מגלגלצ, חוזר קוואמי לתחנה במסגרת לוח שידוריה החדש. בריאיון לוואלה! תרבות הוא מגלה כי דחה הצעה להצטרף לתאגיד, ואומר כי עדיין אינו מבין את החלטת מנהל גלגלצ לשעבר קובלנץ לאסור עליו להשמיע שירים ישראליים בגלל היותו אמן בעצמו

יח"צ - חד פעמי

(הקליפ לשיר "מלחמת פופ" של קוואמי. בימוי: אייל B ואסנת מיכאלי)

seperator
על ביטול "הקצה" בגלגלצ: "עם כמה שזה לא מוצא חן בעיני אישית, באמת כיבדתי את ההחלטה. אני מספיק בוגר כדי לדעת שפשוט ככה זה, גם אם זה לא מה שרציתי. לראיה, גם לא אמרתי על זה מילה רעה אחת בתקשורת"

ונעבור כעת לדיווחי התנועה. המאזינה קארמה מדווחת לנו שתיזמנה 5 שנים מאז היציאה שנכפתה על קוואמי מתחנת גלגלצ ועד חזרתו אליה דרך הכביש הראשי, וכמו כן דיווחה שהיא ביץ'. תודה, קארמה. שיהיה לך יום נעים! אכן, חצי עשור לאחר שתוכניתו "הקצה" הורדה מגלגלצ מאחר שמנהלת גלגלצ סברה שאין מקום למוזיקה אלטרנטיבית בתחנה, כי תפקידה אולי רק להעניש את מאזניה בלופ אינסופי של "הוטל קליפורניה", חוזר לתחנה המגיש והעורך המוזיקלי אייל פרידמן, המוכר כקוואמי, מאנשי הרדיו החשובים והמובילים בישראל. זאת לאחר שעוד קודם שותפו לתוכנית, נדב רביד, שהושלך גם הוא מהתחנה, שב אליה כמנצח בתור מנהלה. זהו ללא ספק דיווח התנועה המשמח ביותר שתשמעו היום. בינואר 2017 תעלה תוכניתו החדשה, שתשא את שמו (לאחר שוויתרו על הרעיון לקרוא לתוכנית "קוואמיפדיה"), ותשודר אחת לשבוע, בשבתות בין עשר בערב לחצות, ברצועה שנקראת "האנשים של המוזיקה". התוכנית תעלה במסגרת לוח השידורים החדש של גלגלצ, שיושק זמן קצר קודם לכן, ב-4 בדצמבר.

בשיחה של קוואמי עם וואלה! תרבות אני תוהה אם החזרה של רביד וכעת שלו לגלגלצ נראית בעיניו כתיקון עוול. "בשיא הכנות, כשהוחלט להוריד את 'הקצה' מגלגלצ, זה העציב אותי מאוד, ומאוד מאוד לקחתי את זה ללב", הוא אומר. "התוכנית הזאת היתה הבייבי שלי, והשקעתי בה את הנשמה במסירות במשך כל השנים האלה, ואיכשהו קיוויתי אז שהיא תמשיך תמיד. אבל – וזה אבל גדול – מערכות עבודה ותקשורת משתנות, ואני מודע היטב שזה הגיוני וטבעי לשנות אותן. שינויים כאלה אמורים לעשות גם חילופי אישים. זה לא נעים ומבאס לאללה, אבל עם כמה שזה לא מוצא חן בעיני אישית, באמת כיבדתי את ההחלטה. אני מספיק בוגר כדי לדעת שפשוט ככה זה, גם אם זה לא מה שרציתי. לראיה, גם לא אמרתי על זה מילה רעה אחת בתקשורת. בנוסף לזה, חשבתי גם אז ש-11 שנים לעשות את התוכנית 'הקצה', מתוכן 10 כשדרן, זה כל כך לא מובן מאליו. תשמע, אני באמת אסיר תודה, גם אז וגם עכשיו, על זה שניתן לי לעשות את הדברים שעשיתי. ובזכות זה קרה דבר נפלא בשבילי - נולדה תחנת הקצה. אם התוכנית 'הקצה' לא היתה יורדת, היא לא היתה נולדת מחדש כתחנה. ובשבילי תחנת הקצה היא בייבי מופלא, ובזכותה הכרתי והתחלתי לעבוד עם חבורת אנשים מבריקה ומדהימה, וגם עם זה אני מברך. ובאותו אופן טבעי שהדברים משתנים, הנה הם משתנים שוב".

אייל פרידמן, קוואמי. דרור עינב
קוואמי בתיקלוט השבוע ב"כולי עלמא" בתל אביב/דרור עינב

מה היתה דעתך על גישתה של עופר, שלתוכנית כזאת של מוזיקה אלטרנטיבית אין מקום בתחנה מיינסטרימית כמו גלגלצ?

"בעיני יש מקום למוזיקה אלטרנטיבית בכל מקום. אני מאמין שהדבר הזה צריך להיות בכל מקום שהוא יכול להיות. אבל כמנהלת, זכותה היתה לקבל את ההחלטה הזאת. היא היתה צריכה לעשות את הדברים כפי שהיא מצאה לנכון לעשות אותם. אם הגישה שלה היתה שאין לזה מקום, אז זה בסדר כי היא המנהלת, אין מה לעשות. אני מנהל עכשיו תחנה בעצמי, ואני יודע שיש החלטות שעושים כי אין ברירה. אני רוצה להגיד עוד משהו: אפילו שלא אהבתי את ההחלטה, כיבדתי את דלית גם כי היא היתה המנהלת של גלגלצ וגם כי אני חייב הרבה מאוד לדלית. הרבה יותר מהפרידה הזאת שהיתה בינינו, דלית היא הראשונה אי פעם שהאמינה בי כשבאתי להיבחן לגל"צ, הראשונה שרצתה לקבל אותי, והיא גם נלחמה עליי עם צה"ל שבכלל רצה שאהיה קרבי. היא עשתה שמיניות באוויר כדי שאהיה עורך מוזיקלי בגלי צה"ל. בלעדיה ובלי דובי לנץ שהיה ראש מחלקת מוזיקה, שקיבל אותי סופית לתחנה, החיים שלי לא היו מגיעים למקום הזה".

קוואמי (42), או בכינויו המלא קוואמי דה לה פוקס, נחשב בעיני רבים ליורשו בעודו בחיים של יואב קוטנר, שיבדל"א. להלן, מגיש ועורך מוזיקלי בעל מוניטין רב. הוא התקבל לגלי צה"ל כעורך מוזיקלי ב-1992, וקידם מאוד את המוזיקה האלטרנטיבית (בין השאר בתוכניתו "הקצה" שהגיש לצד נדב רביד) ואת המוזיקה השחורה (בין השאר בתוכנית "עסק שחור" שהגיש עם לירון תאני). בנוסף, פעל כזמר וכיוצר, בלהקת בויאקה ובקריירת עצמאית, והוציא שלושה אלבומי סולו, בהם לא חשש להביע עמדות פוליטיות, חברתיות ומחאתיות. לאחר שהורדה תוכניתו "הקצה" מגלגלצ, הקים את תחנת הרדיו האינטרנטית "הקצה", שתרמה רבות למוזיקת האינדי. בקיצור - אי אפשר להמנע מזה - קוואמי חי על הקצה.

עוד באותו נושא

מדורה שחורה: הסיפור של "עסק שחור" מהדהד עד היום

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיים על הקצה. קוואמי עם נדב רביד, מנהל גלגלצ/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם ובאיזה אופן תוכניתך החדשה בגלגלצ תהיה מובדלת מתוכניתך בתחנת הרדיו שלך, "הקצה"?

"התוכנית תהיה מובדלת לגמרי מ'הקצה'. נקודת המוצא של התוכנית 'הקצה' היא מוזיקה חדשה, המרדף האינסופי שלי אחרי האוצרות המוזיקליים הכי חדשים והכי מגניבים לאוזניים שלי. נקודת המוצא של התוכנית שתהיה בגלגלצ היא מוזיקה ישנה. זה הולך להיות הצד ההפוך בעצם. כל תוכנית בעצם תהיה סביב נושא מוזיקלי אחר ותהפוך לאיזשהו סיפור סביב משהו מרתק מהעבר בעיני. מבחינתי עכשיו הולך להיות בעצם איזשהו יין ויאנג, גם מוזיקה חדשה וגם מוזיקה ישנה, בשתי תחנות נפרדות".

שירו המגניב של קוואמי, "מלחמת פופ", רלוונטי לתקופה זאת, ולא בהכרח בגלל שעמונה מוזכרת בשיר. הכוונה היא לכך שהשיר יוצא כנגד החנופה, ההתפשרות והמסחור בפופ. מאז שנדב רביד נכנס לתפקידו כמנהל גלגלצ הוא בין השאר חיזק מאוד הקו הפופי של התחנה, אם כי במקביל שובצו תכניות הרחוקות מהקונצנזוס בשעת לילה, כמו זאת של יואב קוטנר ואורלי יניב.

מה דעתך על הקו המוזיקלי של התחנה, הרחוק מאוד מ"הקצה"?

"אני לא מעורה בקו המוזיקלי של גלגלצ, אני באמת לא יכול לתת חוות דעת. מה גם שאני עסוק רוב היום בלשמוע את רדיו 'הקצה'. אני כן יכול להגיד שכשיוצא לי רנדומלית לשמוע גלגלצ, בעיקר במוניות, אני באמת חושב שהיא נשמעת לי טוב מתמיד. נשמע לי שהתחנה נפתחה למנעד הרבה יותר רחב של שירים ואמנים, גם בתחום הפופ והמיינסטרים, שזה בעיני דבר מאוד חשוב בפני עצמו. בנוסף לזה, יש בגלגלצ אושיות שהרחיבו ומרחיבות את איך שהדברים נשמעים, למשל התכניות של קוטנר ואורלי, חן אלמליח, נועה ארגוב והתוכנית של נוי אלוש, שמזמן לא שמעתי תוכנית מעולה כזאת של פופ".

דלית עופר. שי אוקנין
"כשהוחלט להוריד את הקצה מגלגלצ, זה העציב אותי מאוד". מנהלת גלגלצ לשעבר, דלית עופר/שי אוקנין

ועדיין, הליבה של התחנה הן לא התכניות האלה. מה דעתך על מגמות בגלגלצ של עידן רביד: התחזקות הפופ; ההצערה של האמנים לצד טענות של ותיקים על הדרה מהפלייליסט; על זינוקם של עדן בן זקן, בן אל תבורי וסטטיק; ועל התחזקות הפופ הים תיכוני? בתעשיה יש מי שמגדיר את גלגלצ של היום כבעלת דימיון לרשת ג' של פעם. האם לילד הזה פיללת?

"זה מאוד הגיוני שבגלגלצ ישדרו למיינסטרים, הגיוני שבתחנה פונים לקהל הרחב. יש משהו נכון, בעידן שאנחנו חיים בו, בפילוח בין תחנות. יש תחנה כמו גלגלצ ויש אחרת תחנה כמו הקצה. בשעות הערב והלילה המאוחרות המיינסטרים נפתח לדברים אחרים. אין לי כל כך מה להגיד על זה. אני לא חלק מהמערך הגלגלצי. אני מגיע לשם עם העולם שלי, עם הידע שלי והדברים שאני רוצה לעשות".

בגלגלצ אומרים שגייסו אותך כעת, בנוסף להכרה בך כנכס, גם כדי להקדים את כאן תאגיד השידור שרצה לגייס אותך לטענתם. האמנם?

"זה נכון, קיבלתי הצעה מהתאגיד, הצעה מקסימה. ובכלל אני בעדם. עמדו על הפרק גם ההצעה מהתאגיד וגם ההצעה מגלגלצ, עשיתי את השיקולים שלי, והחלטתי ללכת על ההצעה של גלגלצ".

התאגיד מנוהל על ידי אלדד קובלנץ, מנהל גלגלצ לשעבר, ובנוסף עברו אליו עוד לא מעט מאנשי גל"צ וגלגלצ. אם וכאשר יקום התאגיד, האם יש לגלגלצ ממה לחשוש?

"אני לא יודע אם יש לגלגלצ ממה לחשוש. אני חושב שההקמה של התאגיד זה משהו שחשוב שיקרה. איך הוא יישמע בסוף אין לי מושג, ואם למישהו יש משהו לדאוג לגביו נראה לי מוקדם מדי להעריך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה היה מאוד קיצוני להגיד שבגלל שאני אמן מקומי אז כל אמן ישראלי שאני אשמיע זה יהיה לא אתי, כי אולי במקרה אני מכיר אותו". אלדד קובלנץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כ-10 שנים, כשהגשת את "הקצה" בגלגלצ, מנהל התחנה קובלנץ אסר עליך לשדר מוזיקה ישראלית, בטענה שהעובדה שאתה מוזיקאי תהווה חריגה מכללי האתיקה. מאוחר יותר דלית עופר החליפה את קובלנץ בתפקידו, והפכה את החלטתו. במבט לאחור, על רקע חזרתך לתחנה, מה דעתך על טענתו של קובלנץ לבעיה אתית? תשדר מוזיקה ישראלית בתוכניתך החדשה בגלגלצ?

"זו החלטה שאני לא הבנתי אותה אז, ועד היום אני חושב שהיא לא היתה נכונה. עצם זה שדלית ביטלה את ההחלטה איך שהיא נכנסה לתפקיד העיד על זה, שזה לא היה הדבר הנכון להחליט. זה היה מאוד קיצוני ומאוד מוגזם להגיד שבגלל שאני אמן מקומי אז כל אמן ישראלי שאני אשמיע זה יהיה לא אתי, כי אולי במקרה אני מכיר אותו. זה ממש קיצוני בעיני. בתוכנית החדשה תהיה מוזיקה ישראלית, אני לא יודע עדיין באיזה מינונים".

עם חזרתך לגלגלצ, האם תרגיש נוח שהשירים שלך ינוגנו בגלגלצ?

"אני ממש מרגיש וחושב שב-5 השנים האחרונות הושלם איזה מעגל, שבמהלכו קרו כמה דברים. אחד הדברים שקרו זה שבזמן שהייתי מחוץ לגל"צ, מנותק מהתחנה באופן אבסולוטי, זה עשה איזושהי הערכה מחדש לקיום שלי מחדש כאמן. בעצם נוצר מצב שאני חוזר לגלגלצ גם כמישהו שהוא אמן כבר, מישהו שעושה את האמנות שלו בלי קשר לרדיו, המוזיקה שלו מושמעת. המוזיקה שלי קיימת בלי קשר לרדיו שעשיתי או שאני עושה".

אייל פרידמן, קוואמי. דרור עינב
שומע גלגלצ רק כשהוא נוסע במונית. קוואמי/דרור עינב

בעבר קוואמי היה חתום בגלגלצ גם על התוכנית "עסק שחור" ביחד עם לירון תאני, שקידמה מאוד את ההיפ הופ והמוזיקה השחורה בישראל. לוואלה! תרבות נודע כי לפני כשנתיים היו מחשבות להחזיר את התוכנית לתחנת "הקצה", חיפשו ספונסרים, לא מצאו, והרעיון לא התממש. האם עם הניסיון הזה מהעבר, גל ההיפ הופ שפקד אותנו לא מכבר וחזרתו של קוואמי לתחנה ביפו, קיים סיכוי ממשי לשובו של העייסק? קוואמי משיב בחיוך, כממתיק סוד: "בנושא 'עסק שחור' כל מה שאני יכול להגיד זה 'אין תגובה'".

בעקבות חזרתך לגלגלצ נשקף איום לקיום תחנת הקצה או שהעסקים כרגיל?

"מאוד חשוב לי לומר ולהבהיר שרדיו הקצה ממשיכה לפעול כרגיל. רדיו הקצה ממשיכה כרגיל, הכל כרגיל. לא רק שהכל כרגיל, החל מיום ראשון הקרוב נכנסים לחודש סיכומי השנה עם כל שדרינו, וב-27 בדצמבר יתקיים המצעד השנתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully