וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמנים שהפכו את האהבה למחווה גדולה מהחיים

26.12.2017 / 8:00

היהלום הענק והיקר שקיבלה אליזבת טיילור, ההפתעה שקניה ווסט עשה לקים קרדשיאן, השיר הנצחי שהעניק אריק קלפטון לפאטי בויד וזר השושנים שהונח פעמיים בשבוע על קברה של מרילין מונרו. לאהבה, כמו לאמנות, אין גבולות, הנה דוגמאות לכמה מהמחוות הרומנטיות הגדולות

אילוסטרציה. ShutterStock
אנחנו חיים בעידן קפיטליסטי שבו העוצמות הרגשיות שמאחורי המילה "רומנטיקה" מקומפרסות לכדי אוכל, יין, נרות ריחניים ובלוני הליום עם כיתובים חמודים/ShutterStock

אנחנו חיים בעידן קפיטליסטי שבו העוצמות הרגשיות שמאחורי המילה "רומנטיקה" מקומפרסות לכדי אוכל, יין, נרות ריחניים ובלוני הליום עם כיתובים חמודים - אבל עדיין יש מי שגם הרומנטיקה האמיתית, זו שלאו דווקא קונים בכסף, מבעבעת בעורקיו. כשאחת כזאת נגזרת מאהבה כנה, סוערת ובוערת, היא עשויה לבוא לידי ביטוי בצורה של מחוות ומתנות חסרות פרופורציה לכלום. לאהבה, כידוע, אין גבולות, אין סוף, ולכן מי שבאמת אוהב, מכל הלב, מתקשה מאוד לתרגם אותה לחומריות - וכתוצאה מכך מעניק לאהובו/תו שי "גדול מדי".

במקרים רבים, האנשים האלה, הרומנטיים, אוחזים באישיות ובאופי טוטאליים, אקסצנטריים ובלתי מרוסנים - כלומר, האנשים האלה הם אמנים. לא במקרה אנשי רוח, ספר, הגות, קולנוע, מוזיקה וספורט (כן, אפשר להיות אמן גם בספורט) אחראים לכמה מבין המחוות הרומנטיות היותר מטורפות/מופרכות/הזויות שתועדו לאורך ההיסטוריה של המין האנושי - בין השאר, גם הרבה לפני שחגי האהבה למיניהם (ט"ו באב אצלנו, ואלנטיינז דיי אצלנו ואצלם) הפכו למסחרה דביקה וקיטשית.

פרויקט "אמנות ללא פשרות" הוא פרויקט חדש של קרלסברג, המחבר את עולם האמנות לאומנות בישול הבירה חסרת הפשרות של מייסד קרלסברג ג'יי סי ג'ייקובסן. חוסר פשרות הוא חלק מהדי.אן.איי של האמנות ולעתים, כפי שמראות כמה מחוות רומנטיות מצד שחקנים, זמרים וספורטאים, זה נכון גם לאהבה. שחקן הבייסבול הנודע ג'ון דימאג'יו אהב את מרילין מונרו, לה נישא בשנת 1954. אהב מאוד. אהב עד כדי כך שמאז שהיא מתה, בשנת 1962, הוא וידא שזר של שושנים ארוכות-גבעול - הפרח האהוב עליה - יונח על קברה שלוש פעמים בשבוע, במשך 20 שנה. נכון, גם בזה יש משהו דביק וקיטשי כי מדובר בזר שושנים, אבל הפאנטיות והאובססיביות של דימג'יאו יצקו בו אמת מרגשת ומכאיבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מרלין מונרו מגיעה ללונדון. youtube, צילום מסך
ג'ו דימאג'יו דאג להשאיר על קברה זר פרחים שלוש פעמים בשבוע/צילום מסך, youtube

המחווה המטורללת של שחקן הקולנוע האגדי ריצ'ארד ברטון לאהובתו אליזבט טיילור הייתה קצת פחות אינטימית והרבה יותר מטריאליסטית: הוא קנה לה את היהלום הכי יקר בעולם (68 קראט, בערך עדכני של כ-15 מיליון דולר). ובכל זאת, גם זו הייתה מחווה רומנטית פר-אקסלנס, עם המון רגש מאחוריה, שכן ידוע שמערכת היחסים בין השניים עברה לא מעט טלטלות - הם נישאו פעמיים והתגרשו פעמיים - כך שבהחלט אפשר לקשר את היהלום ההוא לרצון כן ואמיתי של ברטון להראות לטיילור עד כמה הוא אוהב אותה.

קרלסברג אהבה. ShutterStock
קיבלה, כמחווה רומנטית, את היהלום היקר ביותר בעולם/ShutterStock

דוגמה למחווה בומבסטית ומוגזמת סיפק קניה ווסט, כשהציע נישואין לקים קרדשיאן, וטשטש את הקו הדק שבין אהבה לאהבה עצמית. ממש ביום הולדתה ה-33 של קרדשיאן, החליט ווסט להפתיע אותה. הוא הטיס אותה לסן פרנסיסקו, הכניס אותה לאצטדיון ששכר ושם חיכו לה חבריה ומשפחתה. לצלילי תזמורת ובה 50 נגנים הוא כרע ברך ושלף טבעת יהלומים עצומה לצלילי השיר האהוב עליה.

קרלסברג אהבה. ShutterStock
לצלילי תזמורת ובה 50 נגנים הוא כרע ברך ושלף טבעת יהלומים עצומה לצלילי השיר האהוב עליה/ShutterStock

גם פול מקרתני אהב את לינדה שלו. אף על פי שלא עושים תחרויות באהבה, אפשר להניח שהוא אהב אותה אף יותר משברטון אהב את טיילור. אהבתו אליה היית עזה עד כדי כך שהוא החליט לצרף אותה, בתחילת שנות השבעים, ללהקתו החדשה דאז, "ווינגז", כדי שלא יאלץ להיות בלעדיה במהלך סיבובי ההופעות. העובדה שהיא לא ממש ידעה לנגן על שום דבר רק העצימה את האתגר מבחינתו: הוא לימד אותה לנגן על קלידים ברמה בסיסית - והכול היה ממש מצוין. יש שיאמרו שהכול חוץ מהמוזיקה.

קרלסברג אהבה. ShutterStock
אפשר להניח שהוא אהב אותה אף יותר משברטון אהב את טיילור. אהבתו אליה היית עזה עד כדי כך שהוא החליט לצרף אותה, בתחילת שנות השבעים, ללהקתו החדשה דאז, "ווינגז"/ShutterStock

פחות או יותר אותו דבר קרה גם 30 שנה אחר כך, רק בכיוון ההפוך - מהאישה לגבר. הכוונה היא לאלבום שמימנה בריטני ספירס לאהובה הלוזר והעצלן קווין פדרליין - Playing With Fire. השמגג, כמובן, לא הצליח למנף את זה לכדי קריירה ונותר בלוזריותו, אבל אילולא המחווה הנדיבה והמיותרת של זוגתו (לשעבר), אין שום סיכוי בעולם שהוא היה מגיע למשהו כזה בחייו.

קרלסברג אהבה. ShutterStock
בריטני ספירס, כמחווה רומנטית, הפיקה לו אלבום/ShutterStock

גם אריק קלפטון, עם כל הגאונות שלו כגיטריסט וכיוצר, ככל הנראה לא היה מצליח לגרום לאהובתו פאטי בויד לעזוב בשבילו את החיפושית ג'ורג' האריסון, לו הייתה נשואה במשך עשור (מ-1964 עד 1974), אילולא היה משתמש בכל המשאבים הנפשיים והאמנותיים שיש לו כדי ליצור למענה את השיר הטוב ביותר שלו - "ליילה". אין, כמובן, ערך כלכלי לשירים כאלה. בדיוק כמו שאין אחד כזה לרומנטיקה אמיתית. לא, גם לא בוואלנטיינז דיי.

קרלסברג אהבה. ShutterStock
כתב שיר אהבה על אישתו של חברו ג'ורג' הריסון/ShutterStock

מהו פרויקט "אמנות ללא פשרות"?

התערוכה, שתתקיים ב-26.12 ב-19:00 בספוטניק גלרי שבמרתפי בר הספוטניק, רחוב אלנבי 122, תל אביב, מציעה מבט והתבוננות על פעולות ומחוות כזום אין לתשומת לב, ירידה לפרטים וחוסר התפשרות. כולנו מתנהלים באמצעות פעולות בסיסיות דוגמת ללכת, לאחוז, לחבק, לבשל, לאכול, למרוח לק, להתלבש, לרקוד, לנוע, לגעת, להביע את עצמנו - לתקשר. זוהי הזמנה להתבוננות על מה שנתפס עבור רובנו כמובן מאליו, אך טופל בחוסר התפשרות מעוררת השראה.

מרינה פוזנר היא אוצרת ומפיקת אירועי אמנות כחוויית בילוי. היא משלבת אמנות וחיי לילה כחלק מתפיסה של צריכת אמנות כחוויה דינאמית, בוחנת את מתיחת גבולות היצירה האמנותית בחללים אלטרנטיביים ומחברת בין אמנים ואמנות לחיי הלילה ולקהל רחב.

וואלה! NEWS בשיתוף קרלסברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully