וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פסילת הצגת עינת ויצמן היא התערבות פוליטית": מכתב ההתפטרות של אבי גיבסון בר-אל

4.6.2017 / 14:45

פסילת הצגת עינת ויצמן היתה "פעולה קנטרנית בעליל" ו"התערבות פוליטית בתכני הפסטיבל", כותב אבי גיבסון בר-אל, המנהל האמנותי של פסטיבל עכו, במכתב ההתפטרות שלו במחאה על צינזור מופעה של ויצמן, המבוסס על מכתבים וסיפורים של אסירים פלסטינים. פרסום ראשון של המכתב

אבי גיבסון. רונן פדידה, מערכת וואלה! NEWS
התפטר בעקבות הצנזורה. אבי גיבסון בר-אל/מערכת וואלה! NEWS, רונן פדידה

פסילת הצגתה של עינת ויצמן היתה "פעולה קנטרנית בעליל", ו"התערבות פוליטית בתכני הפסטיבל", כך כותב אבי גיבסון בר-אל, המנהל האמנותי של פסטיבל עכו, במכתב ההתפטרות שלו במחאה על צינזור המופע "אסירי הכיבוש" בבימויה של ויצמן, המבוסס על מכתבים וסיפורים של אסירים פלסטינים.

לאחר שגיבסון המליץ על ההצגה של ויצמן, ועדת ההיגוי בראשותו של שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו, לא אישרה אותה. בנוסף, ששה מתוך שמונת קבוצות היוצרים שנבחרו להתחרות בפסטיבל הודיעו בשבוע שעבר לראש עיריית עכו ולהנהלת הפסטיבל שלא ישתתפו בו אם היצירה של ויצמן לא תשוב לרפרטואר. לדבריהם, פסילת המופע של ויצמן היא הפרה של התקנון שפוגעת בחופש היצירה.

עינת ויצמן. אלעד מלכה,
עינת ויצמן/אלעד מלכה

לידי וואלה! תרבות הגיע מכתב ההתפטרות ששלח הבוקר (ראשון) גיבסון לאלברט בן שלוש, מנכ"ל פסטיבל עכו. הנה הוא במלואו:

"בחודש יולי 2015, קיבלתי על עצמי את הניהול האמנותי של פסטיבל עכו, במסגרת הנוהל של מינוי לקדנציה בת שלוש שנים כמקובל. ראיתי בכך אחריות גדולה והזדמנות להמשיך את המסורת המפוארת של פסטיבל עכו לדורותיו. זו הייתה עבורי שליחות אישית והמשך טבעי לשנים של פעילות אמנותית לקידום תרבות התיאטרון והיוצרים בישראל. רוב שנות חיי פעלתי לקידום תיאטרון פוליטי-אמנותי שמאמין באפשרות של תיקון חברתי באמצעות היצירה".

"לאחר שפורסם קול קורא ליוצרים לשליחת יצירות לפסטיבל, הוצפנו במאות הצעות. מספרן הרב של ההצעות סימן עבורנו אות של מתן אמון בשיקול הדעת של הניהול האמנותי. בשיתוף הוועדה האמנותית וקהילת היוצרים, נוצר 'פסטיבל עכו הבינלאומי לתאטרון אחר 2016, בשנתו ה-37'. הפסטיבל זכה להצלחה אמנותית ולשבחי קהל ואנשי מקצוע. הוא הגשים את ייעודו האמנותי בכך שהציג תכנים המתייחסים למציאות המקומית המידית ועודד ליצירת שיח המעורר לתיקון חברתי".

"ברוח זו המשכנו, הוועדה האמנותית ואני, לפעול לקידומו של פסטיבל עכו גם השנה. גיבשנו תכנית ברוחו של התיאטרון החברתי והגשנו אותה לוועדת ההיגוי. מרגע זה החל מחול שדים שבו כל פרויקט שהוצג בוועדת ההיגוי נתקל בתגובה חשדנית ועוינת, והיה ניסיון ברור לדחות אותו. מצאתי את עצמי נאבק ומגן על זכות הקיום של כמעט כל יצירה בתכנית הפסטיבל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
IFB שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו על הקיצוץ בהטבות המס לתושבי העיר. מערכת וואלה!
ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי/מערכת וואלה!

"הרוב הקובע בוועדת ההיגוי בחר לפסול את הפקתה של עינת ויצמן, 'אסירי הכיבוש'", ממשיך המכתב. "זו הייתה פעולה קנטרנית בעליל, שהרי הפרויקט של עינת תאם את תפיסת העולם החברתית של הפסטיבל לדורותיו ומבחינה זו השתלב בתפיסת העולם של ההפקות האמנותיות האחרות. לאחר שהתקיימה הצבעה והתקבלה החלטה על פסילת הפרויקט של ויצמן, הודעתי שעלי לחשוב על מה שקרה".

"מה שהתרחש בוועדת ההיגוי בפגישה זו פסול בעיניי, כי הוא מלמד על התערבות פוליטית בתכני הפסטיבל. בדקתי שוב את תקנון הפסטיבל ואת החוזה שלי שבו יש סעיף הקובע בזו הלשון: 'על המנהל האמנותי להציג בפני ועדת ההיגוי של הפסטיבל את כל התכניות האמנויות של הפסטיבל לשם קבלת אישור התכנית המוצעת'. בתקנון הפסטיבל נאמר: 'התכנית האמנותית תובא לאישור וועדת ההיגוי, לא יאוחר משלושה חודשים לפני פתיחת הפסטיבל'.

"הדילמה של הוועדה האמנותית ושלי הייתה, האם ראוי להיאבק על זכות הקיום של היצירות המוצעות ובכך לאפשר לקול החברתי האמנותי שלהן להישמע ברבים, או לקום מיד ולהתפטר במחאה על הפסילה ולהסתכן בכך שגורלם של היוצרים האחרים יהיה מוטל על הכף, הן בהצגות התחרות, הן במופעי הרחוב והן בפרויקטים המיוחדים. מתוך תחושת האחריות לגורל היוצרים והיצירות, החלטתי להמשיך בעבודה על הפסטיבל. המסקנה הייתה שעלינו להיאבק על כל יצירה כל עוד הדבר אפשרי ועל כן, לאחר 16 ימים ממועד קיומה של הפגישה הראשונה של וועדת ההיגוי, הודעתי כי אנו ממשיכים בעבודה על הפסטיבל ע"פ התכנית שאושרה.

"גם לאחר שדבר הפסילה נודע בציבור והושמעו קולות הדורשים ממני להתפטר, דבקתי בהחלטה להמשיך בעבודה לטובת היצירות שבדרך וזאת מתוך ההשערה, שהוכחה כנכונה, שוועדת ההיגוי, בסבירות המתקבלת על הדעת ואף יותר מזה, לא תחזור בה מהחלטת הפסילה. על כן ביקשתי מהיוצרים להמשיך בעבודה. ולמרות השערה זו, הוועדה האמנותית ונציגי היוצרים בוועדת ההיגוי והיוצרים העתידים להשתתף בפסטיבל, ביקשנו דיון נוסף בנושא פסילת הפרויקט 'אסירי הכיבוש'".

עינת ויצמן. ראובן קסטרו
עינת ויצמן/ראובן קסטרו

"בפגישה השנייה של וועדת ההיגוי הבענו את מחאתנו על פסילת ההצגה וביקשנו מוועדת ההיגוי לחזור בה מהחלטת הפסילה. התרענו על כך שפסילה זו עלולה ליצור תגובת שרשרת שבה היוצרים יסרבו להשתתף בפסטיבל בגלל צו מצפונם. חברי ועדת ההיגוי, למעט נציגי היוצרים, דניאלה מיכאלי ואיציק ווינגרטן, טענו שזכותם לעשות זאת על פי התקנון. ראוי לציין כי בפגישה זו, עם כניסת המשתתפים אל החדר, קיבלה את פנינו תמונת מסך מוקרנת על הקיר של פוסט מדף הפייסבוק של עינת ויצמן, שבו היא כותבת על תנאי הכליאה של אסירים פלסטינים. זו הייתה פעולה דמגוגית שמטרתה להסית את הדיון מעצם הפסילה ולהתעלם מהעיקרון המנחה בפסטיבל עכו, שלמנהל האמנותי ולוועדה האמנותית יש מנדט מוחלט בבחירת התוכן האמנותי של הפסטיבל. במדינה דמוקרטית, זכותם של אזרחים ואזרחיות, בלי הבדל דת, גזע ומגדר, להביע את דעתם בכל נושא מבלי שהדבר ישמש עילה לפסילת יצירתם".

"אחת מהטענות של ועדת ההיגוי כנגד תכנית הפסטיבל הייתה ש'הפסטיבל לא מגוון'. טענה שאין לה על מה להסתמך משום שההפקות המוצעות משתרעות על פני מגוון של סגנונות ותכנים, כפי שהיה הדבר גם בפסטיבל 2016. בסיום הפגישה ועדת ההיגוי לא חזרה בה מהחלטתה. לאחר פגישה זו התפטרו נציגי היוצרים מוועדת ההיגוי".

"הפקת הפסטיבל שלחה ליוצרים הודעה שעליהם להביא את החוזים שלהם חתומים עד ליום ג', 30.5.2017 בשעה 12:00 במשרדי הפסטיבל וכי מועד זה הוא סופי. ביום ג', 30.5.2017, שלחו היוצרים מכתב להנהלת הפסטיבל שבו נאמר, בין השאר, כי הם מעוניינים לחתום על החוזים ולקחת חלק בפסטיבל, אבל עקב פסילת הפרויקט של עינת ויצמן הם מנועים מלעשות זאת".

"עד לרגע זה, החובה האזרחית והיושר האמנותי תבעו ממני להמשיך בעבודת הניהול האמנותי של הפסטיבל. אך לאור התנהלותה של וועדת ההיגוי, שיצרה מצב של חוסר אמון בינה לביני ומטילה ספק בשיקול דעתי המקצועית ובכך אינה מאפשרת את קיומו של הפסטיבל במתכונת שעליה עמלתי חודשים רבים, אי לכך ובצער רב, איני רואה אפשרות להמשיך ולכהן בתפקיד המנהל האמנותי של פסטיבל עכו".

seperator

המנכ"ל והמפיק הראשי של הפסטיבל, אלברט בו שלוש, סרב להגיב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully