וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק שליש מהספרים שיצאו בישראל ב-2016 נכתבו על ידי נשים

7.6.2017 / 6:15

לקראת שבוע הספר פרסמה הספריה הלאומית את נתוני הוצאות הספרים לשנת 2016, המגלים כי רק 35% מכלל הספרים שפורסמו בעברית נכתבו על ידי נשים; עם זאת, נשים כתבו כשני שלישים מהספרים שיצאו בז'אנר הרומן הרומנטי והספרות הארוטית בעברית, שהפכה לתופעה חדשה ובולטת

עריכת וידאו:ניר חן
ספרים, רבותי, ספרים. GettyImages
ספרים, רבותיי וגבירותיי, ספרים/GettyImages

כמדי שנה, הספרייה הלאומית מפרסמת נתונים שנתיים על הוצאות הספרים בישראל, לקראת שבוע הספר שייפתח היום (רביעי). נתוני ההוצאות מתייחסים לשנת 2016, שבה יצאו לאור בדפוס על פי הערכת הספריה כ-7300 ספרים, מהם 89% פורסמו בעברית, 4.4% באנגלית ו-3% פורסמו בערבית. וזאת מבלי למנות ספרים אלקטרוניים וספרים מוקלטים. זוהי ירידה של כ-10% במספר הספרים שראו אור ביחס לשנה שעברה. עם זאת, בז'אנר ספרות הפרוזה והשירה אין שינוי של ממש.

נתוני הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים בישראל לשנת 2016. הספריה הלאומית,
ספרים לפי שפה בישראל שיצאו בשנת 2016/הספריה הלאומית

אחד הנתונים המפתיעים ביותר נוגע למגדר, ומגלה כי רק 35% מהספרים מכלל הספרים שפורסמו בעברית בכל שנת 2016 (פרוזה, ילדים, עיון, הדרכה ועוד) נכתבו על ידי נשים. בציבור הכללי (הלא-חרדי) 40% מספרי הפרוזה בלבד שפורסמו נכתבו על ידי נשים, רק 41% מספרי השירה שראו אור נכתבו על ידי נשים; ולא יותר מ-44% מספרי הילדים נכתבו על ידי נשים.

נתוני הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים בישראל לשנת 2016. הספריה הלאומית,
מספר הכותבות לעומת מספר הכותבים בציבור הכללי ובחברה החרדית/הספריה הלאומית

נתון מעניין אחר מצביע על כך שנשים כתבו כשני שלישים מתוך 75 הספרים שיצאו בז'אנר הרומן הרומנטי והספרות הארוטית בשנת 2016. כחצי מתוכם יצאו לאור בהוצאה עצמית של המחברת. רבים מהם הופצו כספרים דיגיטליים. דו"ח הספריה מצביע על תופעה בולטת חדשה יחסית של כתיבת ספרות אירוטית בעברית: אחוז ניכר מבין הספרים הארוטיים בשפת הקודש מתפרסם לראשונה בתור ספר דיגיטלי ורק אחרי הצלחתו זוכה גם למהדורה מודפסת.

נתוני הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים בישראל לשנת 2016. הספריה הלאומית,
כותבות לעומת כותבים לפי סוגי הפרסומים בשנת 2016/הספריה הלאומית

עוד עולה מנתוני הספריה הלאומית: 82.5% מכלל הספרים שפורסמו ב-2016 הם ספרי מקור. מבין הספרים המתורגמים שיצאו בשנה זו, רוב התרגומים הם מאנגלית. מגמה גוברת בשנים האחרונות היא התרגום מצרפתית, אולי בגלל העלייה מצרפת. בין הנושאים הנפוצים בספרות המקור שראתה אור ב-2016: סיפורים על נשים בארץ, סיפורים הקשורים לשואה וסיפורים על יחסי משפחה. לא מעט ספרים עסקו בחיילים ובצה"ל – בהסתגלות לחיים שאחרי השחרור מהצבא, במערכות יחסים בין חיילות וחיילים, בשהות בכלא צבאי ועוד. ועם זאת, בז'אנר ספרי העיון מספר הספרים העוסקים בצבא נמצא מגמת ירידה.

נתוני הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים בישראל לשנת 2016. הספריה הלאומית,
שירה ישראלית לפי שפות/הספריה הלאומית

השנה בחנו בספריה הלאומית גם כמה מגמות בענף הספרים לאורך העשור האחרון (השנים 2016-2007) בספרי פרוזה ושירה בשפה העברית ובספרי ילדים בעברית ובערבית. בין השאר עלה כי בעשור האחרון ראו אור בארץ בין 1150 ל-1300 ספרי פרוזה בשנה, כולל תרגומים. בשנים האחרונות קיימת מגמה קלה של ירידה במספר ספרי הפרוזה שרואים אור בעברית; 65% מספרי הפרוזה שפורסמו בישראל בעשור האחרון הם פרוזה ישראלית מקורית; ובעשור האחרון ראו אור בארץ כאלף ספרי ילדים לשנה בממוצע.

נתוני הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים בישראל לשנת 2016. הספריה הלאומית,
ספרות מקור ישראלית לפי שפות פרסום בשנים 2007-2016/הספריה הלאומית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully