וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המילה האחרונה

נעם פלג

5.9.2005 / 9:40

אבי בניהו קרא לדניאל בארנבוים חצוף ונעם פלג קורא לסגור את גל"צ, שמפעילה חיילים שלא יכולים להיות עיתונאים

חוצפה היא תכונה שבכל סקר או שאלון שבו מנסים לאפיין "ישראליות", "ישראלים" או "ישראל", נמצאת תמיד באחד המקומות הראשונים, אך לא תמיד ברור אם זה טוב או רע. אם זה חלק מהחן המיוזע שישראלים מנסים לייחס לעצמם, או סוג של תלונה קולקטיבית תוך כמיהה לקצת יותר נימוס.

הדמות האחרונה שזכתה לכינוי חצופה, בין שלל הכינויים שהודבקו לה, היא המנצח דניאל בארנבוים. "מדובר בעליית מדרגה ובחוצפה מאוד לא ישראלית" אמר עליו מפקד גלי צה"ל, אבי בניהו, בתגובה לכך שהמנצח סירב להתראיין לכתבת התרבות של התחנה. הכתבת הגיעה לבושה במדים ביום חמישי בערב לאירוע השקת הספר "'קווי דמיון ופרדוקסים", שבארנבוים כתב יחד עם איש הרוח הפלסטיני המנוח אדוארד סעיד.

מפקד גלי צה"ל. תגידו את זה בקול רם, כל הזמן. תחנת רדיו שמשדרת חדשות, מסקרת פוליטיקאים, שכתביה מסתובבים בכנסת, במרכזי מפלגות, ויש לה מפקד. לא מנכ"ל ולא עורך ראשי. מפקד שכפוף לראש אכ"א ולרמטכ"ל. תחנת רדיו שהעומד בראשה מייחס לאדם שעוסק במוזיקה קלאסית "עליית מדרגה", משל היה ארגון טרור. אדם שחוצפתו היא, שומו שמיים, "לא ישראלית".

את מסע ההתלהמות המשיכה גלי צה"ל עצמה ביום שישי, כשסיקרה את ה"תקרית", עוד מילה שלקוחה מז'רגון הפיגועים, לאורך כל הבוקר והקדישה לכך מקום נרחב בחדשות הצהריים. הפוליטיקאים, בעיקר מהימין, לא החמיצו הזדמנות לתקוף את מי שהעיז לומר מילה רעה על צה"ל, וטענו שהוא אכול שנאה עצמית, אנטישמי וכו'. וכך, במקום להתייחס למה שבארנבוים אמר, לטענה המאוד פשוטה שלו, הוא הפך לאובייקט.

חיילים לא צריכים לראיין פוליטיקאים, ובתחנה יודעים את זה ולכן לאייטמים פוליטים הכתבים נשלחים על "אזרחי", כמו גם לכנסת. להיזהר בכבודם של פוליטיקאים ידעו בתחנה תמיד, נזהרים שלא לעצבן את מי שעלול לחרוץ את גורלם. אז למה כשבארנבוים מתלונן צריך לכסח אותו? כיצד מי שלאירוע לכבודו פלשו כוחות צבא הפך מקורבן לתוקפן.

מה פסול בדרישתו שחיילת על מדים לא תגיע לסקר אירוע תרבותי של השקת ספר? מה בין צבא למו"לות? העיוות הזה, שנמשך כבר למעלה מ-55 שנים נראה כאן כל כך טבעי ואפילו מתבקש, וכיוון שגם מדובר בצה"ל אז בכלל אסור להרהר בו. שכחנו, במשך השנים, שחיילת מעצם היותה חיילת, אינה יכולה להיות עיתונאית חופשייה באמת.

לסגור, מה יש?

הדבר אולי נדוש מעט, אבל תמיד היה נכון. צריך היה לעשות את זה גם בימי תהילתה של התחנה, בתקופה שרק רשות השידור הייתה באוויר לצידה, כשבאופן מעוות ולא ברור היוותה כר פורה לאוונגרד וחדשנות. והדבר נכון שבעתיים בימים אלה, כשניוון מחשבתי היא התכונה המאפיינת את המקום והצורך בפלורליזם שידורי נראה מגוחך – גלי צה"ל הוא גוף תקשורתי שלא צריך להתקיים. יחידה צבאית שצריכה להיסגר.

טיעוני "בית הספר לתקשורת" עברו מהעולם, שעה שכל תחנת רדיו אזורית שמחזיקה מכללה להכשרת עובדים, תשמח גם היא להעסיק עובדים צעירים ומלאי מוטיבציה ב-300 שקלים לחודש. ואם כבר בית ספר לתקשורת, אז למה על חשבון משלם המיסים? טיעוני ה"זה עובד אז למה להרוס" הם סימפטום למציאות מעוותת בה דברים שלא היו צריכים להתרחש מלכתחילה, ממשיכים להתקיים ולו מכוח האינרציה, עד שמישהו מגיע ומוריד את הגרזן. גם בלבנון צה"ל היה 18 שנה, עד שבלילה אחד זה נגמר וגם את גוש קטיף הצלחנו להעלים תוך שבועיים. כך אפשר גם לעשות עם המשדרים, בלילה אחד לכבות את כולם. אם ממש צריך, שחיל הקשר ימשיך לתחזק אותם לצורכי חירום, או שחיל חינוך ישתמש בהם למור"קים וד"שים.

צבא ההגנה לישראל צריך לוחמים, לוחמות וחוטבי עצים ושואבות מים. הוא לא צריך כתבת תרבות שתסתובב בגלריות בתל אביב או כתב ספורט שיתרוצץ במגרשי כדורגל. זה לא תפקידו של הצבא וזה כוח גדול מידי שניתן בידיה של מערכת לא דמוקרטית. הוא לא משרת בכך את הכוחות הלוחמים, שיכולים לקבל את כל המידע הזה, ובחינם, מכלי התקשורת הציבוריים והפרטיים האחרים במדינה (עכשיו בדור השלישי בסלולרי הישר לאוהל בשטח!). תסכימו עם דיעותיו של דניאל בארנבוים או לא, קיומו של הצבא בשדה התקשורתי לא תורם לפלורליזם, לחדשנות, לתחרות או לדמוקרטיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully