וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכב נולד, מבקר מת

אדר שלו

2.6.2006 / 9:36

גל אוחובסקי נולד מחדש כאייקון פריים טיים, תוך שהוא משאיר מאחור את המוניטין המקצועי שלו. אדר שלו מספידה

תהילתו של אדם משולה לעץ פרי, כתב פעם ניק דרייק. היא לא תשגשג באמת עד שהוא טמון היטב באדמה. וכי מהי, בעצם, הצטרפות לשורות "כוכב נולד", אתר הפסולת חירייה של הטלוויזיה, או מכרה הזהב - לא באמת עקרוני לענייננו - אם לא מוות תרבותי בטרם עת של אחד הכותבים הבולטים בענף הפופי של העיתונות הישראלית, גל אוחובסקי. דרייק, אגב, התפגר בסוף, ורק אז זכה להכרה אמיתית בכישוריו, אחרי שבחייו נמכרו רק 15 אלף עותקים מהאלבומים שלו. לפחות הוא לא נאלץ לנסוע בטרנזיט הסגול עם צדי צרפתי.

האודישנים של "כוכב נולד" (במרחק טריליארד קילומטרים מכל תו שניק דרייק אי פעם ניגן) הם השלב היחיד הראוי לצפייה במיזם, בו המצביעים עדיין לא יכולים להעיף במחי SMS צעיר עם גיטרה, שבחר מראש להפסיד ולבצע שיר של רונה קינן. בעונה הרביעית של "כוכב נולד", האודישנים נפתחו ללא ריקי גל בצוות השופטים, כשרמי קלינשטיין וחמי רודנר סירבו להתיישב על הכיסא שלצד מרגול. לאביב גפן היה תירוץ טוב - הוא עובד על השת"פ המיוחצן עד זרא עם בוגרת כוכב נולד ההיא, ששמה מתחרז עם "דג מת". גל אוחובסקי? הוא דווקא אמר כן לג'וב החדש.

התגובה האינסטינקטיבית של צרכני תרבות ברמות כאלו או אחרות של עדכון, היתה של פליאה. מה גל אוחובסקי עושה שם? מה גורם לעיתונאי מהשורה הראשונה – איש חדשות ז"ל, עורך העיר לשעבר (שטוריו התפרסמו גם כאן, בוואלה!), יוצר "פלורנטין", המפיק והתסריטאי של "ללכת על המים", והאיש שאחראי במידה לא מעטה להפיכת ההומוסקסואליות לטרנד תרבותי לגיטימי – לקחת חלק פעיל במפעלות לב ליבו של הזרם המרכזי?

האם זה אותו אוחובסקי שקנה את מעמדו כסמכות עיתונאית-מוזיקלית, מתוך עמדה מבוצרת של בקרת איכות, ונאמנות לעשייה עצמאית לא דווקא פופולארית? האם זהו אותו כותב שהתעקש להעלות על נס ולתת כבוד למיעוטים, בין אם בשל בחירותיהם המיניות או התרבותיות? האם מי שהיה ממניפי דגל המרד במתודת הפלייליסטים של גלגל"צ יכול עכשיו לשתף פעולה עם שיטה של הכתבת סדר יום מוזיקלי הגרועה עשרות מונים? עם מפעל מיחזור פסולת ציני ופרחי, שההוויה שלו משמעותה השטחה תרבותית דורסנית עם השלכות מרחיקות לכת?

כל אחד יכול לנגן על גיטרה, לא?

מי שהתעקש להשלות את עצמו ששיבוצו של המבקר ישנה את השיטה של "כוכב נולד", גילה שהאיש שקטל את רדיוהד ב"תרבות מעריב", מתענג עתה על שמונה שעות של מלצריות מזמרות קאברים דלוחים.

לא סתם "לשתף פעולה"- אוחובסקי ממש עושה חיים ב"כוכב נולד"! כמו תינוק שנשבה וזה עתה שוחרר מכבליו המדכאים (ד"ש לניק דרייק), האיש לא מפסיק לספר לציבור על הכיף בדרכים עם צביקה. בעייתיות? סלקום מרפדת את "כוכב נולד" מספיק יפה כדי לא להרגיש את הבאמפרים. אוחובסקי מספר בטורים שלו ב"טיים אאוט" על "הנאה עצומה וטהורה", ומגדיר את העבודה החדשה שלו כ"טוב שבכל העולמות", לא פחות. כמו שקורה לפעמים אצל מושאי הביקורת של אוחובסקי, המיינסטרים משחרר את אלה שהיו כבולים בטעות באיזו נישה, נאלצו לעבוד כדי לשמר את הסטטוס ה"אותנטי" שלהם, בזמן שכל מה שהם רצו היה כיף חיים. אלה שכמהים בהיחבא את האהבה הגורפת של הקהל הרחב ואת מנעמיה, שמחים להוריד מהגב את תווית האינדי בהזדמנות הראשונה, ועבור אוחובסקי, "כוכב נולד" היא רק החותם הסופי של תהליך שהתחיל כבר מזמן.

רובם המוחלט של משתתפי "כוכב נולד" האומללים חוזרים לעיירת הפיתוח הלא-כל-כך ציורית ולמשרת הטלמרקטינג שלהם, אולם הזוכה האמיתי הוא זה היושב על כס השופט. לקבל טלפון מטמירה ירדני ולשמוע שרוצים אותך בכוכב נולד זה פרס על מפעל חיים, ידיעה שתיזכר כאייקון תרבותי ישראלי. אז אוחובסקי השאיר עליו רק חולצה של מוריסי למזכרת, עוד בדיחה צינית קטנה לסטוק, ובכלל, הוא יאמר לבטח, מה אנחנו לוקחים את כל הקטע הזה של "כוכב נולד" ברצינות פתאום? אולי כי מבקר תרבות אמור להבחין בין מסיבות אירוויזיון בפאב של גייז לבין ההשלכות של הכתרת אלילי אינסטנט צייתניים עבור מכונת כסף גורפת כמו "כוכב נולד": צחוקים מודעים ואהבת טראש הם לא תירוצים שאוכלים כאן, מדובר בחציית קווים פר אקסלנס.

מעניין כיצד יתייחסו עכשיו בני נוער להמלצותיו על דיסקים שרכש באמזון. העירניים יותר מבין צרכני התרבות המקומית וקוראי העיתונות העברית, יודעים שאין סיבה להשתומם על התמקמותו של גל אוחובסקי בפאנל החברים החדש. מבקר התרבות אוחובסקי של השנים האחרונות אמנם מקפיד להכתיר מדי פעם סצנות, להגג אודות מוזיקה טרייה, למקם תופעות תרבותיות ולמפות את תל אביב הצעירה, אבל מידת העדכון ויכולת האבחון - נו, איך נאמר זאת בעדינות- זה לא מה שהיה פעם. מזיע עליו כל העסק, שלא לומר מלאכותי, שלא לומר גורר הרמות גבה לרוב. מצד שני, סחבקייה ופוליטיקה עם צמרת הברנז'ה מכל כיווניה ונציגי הקהילה הבולטים נהיו לחם חוקו, ולאוחובסקי אין בעיה להתהדר בכך. תסמכו עליו שלא תהיה לו בעיה לכתוב ביקורת על הדיסק העתידי של "כוכב נולד 4", ולשרבב פנימה "גילוי נאות" בקריצה של הפוך-על-הפוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully