וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעוז: "זה ההישג הגדול ביותר"

עינב שיף

12.9.2009 / 20:52

שמוליק מעוז זכה באחד הפרסים היוקרתיים בעולם הקולנוע עבור "לבנון". "אני מקדיש את הפרס לאנשים כמוני שחזרו ממלחמה בשלום"

AP

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

"לבנון" הוא הזוכה בפרס אריה הזהב בטקס הנעילה של פסטיבל הסרטים בונציה ה-66. סרטו של שמוליק מעוז זכה לכבוד מטעם חבר השופטים בראשותו של הבמאי זוכה האוסקר אנג לי, באחד הפסטיבלים היוקרתיים בעולם הקולנוע.

"אני מתרגש ויש לי סחרחורת", אמר אמש בהתרגשות גדולה שמוליק מעוז לוואלה! תרבות. "העניין הוא לא השמות שגברת עליהם, העניין הוא שעשיתי סרט שיש לו מסר בינלאומי והמסר עבר. התראיינתי לעשרות תחנות טלוויזיה ושום שאלה פוליטית – להיפך, אנשים אמרו לי שהם אמרו לי שהם מבינים את המצב המורכב של החברה הישראלית. אנשים אמרו לי שהם מרגישים אמפתיה למצב המורכב שבו אנחנו נמצאים. תמיד ידעתי שאם הסרט לא יהיה פוליטי הוא יחדור, כי הוא לא חודר לראש, הוא חודר ללב".

"זה ההישג הגדול ביותר של הקולנוע הישראלי עד היום", הוסיף מעוז, "ואני כל כך גאה אחרי כמה שנים של פריחה של מדרגות שנבנו, אני כל כך גאה בשמי ובשם הקולנוע הישראלי – אני כל כך גאה".

"זהו יום גדול לתעשיית הקולנוע הישראלי, שמוכיח שוב ושוב שהתרבות הישראלית היא השגרירה הטובה ביותר של המדינה", אמרה אמש שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שצפתה בהקרנת הסרט בפסטיבל. "במהלך הפסטיבל בונציה, צפיתי בסרט האישי והאנושי הזה שעוסק בקונפליקטים הקיימים בכל מלחמה באשר היא. זהו מקור לגאווה שדווקא סרט המציג את צה"ל כצבא המתמודד עם דילמות מוסריות וערכיות זוכה בתואר הבינלאומי והיוקרתי הזה".

"זה היה סרט שהייתי מאד קרוב לתהליך העבודה אליו ולכן אני מתרגש גם כשאני לא שם", אמר אמש כתרי שחורי, מנכ"ל הקרן לקולנוע ישראלי בשיחה מטורונטו, שם הוא שוהה לרגל פסטיבל הקולנוע. "זה אומר לקולנוע הישראלי את הדבר הכי חשוב – שאם היה נדמה לכולנו לפני שלוש או ארבע שנים שיש איזושהי מקריות בהצלחה של הקולנוע הישראלי, אנחנו רואים פה רצף שנמשך של הצלחות, זה פשוט לא יאומן. זה ממש תהליך של מה שקרה לקולנוע הישראלי וכל המחשבות שהיו לחלק מאיתנו שמדובר במקריות, זה הרבה יותר מזה. אנחנו רואים את הכישרון העצום שנה אחרי שנה בא לידי ביטוי וזה דבר מאד משמעותי כי אנחנו מציינים את ההצלחה הזו. זה הפרס הגדול ביותר שקיבלנו, זה הפרס הכי חשוב שסרט ישראלי קיבל בשנים האחרונות".

הזכייה של הסרט היא גם ציון דרך לזכרו של המפיק אורי סבג ז"ל, שהלך לעולמו בספטמבר 2008. סבג האמין בסרט מיומו הראשון ובטקס פרסי אופיר הקרוב יזכה לפרס מיוחד על הצטיינותו. כמו כן, הוא מועמד לפרס אופיר על הפקת "לבנון".

הישג היסטורי

"לבנון", שעוסק במשימה של צוות טנק במלחמת לבנון הראשונה בכיכובם של אושרי כהן, זוהר שטראוס, ריימונד אבקסיס, מיכאל מושונוב, יואב דונט, איתי טיראן ודודו טסה, הוא הסרט הישראלי הראשון שנכנס לתחרות הפסטיבל לאחר 17 שנות בצורת והסרט הישראלי הראשון אי פעם שזוכה בפסטיבל. הוא הוקרן לצד סרטים של עילית הבמאים בעולם כמו "Bad Lieutenant" של וורנר הרצוג בכיכובו של ניקולס קייג', "הדרך" של ג'ון הילקוט על פי רב המכר של קורמק מקארתי, "Capitalism, A Love Story" של מייקל מור," Life During Wartime" של טוד סולונדז, "Baaria" של הבמאי האיטלקי האגדי ג'וזפה טורנטורה ("סינמה פרדיסו") ועוד.

ההישג של "לבנון" מצטרף להישג של "חוטא" שיצר מני פיליפ, שזכה להיות מועמד הפסטיבל בטקס פרסי האקדמיה האירופית שיתקיים בחודש דצמבר הקרוב. "חוטא" הוצג במסגרת ה"קורטו קורטיסימו", המיועדת לסרטים קצרים מרחבי העולם ונבחר בשל "טיפולו הרגיש בטרגדיה אוניברסלית", כפי שקבע חבר השופטים בקטגוריה.

בפסטיבל הוענקו גם פרסים בקטגוריות נוספות. פרס אריה הכסף לבימוי הטוב ביותר הוענק לשירין נסאט על הסרט "Women Without Men", השחקן קולין פירת' זכה בפרס השחקן הטוב ביותר על תפקידו ב- "A Single Man" וקסניה רפפורט זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה ב- "La doppia ora" . הבמאי המוערך טוד סולונדז זכה בפרס על התסריט הטוב ביותר בסרט "Life during Wartime".

פסטיבל ונציה שננעל בפעם ה-66 נחשב לאחד הפסטיבלים היוקרתיים ביותר בעולם לצד פסטיבלים כמו קאן וברלין. במאים רבים בוחרים להציג את סרטיהם בבכורה עולמית במסגרתו והוא נחשב למקפצה רצינית בכל הקשור לחוזי הפצה בעולם. זוכה אריה הזהב בשנה שעברה היה "המתאבק" של דארן ארונופסקי בכיכובו של מיקי רורק, שהיה מועמד בולט בטקס פרסי האוסקר ה- 81.

"לא קשור לפוליטיקה"

לאחר הזכייה, יצאו כוכבי הסרט מלבד הבמאי מעוז והשחקן יואב דונט לחגוג בתל אביב. השחקן מיכאל מושונוב אמר לוואלה! תרבות כי הוא חש "גאה להיות שחקן בתקופה הזו של הקולנוע הישראלי.

"ההכנות לסרט היו מאד מסובכות וגם החזרות וגם הצילומים, אבל עם כל זה שזה היה טעון בהמון רגשות, הוא היה אחת החוויות הטובות שקרו לי בתור שחקן", הוא מספר. "צילמנו את הסרט הזה במקביל ל'איים אבודים', שזה שני סרטים הפוכים לגמרי והיה לי מאד כיף ללכת עם אושרי כהן לפרויקט הזה. אני מרגיש בר מזל שאחרי הרבה אודישנים, אפילו שאני בן של, עברתי איזשהו מהפך".

"יש צדק פואטי בהצלחה של הסרט הזה, דווקא הסרט הזה", אמר אושרי כהן. "באמת שמגיע לו עם כל מה שעברנו בצילומים".

זהו סרט נוסף העוסק בלבנון עמו מככב כהן בזירה הבינלאומית. קדם לו "בופור", בו שיחק תפקיד ראשי ואף הגיע עמו לאוסקר. "זה עניין של טיימינג, אני לא יודע עד כמה זה קשור לפוליטיקה", אמר כהן. "אולי אנחנו מכריחים את עצמנו לחשוב על פוליטיקה. הפסטיבלים האלו הם אמנותיים, בוחרים סרטים בגלל שהם מרגשים, מקצועיים ועשויים היטב".

- אתה מתכונן לאוסקר שני?

כהן: "יאללה, אבל החליפה עליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully