וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפשיטה": ראיון עם כוכבי סרט האקשן שכבש את העולם

21.8.2012 / 10:30

לרגל הקרנת הבכורה של להיט הפעולה המפתיע של השנה ב-yes, שני הכוכבים שלו מגלים איך לנצח בכל קרב וחושפים מה תוכניותיהם לעתיד

imdb

בזמן שבהוליווד היו עסוקים בליהוק שרירנים גריאטריים לסדרת "בלתי נשכחים", עמלו בצד השני של העולם על טיפוח גיבורי האקשן של העתיד: איקו איוייס ויאיאן רוהיאן. אלה התגלו בסרט הפעולה האינדונזי "הפשיטה", שאף כי נוצר בתקציב נמוך והרחק מן המוקדים של תעשיית הקולנוע העולמית, נהיה השנה למוערך מבין התוצרים בז'אנר שלו.

למעשה, מאז נחשף לראשונה הלהיט המפתיע בספטמבר במסגרת פסטיבל טורונטו, צמח סביבו פולחן של ממש, בקרב קהילת שוחרי האקשן ומחוץ לה, ומלבד פרגונים מילוליים, נהנה גם מהצלחה קופתית במדינות דוברות אנגלית בהן הופץ. מכשול השפה לא הפריע, שכן ממילא עיקר כוחו נהנה מהצד החזותי שלו – הדרך היצירתית והסוחפת שבה הוא משתמש בסילאט, אמנות הלחימה האינדונזית. בהוליווד התבוננו בהשתאות כיצד איוויס ורוהיאן מתמרנים את גופם, הבינו שאין להם דרך לחקות אותם או להשתוות להם, ומיהרו לעשות את מה שהם עושים תמיד במקרים כאלה: קנו את הזכויות לעיבוד מחודש ודובר אנגלית, שהשניים יהיו שותפים בהפקתו.

בישראל, בניגוד לארצות הברית ומדינות רבות בעולם המערבי, "הפשיטה" לא נקנה להפצה מסחרית. מי שגאלו אותו ואיפשרו בכל זאת את הקרנתו כאן הם סינמטק ירושלים ולאחר מכן סינמטק חולון, ועתה גם yes 3, שיציג אותו הערב (שלישי, 22:00). כך יוכלו גם צופי הטלוויזיה המקומיים לחזות בסיפורו של איש יחידה מיוחדת (איוויס), היוצא לפשוט על מצודתו של ברון פשע, ולשם כך נדרש להתגבר על צבא חייליו ובעיקר על יד ימינו, מחסל משולח רסן המכונה "מד דוג" (רוהיאן).

The Raid. imdb
"הרשע נהיה פופולרי לא פחות מהגיבור". מתוך "הפשיטה"/imdb

לרגל ההקרנה, התפנו איוויס ורוהיאן מעיסוקיהם הרבים כדי לנהל איתי תכתובת מיילים קצרה – כיוון שהשניים אינם שולטים באנגלית, היא נעשתה בעזרת מתורגמן, ומבעד כל החוצצים הללו, ידעתי כי גם אם אשאל שאלה שלא במקום, השניים לא יוכלו להשתיק אותי בעזרת הבעיטות הידועות לשמצה שלהם.

ראשית כל, כיוון שהשיחה מתקיימת סמוך לחגיגות השנה לתחילת המסע המטורף של הסרט, ביקשתי לדעת אם בתחילת הדרך שיוו בנפשם עד כמה הוא יצליח. "ציפיתי שנתחבב על הקהל, אבל לא תיארתי לעצמי שזה יקרה כך", כותב רוהיאן. "לא חשבתי, למשל, שדמות בסדר הגודל של מד דוג תהפוך לאליל, אבל זה קרה, והוא נערץ בידי רבים. בין השאר, אני זוכר שהפך לטרנדינג טופיק בטוויטר, לפחות באינדונזיה. הקהל אהב את הרשע לא פחות מאשר את הגיבור". איוויס, מצדו, מוסיף שהיה מופתע עד מאוד מן ההצלחה, ובעיקר משתי ההשלכות שהיו לה: הסקרנות שעוררה סביב הסילאט, ושלל הפרויקטים שהוצעו לו בעקבותיה. נוסף לכך שיעבוד יחד עם עמיתו על כוריאוגרפית הקרבות ברימייק האמריקאי, יככב ב"Man of Tai Chi" של קיאנו ריבס, והיד עוד נטויה.

השדרוג במעמדם של השניים מרשים בעיקר כיוון שלא רק כי מעולם לא תיכננו להיות כוכבי קולנוע עולמיים, הם אפילו לא עשו שום צעד כדי להיות אלילים מקומיים. הכל נפל עליהם במקרה, ולא היה מתרחש לולא נקרו בדרכו של קולנוען וולשי בשם גארת אוונס. הבמאי הגיע לאינדונזיה בעקבות האהבה, ובמולדתו החדשה התוודע לאמנות הסילאט. הוא הכין עליה מסמך תיעודי, ובמסגרת זו פגש את איוויס ורוהיאן ונכבש בקסמיהם. ב-2009 ביים אוונס בכיכובם את סרטו העלילתי הראשון, "Merantau" שמו, שזכה בהצלחה מתונה ובעיקר סלל את הדרך ל"הפשיטה" ולהשלמת סיפור הסינדרלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הפשיטה. Andrew H. Walker, GettyImages
במציאות, הם סתם אנשים מיושבים ונחמדים. יאיאן רוהיאן/GettyImages, Andrew H. Walker

אם כך, השניים הגיעו למסך הגדול בלי שום הכנה, ואף ש"פשיטה" אינו מחזה שייקספירי, בכל זאת בין קטעי המכות למיניהם יש גם דיאלוגים, רגעים דרמטיים וכיוצא בכך. אז איך התמודדו השניים עם האספקט הזה של העבודה? "פשוט עשיתי מה שהבמאי אמר", עונה רוהיאן בלקוניות, ואיוויס מעט מרחיב –"היה לי נוח הרבה יותר בסצינות האקשן, כי זה כבר אצלי בדם", הוא כותב. "לעומת זאת, בשביל קטעי הדרמה הייתי צריך מצד אחד להתאמץ, ומצד אחר לא להיראות כמי שמדקלם את התסריט. זה היה לי קשה, וגם אם עברתי את זה בשלום, אני לא יכול לומר שניגשתי לכך באיזושהי מידה של ביטחון".

אבל כיוון שקטעי האקשן כל כך מורכבים ופיזיים, אני מניח שגם העבודה עליהם לא היתה סוגה בשושנים.

איוויס: "ודאי שלא, זו היתה מבחינתי חוויה סוחפת ומתישה, לא רק כשחקן אלא בעיקר בתור כוריאוגרף. המסובך מכל היה בסצינות הארוכות ומרובות המשתתפים, שבהן לקח זמן רב להתאים את התנועה של כולם".

איך בדיוק עבדתם עם גארת על הבנייה של קטעי הפעולה? מה היתה חלוקת העבודה ביניכם?

איוויס: "בעיקרון, גארת שירטט בפנינו את הסיטואציות באופן כללי, כולל המרחב שבו הן מתרחשות, כמות האנשים שיש בהן וכל מה שאנחנו יכולים להשתמש בו, ואז לקחנו את הקווים הכלליים הללו והתחלנו לרדת לפרטים – מי בדיוק יכה במי, איך ומתי. עשינו את זה בפרטנות רבה, כך שזה לקח זמן רב, ואז היה צריך לגשת לעבודת הליהוק של שאר השחקנים לכל סצינה, ואז לעשות עוד ועוד חזרות עד שהם יתאימו את עצמם באופן מושלם לדרישות של הכוריאוגרפיה. בקיצור, היו כאן המון שלבים וזה היה תהליך ארוך".

בסיכומו של התהליך הזה, יש סצינה שאתה גאה בה במיוחד?

איוויס:
"כן, יש סצינה אחת שהיה לי קשה במיוחד לצלם ולכן אני רואה בה הישג: הקרב במסדרון. זה היה הדבר הראשון שצילמנו וגם המסובך מכולם. נאלצתי להתגבר שם על שורה ארוכה של מכשולים. קודם כל, לבשתי אפוד שמגביל את התנועה וגם סחבתי מישהו על הגב, ובכל זאת נדרשתי לרוץ מהר. נוסף לזאת, הייתי צריך להשתמש בשני כלי נשק שכל אחד מהם מורכב מלכתחילה – מקל וסכין. היו לי גם מגפיים כבדות ולא נוחות, ואם כל זה לא מספיק, סבלתי עדיין מפציעה בברך. למרות כל הנתונים הללו, היה עליי להילחם ב-18 אנשים במסדרון צר, וזאת היתה מעמסה כבדה במלוא מובן המילה. הצלחתי רק בגלל כוח הרצון. בכלל, זה הכלל המרכזי של הסילאט – אם אתה רוצה להצליח, אתה חייב לרצות מספיק".

The Raid. imdb
"פעם מישהו הזמין אותי לדו קרב בחניון, בעטתי בו ונפרדנו כידידים". מתוך "הפשיטה"/imdb

נוסף לעבודה שלהם על כוריאוגרפיית העיבוד ההוליוודי של "הפשיטה", שבו לא יככבו, השניים עמלים גם על ההמשכון האינדונזי של הסרט, שבו ועוד איך ישחקו. בניגוד לפעם הקודמת, במקרה זה כבר לא יגיעו כאנדרדוגים. אלמנט ההפתעה לא עומד לרשותם, שכן העולם יודע למה לצפות מהם, והשאלה היא איך יעמדו בציפיות שלו. "אנחנו כל הזמן מחפשים איך לאתגר את עצמנו", עונה איוויס בהקשר לכך.

"בהתאם לזאת, הפעם אנחנו עובדים על כוריאוגרפיה שאני מאמין כי תהיה טובה יותר וגם מורכבת יותר מאשר בסרטים הקודמים"' הוא אומר. "בניגוד ל'הפשיטה' הקלאסטרופובי, בסרט זה נצא אל הרחוב, וגם נפגוש הרבה יותר פושעים מאשר עד עכשיו. למרות ההבדלים, נשמור על רמת הכיפיות של 'הפשיטה', אני בטוח בזה". גם רוהיאן מבטיח גדולות ונצורות – "סרט ההמשך יהיה שונה לגמרי מ'הפשיטה'. הכוריאוגרפיה תהיה הרבה יותר אגרסיבית, גם מבחינה טכנית וגם מבחינה רגשית, ואפילו הייתי אומר שהיא תהיה ברוטלית בהרבה".

בהקשר זה, לאור העובדה שהעולם גם ככה נמצא על הקצה, אתם לא חוששים שהברוטליות המוקצנת שלכם עלולה לדחוף את הצופים לכיוון הלא נכון, ולעורר אלימות? האם מבחינתכם הדברים שקורים בסרט ובחיים האמיתיים מתערבבים לפעמים?

איוויס:
"זה קרה לי פעם אחת, אבל לאחר הסרט הראשון. הייתי במרכז קניות ומישהו עקב אחרי לחניון ושם הזמין אותי לקרב. בעטתי בו וניצחתי, ואז לחצנו ידיים ונפרדנו כידידים. מאז, נשמרת אצלי הפרדה מוחלטת בין הדברים. הדמות שלי בסרט זה הדמות שלי, ואני עצמי זה אני עצמי".

רוהיאן: "אני לא חושב שלאלימות בסרטים יש איזושהי חפיפה לחיים האמיתיים. כל מה שקורה ב'הפשיטה' - זה רק סרט. חשוב לזכור את זה".

"הפשיטה" - לא יכולים לחכות לאקשן? ספרו לנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • הפשיטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully