וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כך ראינו": הפליטים הפלסטינים נאלצים לעזוב את בתיהם - תיעוד

24.8.2012 / 3:00

השבוע בכך ראינו תיעוד היסטורי מרתק: ערביי נס ציונה בורחים מבתיהם ערב מלחמת השחרור ב-48' ומותירים את שכניהם היהודים מאחור

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

ניסן זלצמן (ז"ל), פרדסן מנס ציונה, היה חובב צילום. בין ניסיונותיו ללכוד זיכרונות משפחתיים ואירועים אישיים, זלצמן הצליח להעלות בחכתו תמונות נדירות של אירועים שזכו לשם וכותרת בדפי ההיסטוריה. כך גם ארע כאשר צילם את שכניו הערבים עוזבים את נס ציונה עם פרוץ מלחמת השחרור.

לפני מלחמת השחרור היתה המושבה נס ציונה ישוב מעורב בו חיו יהודים וערבים בשכנות טובה, כפי שמעידות על כך בנותיו של ניסן זלצמן, צפירה אייל ועדנה גרובשטיין. בבתים יהודיים רבים הועסקו כובסות ערביות, בפרדסים עבדו אלו לצד אלו ערבים ויהודים ובישוב הילדים שיחקו יחד ללא אבחנה לאומית. על אף השכנות הטובה, המתיחות שהחלה להחריף בין היהודים לערבים, לפני ובמהלך מלחמת 48', לא פסחה על נס ציונה והשפיעה מאוד על תחושת הביטחון בה: "לפני שהערבים עזבו את נס ציונה אמא הכינה חבילה, אם במקרה נצטרך לברוח, לקום וללכת", מספרת אייל. כשם שהאם לבית משפחת זלצמן רקמה תוכניות בריחה, כך גם ערביי נס ציונה חשו באיום המתקרב ולאחר הכרזת העצמאות יצאו לדרך: "לפנות בוקר הם החליטו לעזוב מפחד ועזבו את נס ציונה", לדברי אייל.

במצלמתו, מאפשר ניסן זלצמן הצצה לפיסת היסטוריה מנקודת מבט אחרת, אישית, ממנה נראים שכניו, מכריו וחבריו הערבים נוטשים בתיהם ונסים - מטף ועד זקן, כל אחד לוקח את מה שיש ביכולתו לשאת ובורח. זלצמן מתעד למעשה את מה שקרוי "הנכבה". יש מי שיגדיר זאת כבריחה לעומת אחרים שיקראו לכך גירוש - מונחים סובייקטיביים המהווים עד היום חומר בעירה דליק במיוחד.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-27/8 וב-1/9, בסינמטק חיפה ב-25/8 ובסינמטק חולון ב-5/9.

"כך ראינו" - פרויקט מרתק ומדור חדש בוואלה! תרבות
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully