וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"מחסומים" דרך "השמצה" - למה יואב שמיר גורם לכם להתעצבן?

יואב שמיר

13.10.2013 / 0:38

יואב שמיר, יוצר "מחסומים" ו"השמצה" מעוררי המחלוקת שכונה בעקבותיהם כאנטשימי ועוכר ישראל, חוזר עם סרט חדש ומסביר בטור לוואלה! תרבות על המניעים שלו לעצבן אתכם

יח"צ - חד פעמי

איך שיר נולד? שואל יונתן גפן בשיר הילדים הקלאסי מתוך "הכבש השישה עשר". אחת השאלות הכי מרגיזות ומתסכלות שיוצרי סרטים נשאלים, היא "למה עשית את הסרט הזה?" - לכאורה שאלה לגיטימית, אבל האם באמת אפשר לתת תשובה אמיתית וכנה לשאלה הזו? אני כותב עכשיו מתוך חדר מספר 26 במלון קטן במרכז הישן של העיר נירנברג בגרמניה ויודע שמחר בסיום ההקרנה של "10% - אני אשאל שוב את השאלה הזו ובאמת שאני לא יודע לענות.

האם תמיד התעניינתי במה הופך אדם לגיבור? לא ממש. האם אני באמת רוצה לשנות את העולם? אני חושב שעברתי כבר את הגיל שבו מאמינים שאפשר לשנות את העולם.
ההתעסקות בשאלה מה הופך אדם לגיבור, היא למעשה השאלה מה מניע אותנו, ממה אנחנו עשויים?

מה מניע מישהו שמוכן לסכן את עצמו ללא ציפייה לתמורה למען אדם זר (סוג של הגדרה לגיבור)? האם יש אלטרואיזם טהור? האם באמת הגיבור לא מרוויח כלום ממעשיו? האם הוא יכול שלא לעזור? מה הנסיבות הסביבתיות שגרמו לכך? האם גבורה היא מולדת או נרכשת? כל כך הרבה שאלות שכל אחת מהן פותחת מספר דומה של שאלות נילוות עד שאתה מוצא את עצמך שוקע באלגוריתם הגדל באופן אקספוננציאלי.

אי אפשר שלא להתעסק בזה מבלי לשאול בסופו של דבר מה מניע אותנו? מה מניע אותי בתור יוצר סרטים? אני חושב שהתשובה העיקרית והראשית היא חיפוש משמעות, כולנו מחפשים משמעות. ללא זה החיים האלו פשוט הופכים למכניים, משעממים, עצובים ומתסכלים, בקיצור - חסרי משמעות.
יש כאלו שמוצאים את המשמעות בעשיית כסף, יש כאלה שמתנדבים, ויש כאלו שמחפשים את אלוהים, ולפעמים טוענים אפילו שמצאו אותו. אני שואל שאלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יואב שמיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

השאלה מה מניע אותנו, או מה הפך אותנו למי שאנחנו היא תרגיל מחשבתי מעניין שכל אחד יכול לעשות עם עצמו . אני יכול לשחק את זה עם עצמי כדוגמא: קשה להגיד שממש חלמתי או תיכננתי לעשות סרטים, די התגלגלתי לזה. אבל כשאני מנסה לחשוב על המקום שהוביל אותי לסוג העשייה של הסרטים שאני עושה - אני אתחיל מהרקע ממנו באתי, לביוגרפיה שלי; אף פעם לא הייתי באמת שייך מתוך הזדהות עמוקה לאיזו מערכת. לא גדלתי בבית מסורתי/דתי כך שהדת אף פעם לא הייתה גורם משמעותי בחיי, מצד שני גם לא גדלתי בבית אנטי דתי בו האתאיזם היווה גורם משמעותי. למרות שעל פי החלוקה העדתית בישראל אני נחשב לאשכנזי, אנחנו כבר כמה דורות בארץ ולא גדלתי תחת צל השואה. לא גדלתי בבית מיליטריסטי וגם לא פציפיסטי. כלומר לא הייתי מוטה אף פעם לצד כזה או אחר, תמיד מתבונן קצת מהצד. בגיל בית הספר היסודי יצאתי עם הורי לשליחות בחו"ל שחשפה אותי לתרבות וסולם ערכים שונה ובדיעבד תרמה למבט המתבונן. אחרי השירות הצבאי יצאתי למסע של קרוב לשלוש שנים ברחבי העולם על גבי אופנוע, מסע שחידד את הדומה והשונה ברמה האוניברסלית. במסגרת המשחק המחשבתי זה אני מנסה לחשוב על המכנה המשותף לכל הסרטים שלי.

נקודת המבט שלי היא של מישהו שמביט על העולם בתמיהה ובפליאה, זו נקודת מבט חתרנית מיסודה מכיוון שלא להיות שייך באמת אבל לפעול מתוך המערכת פירושה חתרנות במובן הכי עמוק של המילה. וזוהי עשייה קולנועית שמקימה הרבה התנגדות. אחרי הסרט "מחסומים" זכיתי לכינוי מל גיבסון הישראלי, אנטישמי ועוכר ישראל, אחד שמכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ וימכור את אמא שלו בשביל חיבת הגויים שהסיבה היחידה והאמיתית שהם תומכים בקולנוע מסוג זה היא כי הם אנטישמיים ושונאי ישראל . אייב פוקסמן - ראש הליגה נגד השמצה - אחד הארגונים היהודים החזקים והעשירים בעולם הוציא נגדי מכתב גינוי אישי ורשמי בעקבות התיעוד שלו ושל הליגה בסרט "השמצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת הסרט "10% - מה הופך אדם לגיבור?"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כארבע שנים קיבלתי שיחת טלפון מפסיכולוג ישראלי בשם ד"ר רוני ברגר שסיפר לי על מחקר חדש שהוא עומד לעשות עם פרופסור אמריקאי מפורסם בשם פיליפ זימברדו, מחקר שינסה לתהות על מאפיינים פסיכולוגיים של גיבורים. הוא סיפר לי על ניסויים פסיכולוגים שנעשו בשנות ה-60 וה-70, ניסויים שלמעשה הראו שמרבית בני האדם ייכנעו לצייתנות עיוורת ושבסיטואציות "רעות" מרביתנו נאמץ דפוסים שליליים. לא הכרתי את הניסויים האלה אבל אין ספק שהמסקנות שעלו מתוכן היו מדכאות. אבל היה לניסויים האלו גם צד חיובי, מיעוט של המשתתפים שמר על צלם אנוש וגילה חמלה ונדיבות. הרעיון שאולי יש משהו משותף, איזו תכונה נסתרת, מרכיב סודי שמשותף למיעוט הזה, לגיבורים האלה סיקרן אותי. זו הייתה נקודת הפתיחה לסרטי החדש "10% - מה הופך אדם לגיבור?".

במהלך השנים הבאות צללתי לתוך עולם הגיבורים והדברים החלו להסתבך קצת, לא רק שהמרכיב הסודי שהופך אדם לגיבור התגלה כחמקמק, גם עצם השאלה מיהו גיבור הפכה למסובכת הרבה מעבר לציפיותיי וכמו שקרה לי בכל סרטי הקודמים מצאתי את עצמי נשאב לתוך סרט שמעורר התנגדות רבה גם אצל הצופים בו וגם אצל חלק מהמצולמים. יכול להיות ש"10%" יעורר השראה ובאותה מידה יכול להיות שהוא ירגיז בטירוף, אבל אני מבטיח לכם שהוא יגרום לכם לחשוב על עצמכם ועל אלו מסביבכם בצורה שונה.

"10% - מה הופך אדם לגיבור?" (הופק בתמיכת yes דוקו) יעלה לאקרנים בישראל ב-16 באוקטובר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully