וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וגם קולנוע רקס כבר לא קיים

רותם דנון

24.5.2006 / 12:20

דרישתם של מפיצי הקולנוע למנוע ביקורות ביום יציאת הסרט היא מקוממת, מטופשת ושייכת לעידן אחר. וואלה! לא מתכופפת

מחר, יום חמישי, תפורסם בוואלה! תרבות ביקורת על הסרט "אקס מן 3", ערב עלייתו לאקרנים. אתם, מצדכם, תוכלו לקרוא אותה. תוכלו גם לבחור ללכת לסרט לפני - ולקרוא אותה אחרי. יודעים מה, אולי אפילו תחליטו להצטרף לאותם 95% מצרכני התרבות הפופולרית, שפשוט לא קוראים ביקורות. בכל זאת, מדובר ב"אקס מן", סרט שפומפם לעייפה בחדשות, ב"באזז" שיווקי, פרסום בשלטי חוצות ועיתונים, טריילרים בקולנוע וברשת ובאייטמים יחצ"ניים על כוכביו.

מהשבוע הבא, ככל הנראה, תידחה הביקורת בכמה שעות. שכן החתום מעלה ועמיתיו לא יוזמנו להקרנות עיתונאים, במידה ולא יתחייבו להשהות את הביקורת על הסרט לשבוע שאחרי יציאתו. בחמישי הבא, אתגנב החוצה ממשרדי בשעת צהרים, אשים פעמיי לעבר בית הקולנוע, וארכוש כרטיס לסרט, בתקווה שאף קלגס תרבות לא יציב שומרים עם תמונת "מבוקש" שלי בכניסה. אחר כך אחזור, אכתוב ואגיש לעורך התרבות טקסט לפרסום מיידי.

מה יעשו עמיתינו בעיתונות הכתובה? יש להם מספר אפשרויות. האחת, לנצל הסכמי סינדיקציה עם עיתונים מחו"ל - או קשרים אישיים, כמו שעשה יאיר רוה בפנאי פלוס עם "משימה בלתי אפשרית"- ולבקש ביקורות על הסרט לתרגום (במידה וזה לא עלה בבכורה עולמית בישראל), לסכם מספר ביקורות, כמו הסיכומים המוצעים באתר metacritic או בכל פורטל סרטים אחר (yahoo! Movies, movies.com ועוד). היומונים יוכלו לעשות מעשה ולהקריב נדל"ן עיתונאי יקר בעמודים הראשיים של יום שישי לטובת הביקורת.

שרון ליפשיץ: אני אוהבת ת'קולנוע

הכרזת המלחמה של התאחדות בתי הקולנוע אינה רק מקוממת, היא גם מטופשת. להזכירכם, בעלי בתי הקולנוע שולטים גם על הפצת הסרטים, במבנה עסקי שהוא משפחתי וארכאי – וגם כזה המגלה סממני קרטליזציה חדשות לבקרים.

ההכרזה מקוממת, כי עיתונאים ומבקרים עובדים בשירות קוראיהם, ולא בשירות מפיצי הקולנוע. נכון, אין להם שום חובה להזמין מבקרים להקרנות מוקדמות, אבל בסך הכל מדובר בהענקת כלי לעיתונאי הקולנוע להמשיך ולסקר את אחד מהענפים הנצרכים ביותר בתרבות הפופולרית, ולהקדיש לזה – מבלי לגבות שום עלות כספית – אינספור אינצ'ים של התייחסות נרחבת.

ומדוע מטופשת? ובכן, לפני זה כדאי לשאול - היכן ההגיון שבלפרסם ביקורת סרט ביום יציאתו? העניין נובע מתוך אותו חשש של המפיצים, שרואים כי בעולם של מדיה מתפתחת ומתרחבת, על סוגיה השונים, קשה להם ולאנשי יחסי הציבור לשלוט בהתנהגות התקשורת.

סרט הוא כבר מזמן אינו רק סרט. סרטים עתירי-תקציב, או לחלופין כאלה שנוצר סביבם דיון תרבותי והם מעוררים סקרנות בטרם ראו את חשכת האולם, ראוי להתייחס אליהם כאל אירוע תרבותי. למוסד הביקורת, המנותק מהאלמנט המסחרי והיח"צני, ישנה חשיבות ראשונה במעלה. היא שירות תרבותי לקורא. מתן ביקורת שבוע אחרי יציאת הסרט היא פשוט שירות לא טוב, וגם עיתונאות לא טובה, בוודאי בעידן האינטרנט.

המפיצים אינם מלינים על החגיגה התקשורתית סביב הסרטים, הרבה בטרם יציאתם: ידיעות ליהוקים, החתמת במאים, הדלפות פרטים מהתסריט, כתבות וידאו, הקרנת הטריילרים, אייטמים רכילותיים על הכוכבים, דיונים תרבותיים בז'אנר אליו שייך הסרט או סיקור וסיכום עבודתם של מפיקיו, במאיו, תסריטאיו וכוכביו. לא, כל אלה משרתים אותם נאמנה. אך לדידם, הביקורת ביום יציאת הסרט – היא זו שרוצחת כל סיכוי של סרט להתרומם ולהחזיר את ההשקעה בו.

כל מנהל שיווק בחברת סרטים יודע שהמקדם החזק ביותר של סרט הוא ה"פה לאוזן". אחרים יבחרו ללכת על סמך הז'אנר/ העלילה/ רשימת השחקנים/ הבמאי או ציון התקציב שהושקע בו/ הסכום שהוא הכניס בקופה האמריקאית. יש כאלה שיתרשמו ממסע הפרסום של הסרט, שיקרוץ להם מתלרופים, תחנות אוטובוס, בברייק שאחרי החדשות או בחסות שלפני "ארץ נהדרת". וכן, מיעוט מבין צרכני הקולנוע, כזה שהוא גם בעל תודעה תרבותית מפותחת וסקרן מעבר לכימות של שעה וחצי ל"Good time" או בזבוז זמן, יקרא את הביקורות. מהבחינה הזו, ביקורת אחת שקולה לצורך העניין לחמישה שלטי חוצות במיקומים אטרקטיביים. ואין זה בכדי לבטל ולו גרם מחשיבותה של הביקורת כמוצר תרבותי חשוב בכל כלי תקשורת המכבד את עצמו.

וואלה! תמשיך לפרסם ביקורות בסמוך ליציאת הסרטים, כמו גם לכסות ולקדם את ענף הקולנוע כולו – מתוך התייחסות לאמנות השביעית כאל ראשונה במעלה. ניתן לקוות כי כל הגופים העיתונאיים הגדולים ינהגו כך גם הם. דמות המנצח או המפסיד בקרב הזה ידועה מראש, שכן הוא יכול להיות רק אחד – הקולנוע עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully