וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יואב צפיר: "שום דבר לא יפגע בכוכב נולד"

חגית גינזבורג

20.11.2011 / 7:00

המוח מאחורי "כוכב נולד" מציג את "בית ספר למוזיקה", ועל הדרך עוקץ את "The Voice" המתחרה ומתעקש שלא יהיה שימוש ציני בילדים. ופרשת מרגול? אל תצחיקו אותו. ראיון

יח"צ - חד פעמי

(קטע אודישן מתוך "בית ספר למוזיקה" בחשיפה ראשונה - באדיבות קשת)

אחרי שנים של שליטה מוחלטת בז'אנר, נאלצה יום אחד זכיינית הטלוויזיה קשת לגלות שהמתחרה שלה, רשת, מאיימת לנגוס בביצת הזהב המוזיקלית "כוכב נולד", עם גרסה משלה לריאליטי הכישרונות המצליח "The Voice". האפשרויות שהיו לה נעו בין הדחקה טוטאלית תוך אמונה עיוורת בפורמט שהביא לעולם את נינט ומאז שב ומוכיח את עצמו מדי שנה כמגנט רייטינג לבין המצאת פורמט חדש שיבטיח שהצופים לא ילכו לשום מקום, אגב שימוש בגביע הקדוש של הטלוויזיה – ילדים מזמרים. קשת בחרה באופציה השנייה שתעלה השבוע (רביעי, 21:00, ערוץ 2), אבל לא שכחה על הדרך לחבוט במתחרים ולהשתמש באלמנטים מהפורמט שלהם, לפניהם.

כך תעלה השבוע למסך "בית ספר למוזיקה", תצוגה טלוויזיונית של זאטוטים מוכשרים להפליא, בהנחיית צביקה הדר כמובן ובשילוב עם ארבעה שופטים, אה סליחה – מורים, שכשלעצמם מבטיחים לעורר את סקרנות הצופה – יהורם גאון, מתי כספי, קרן פלס ומשה פרץ. כל אחד מהם ילווה לאורך התוכנית ארבעה תלמידים שנבחרו על ידו (נשמע מוכר?), ידריך אותם לאורכו ולרוחבו של רפרטואר המוזיקה הישראלי וינסה להוליד כאן דור חדש של מוזיקאים. בסופה, אחד יבחר כילד שפרט יותר מכולם על נימי הרגשי הלאומיים, או במלים פשוטות – המנצח. אבל בקשת מבטיחים שכל 16 התלמידים של בית הספר, בני 8-14, ימשיכו ללמוד בו גם לאחר סיום התוכנית.

שופטים. רונן אקרמן,
"יש פה תוכנית שהיא גם טובת לב וגם נטולת רוע וציניות". צוות המורים-שופטים של "בית ספר למוזיקה"/רונן אקרמן

אף אחד בקשת לא יודה ש"בית ספר למוזיקה" הוא תולדה של ניסיון נוסף להביס את האויב, ובטח שלא יוצר הסדרה, יואב צפיר. מבחינתו הרעיון הזה זך וטהור, כמעט כמו הכוכבים הצעירים שלו. "במהלך השנים של כוכב נולד, נתקלנו בהרבה ילדים ששרים מצוין", הוא מסביר בראיון לוואלה! תרבות, רגע לפני עליית התוכנית. "לפעמים זה יותר מרגש ממבוגר ששר כי זה מקבל משמעות אחרת, שירים מסוימים נשמעים בפה של ילד מלאי כוונה, יותר ממבוגרים. חיפשנו את הדרך לעשות את זה, כי ברור שאי אפשר להשליך את כוכב נולד על ילדים. זו לא היתה אופציה, אי אפשר לקחת ילדים ולהדיח אותם כל שבוע ולנהל תחרות כמו כוכב נולד, להעמיד אותם במסגרת הזו. במהלך החצי שנה האחרונה התיישבנו על שולחן השרטוטים ופיתחנו פורמט שנתפר למידות של ילדים, למשהו שאפשר לטפל בו ברגישות ובעדינות ועדיין שיהיה מעניין ובאמת הצלחנו ליצור משהו כזה שיש בו גם בית ספר, גם מורים, גם תלמידים, גם תהליך לימודי, אין הדחות עד שלב הגמר, יש רק כמו בבית הספר תלמיד מצטיין בכל שבוע שישיר דואט עם המורה שלו. נוצרים רגעים מאוד מרגשים, מפגש בין ההיסטוריה המוזיקלית לעתיד שלה".

אז הכוונות, על הנייר לפחות, הן חפות מכל אינטרס רייטינגי או כלכלי. רצון נקי לספק לכם בידור נטו, מלא בזמרים צעירים ומוכשרים, כוכבים גדולים והרמוניה מנצנצת. אלא שצפיר, למרות ההצהרות הפוליטקלי קורקטיות שנשמעות כמעט מדוקלמות, יודע היטב מה הוא עושה. מי שגדל בביתו של טוביה צפיר, ניסה את מזלו כשחקן ובהמשך עבר לקריירת בימוי, הפקה ועריכה שהתבטאה בלהיטי ניינטיז תחת חסותה של טמירה ירדני, כמו "הקומדי סטור", "חרצופים", "שמש", "של מי השורה הזאת?" ועוד, מתפקד בעשור האחרון בעיקר כאיש שעומד מאחורי "כוכב נולד", הקול ששומעים במהלך ראיונות המתמודדים וזה שמפקח מקרוב על תמנון הריאליטי הוותיק.

אחרי תשע עונות מוצלחות יותר או פחות של "כוכב נולד", צפיר וחבריו מצאו את עצמם השנה בפני בעיה: רשת, כאמור, רכשה את הזכויות לייצר גרסה מקומית של "The Voice". תחרות, לראשונה בקורות כוכב נולד. כך לצד גיוס כל בוגרי "כוכב נולד" לדורותיהם, לצורך מה שעתיד להיות, לדברי צפיר, "קליפ האיחוד הכי גדול ומרגש שהיה כאן", הם משיקים עכשיו גם את "בית ספר למוזיקה". ואם תרמזו לו שמדובר בשימוש ציני בילדים, הוא יכחיש בתוקף: "אנחנו מרגישים שאנחנו לא משתמשים בילדים לעשות ריאליטי, אנחנו באים לעשות כבוד למוזיקה הישראלית ולקלאסיקות הישראליות", צפיר אומר. "בשבוע הראשון לדוגמא, המורים מטילים משימה על התלמידים, לבחור קלאסיקה ישראלית שהם לא הכירו. בא יהורם גאון ומרגיש שליחות, ללמד ילד שיר של שלונסקי, את 'חכי לי ואזכור', שיר שהוא בחיים לא שמע. ילד שגדל על מוזיקה מזרחית. יש פה תוכנית שהיא גם טובת לב וגם נטולת רוע וציניות בכלל, לא רואים אף ילד שמפסיד. זו תוכנית שבאמת נותנת ערך חינוכי, אני חושב שזו תוכנית שאני אתגאה בה ואשמח לראות אותה עם הילדים שלי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו מרגישים שאנחנו לא משתמשים בילדים לעשות ריאליטי". יואב צפיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי להוכיח שבהחלט לא מדובר כאן בכוכב נולד לקטנים, צפיר מבהיר שב"בית ספר למוזיקה" לא ישודרו האודישנים של הילדים שלא התקבלו לתוכנית ולא יהיו סמסים, אלא בגמר. "מי שקובע את התוצאה זו ועדה מקצועית שמחליטה מי התלמיד המצטיין בכל תוכנית, היא מורכבת משלושים אנשי מקצוע. והנה, למשל, האנשים האלה הגיעו למופע הראשון מאוד ציניים, מאוד חוששים, 'ילדים בטלוויזיה, איך זה יעבוד?'. חמש דקות אחר כך חומת הציניות התפוגגה. הילדים האלה פנומנליים, מרגשים בצורה יוצאת דופן וכרואים את התהליך המקסים שהם עוברים עם המורים, הלב מתחמם. אי אפשר להמשיך להיות ציניים מול הדבר הזה".

גם בני עשרה או מבוגרים יכולים לרגש.

"המתמודדים המבוגרים שאני עובד איתם בכוכב נולד הם יותר מקובעים ומגובשים, לעומתם, הילדים האלה הם כמו דף פתוח, יש להם יכולת ספיגה והערכה. זה מה שנפלא בתוכנית הזו, לראות ילד זמיר מדימונה שיהורם התבקש ללמד דווקא אותו ולא לתת אותו למשה פרץ. משה פרץ זה הדבר הצפוי, יהורם רצה לקחת אותו לנעמי שמר, לוילנסקי, לקחת את האיכות הזו ולשים אותה על זמר עברי משובח ואיכותי. המפגש הזה יוצר איזה משהו חדש שלא היה בתוכנית מוזיקלית בטלוויזיה. עם כל הכבוד למוזיקה שיש בעשור האחרון, ויש כבוד, התוכנית הזו עושה משהו אחר. בניגוד גמור לכוכב נולד, התלמידים לא בוחרים את השירים. הם הטילו עליהם משימות של שירים שהם ממש לא הכירו".

מה גרם ליהורם גאון ומתי כספי להסכים להשתתף בתוכנית?

"הם הגיעו בגלל הילדים, זה מה שהדליק אותם, שהם יזכו להיות המורים שלהם. כשהם הבינו שהכל ייעשה בצורה חינוכית וערכית ורגישה לילדים הם שמחו להיכנס לעניין הזה. עבר עליהם גם תהליך מאוד מרגש. יהורם הוא בן של מורה, מתי עבד עם ילדים במשך שנים רבות. לא יודעים את זה אבל הוא פשוט מקסים עם ילדים, הוא מצחיק אותם, יש להם גישה אליהם. כל ארבעת המורים הוציאו דברים מדהימים מהתלמידים".

ומה הקשר בין יהורם גאון ומתי כספי למשה פרץ?

"משה פרץ הוא כשלעצמו איש מאוד מוכשר ואיכותי והוא הביא לתלמידים שלו את 'זמר אהבה לים' של סשה ארגוב ו'כבר אחרי חצות' של אילנית. שירים שהוא בחר. ההפקה לא בחרה בשבילו. זה הטעם המוזיקלי של משה".

The Voice. yes
"שיהיה להם בהצלחה. אנחנו עושים את שלנו". "The Voice" הגרסה האמריקאית/yes

לשאלת התחרות מול "The Voice" של רשת, צפיר מגיע עם תשובה מוכנה מראש. מבחינתו, אין בכלל מקום להשוואה. "בית ספר למוזיקה הוא פורמט ישראלי מקורי, בואי נתחיל מזה. אנחנו המצאנו אותו, ישבתי עליו חודשים ארוכים ועמלתי על כל פרט ואני מאוד גאה בו. אני מקווה שהוא יימכר לעוד מדינות בעולם. רוב התוכניות בארץ הן קנויות מחו"ל. אני מאחל בהצלחה ל-'The Voice', זה פורמט שמצליח חלקית בחו"ל, לא בכל המדינות דרך אגב. שיהיה להם בהצלחה. אנחנו עושים את שלנו. אנחנו עמלים על פורמט מקורי".

היו שטענו שהחלטתם על הפורמט הזה של ארבעה מורים, בגלל שהוא קיים גם ב-"The Voice".

"גם ב'אקס פקטור' יש ארבעה מנטורים, והם היו לפני 'דה ווייס'. בואי נעזוב את העניין הזה. אנחנו פורמט שלא דומה לאף פורמט בעולם, ללא הדחות, שבו יש בית ספר, מורים, תלמידים. אני מאחל לרשת שימציאו הרבה פורמטים משל עצמם וימכרו אותם לעולם".

מרגול – ילד. רקאנה
"היא ידידה שלנו ואנחנו מקווים שהכל יסתיים בשלום". מרגול בבית המשפט/רקאנה

ואם רשת לא מהווים איום, יש בכל זאת צל אחד שעדיין מרחף על ההפקה החדשה הזו. קוראים לו פרשת מרגול. צפיר וטמירה ירדני הגיבו בלקוניות לפרשת המעצר של השופטת האהובה שלהם מ"כוכב נולד" ומתחמקים מאז בעקשנות מהתייחסות לעניין. "אני חושב שאפשר לראות שהפרשה הזו בכלל לא פגעה בנו", צפיר אומר עכשיו. "אנחנו כל הזמן ממשיכים ליצור והולכים קדימה. התהליך המשפטי של מרגול צריך להסתיים ואנחנו כמובן מחזיקים לה אצבעות, היא ידידה שלנו ואנחנו מקווים שהכל יסתיים בשלום. 'כוכב נולד' פה כבר עשר שנים, אין תוכנית מצליחה כמוה באף ערוץ בעשור האחרון. שום דבר לא ייפגע בה".

מי יחליף אותה בעונה הבאה של כוכב נולד?

"בואי רק נאמר שההכנות לעונה העשירית בעיצומן ושאנחנו נהיה ממש בסדר".

למרות שהביקורות על העונה האחרונה היו די שליליות?

"אין לי מושג על מה את מדברת, אני מכיר ביקורת אחת שזו הביקורת של הקהל. עשינו שיא בעונה הזו, גם לאורך העונה וגם בגמר. אני לא מכיר ביקורת אחרת מאשר זו של הצופים שמחזיקים את השלט ומחליטים אם לראות או לא. בטלוויזיה הטעם של הרוב קובע. עשינו עבודה מאוד קשה כדי לחדש בעונה האחרונה, חידשנו המון, הוספנו המון, התאמצנו המון. אנחנו עובדים על התוכנית הזו 24 שעות, 7 ימים בשבוע. אני חושב שראו את התוצאות".

עד מתי כוכב נולד תמשיך?

"אין לי מושג, אף אחד לא ציפה שזה יגיע לעשור. זה מצחיק כי בעונה הראשונה נבחרנו לתוכנית העשור וזה היה קצת פתטי. היום אני יכול להגיד את זה. אבל אולי זו היתה נבואה שהגשימה את עצמה. אנחנו תמיד לוקחים בחשבון שזו יכולה להיות העונה האחרונה. אנחנו ניגשים לכל עונה בחרדת קודש ומקווים שזה ימשיך כמה שיותר".

"כוכב נולד" תשרוד לנצח? דברו על זה בפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully