וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרור מורה על "שומרי הסף": "כל ישראלי יצפה וישפוט"

דרור מורה

2.6.2013 / 0:10

לקראת הגרסה הטלוויזיונית של "שומרי הסף", קורא היוצר דרור מורה לציבור הישראלי בטור מיוחד לוואלה! תרבות: אל תתנו לספינים של פוליטיקאים ותועמלנים להשפיע על דעתכם

אימג'בנק GettyImages

החלק הקשה ביותר בעבודה על הסרט "שומרי הסף" היה שלב העריכה. במהלך הצילומים ראיינתי כל אחד מששת ראשי השב"כ שמשתתפים בין 8 ל-15 שעות. בסך הכל כ-70 שעות של ראיונות מצולמים, כמות עצומה של חומר מרתק, ולדחוס אותו לתוך מסגרת של סרט שאורכו כ-100 דקות הייתה כמעט משימה בלתי אפשרית. תוך כדי התהליך הייתי בקשר עם איתי נבו לנדסברג, מנהל המחלקה הדוקומנטרית בערוץ הראשון. אמרתי לו שמהחומרים ניתן וחשוב ליצור סדרה שתספר בפירוט כיצד נראו חיינו מאז מלחמת ששת הימים ועד היום. סדרה שבאה מנקודת מבטם המאוד מיוחדת של ראשי שרות הביטחון הכללי – אני בטוח אנשים יצפו בה מרותקים לכל אורכה. איתי היה מאוד מעוניין, אבל כל מי שעובד בתחום הזה יודע שהפער בין התעניינות ורצון של המחלקה האמנותית בפרויקט לבין רגע חתימת החוזה הוא גדול. כשקיבלתי את הטלפון שמאשר חמישה פרקים של סדרה ל"שומרי הסף" כבר הייתי בשיאה של עריכת הסרט – הטלפון הגיע כשעבדתי על האנימציה בצרפת – והאישור להרחבה פעל כמין מנגנון משחרר אצלי: פתאום יכולתי להרשות לעצמי לוותר על חלקים בתוכן בעריכה, מכיוון שידעתי שהם לא ילכו לאיבוד. ידעתי שהציבור הישראלי, שהוא הציבור החשוב ביותר עבורי, יוכל לצפות בחומרים האלה באמצעות הסדרה.

הסדרה "שומרי הסף" תשודר החל מיום ראשון הקרוב בשעה 21:00 במסגרת "הסיפור האמיתי" בערוץ הראשון. היא תעלה בערוץ הציבורי על אף שנציגי הממשלה לא פרגנו לסרט "שומרי הסף", זאת בלשון המעטה (אני בכלל לא בטוח אם חלקם צפו בסרט).

הערוץ הראשון סובל מבעיות קשות כבר שנים רבות, כמות הדוחות שנכתבו על איך לתקן אותן ענקית ולמרות זאת לא נראה שהן יפתרו בעתיד הנראה לעין, ממגוון רחב של סיבות שבעיקרן הן פוליטיות.

דרור מורה, במאי "שומרי הסף". GettyImages
חוזר עם סיפור מפורט יותר. דרור מורה/GettyImages

צריך לזכור שבאופן מהותי, הערוץ הציבורי הוא המקום שאמור להיות בית לתכנים פוליטיים חברתיים ביקורתיים ונשכניים. הוא לא אמור להיות שופרו של הממשל ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית ממשל זה מגיע, אין סיבה לצפות לתכנים כאלה בטלוויזיה המסחרית – אותה מעניין למכור זמן פרסומות על מנת להתקיים. התפקיד של שידור ציבורי הוא אחר לגמרי.

לזכותם של אנשי התוכן שליוו אותי מטעם הערוץ הראשון לכל אורך עשיית הסדרה לא הייתה שום התערבות פוליטית בסיפור שניסינו לספר.

התבשרתי לאחרונה על החלטה להעלות תכנית דיבורים לאחר הקרנת כל פרק בסדרה כדי לדון בנושאים שמועלים בו זאת על מנת "לאזן"(מה שזה לא אומר) את דבריהם של ששת ראשי השב"כ המשתתפים ב"שומרי הסף". זו החלטה של ועדת התוכן בערוץ ואני מקווה שהיא לא תתברר כהתערבות פוליטית.

הסיפור המובא בחמשת הפרקים של "שומרי הסף" הוא באופן מהותי הסיפור שהוצג בסרט, אבל הפעם בגרסה מפורטת ורחבה בהרבה.

מה שהנחה אותי בעבודה על שתי הגרסאות הוא הניסיון לשמור על מורכבות הדילמות עמן מתמודדים מנגנוני המדינה יום יום בניסיון לייצר עבורנו, אזרחי המדינה, חיים "נורמליים" כביכול, זאת דרך עיני ראשי השב"כ. לא ליצור סיפור חד צדדי וחד ממדי, זו משימה לא פשוטה בסרט של 95 דקות. וברור שהמאמץ להבהיר נושאים מורכבים הוא פשוט יותר בתוך רוחב יריעה של סדרה, קודם כל משום שיש פשוט הרבה יותר זמן.

דוגמה קלאסית להבדל אפשר למצוא בפרק שעוסק בקריסת התהליך המדיני מול הרשות הפלסטינית. בסרט, כל המסלול מהקדנציה הראשונה של ביבי ועד תקופת ברק וכישלון השיחות בקמפ דיוויד אורך כשלוש וחצי דקות. בסדרה זה פרק של 60 דקות. זאת תהיה הזדמנות ראשונה של הציבור הישראלי לשמוע מפי ראשי השב"כ את הסיבות להתפוררות וקריסת תהליך השלום – זה הולך להיות שונה מהמיתוס הרווח בנושא, שגם אני כאזרח ישראלי האמין בו בזמנו, מיתוס שניתן לסכם במילים "ערפאת אשם". הסדרה, כאמור, תנסה להציג תמונה מורכבת יותר של תהליכי קבלת ההחלטות וההשלכות של אלו על איך חיינו נראים היום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שומרי הסף.
בוחנים מחדש מיתוסים. מתוך "שומרי הסף"

כשהסרט יצא, גורמים פוליטיים הן בממשלה ובטח מהימין עשו מאמץ להציג אותו כיצירה חד צדדית. העובדה ש"שומרי הסף" היה מועמד לאוסקר לצד "חמש מצלמות שבורות" – שהוא סרט מצוין מסוגו, אבל מגיע מנקודת מבט אחרת (המספר הוא פלסטיני המתאר באופן אישי את מאבק כפרו בילעין כנגד גדר ההפרדה המוקמת על אדמות הכפר) – הקלה על אותם גורמים לרקוח את שניהם לסוג של יחידה אחת, אנטי-ישראלית, זאת למרות שאפילו לפי דבריהם לא טרחו לראות את "שומרי הסף".

אני מקווה שלמרות זאת, לפני שידור הסדרה, הצופים יזכרו שמי שמדבר על המסך הם ראשי השב"כ – כולם – אנשים שבאו מלב מערכת הביטחון הישראלית, פטריוטים אמיתיים, אנשים שהקדישו את מירב שנות חייהם למלחמה למען ביטחון המדינה, למען שמירה על ביטחונו של כל אחד ואחד מאיתנו. בעדותם הם מאפשרים לכל אזרח ואזרח צוהר לתוך חדרי החדרים של קבלת ההחלטות הבטחונית-מדינית בישראל. הם מאפשרים לנו האזרחים להעריך ולשמוע כיצד מתנהלים חיינו בעשורים האחרונים. כשישבתי מולם בזמן הראיונות חשתי בר מזל כאזרח לשמוע עדות מפורטת ומצמררת זו שבאה מתוך דאגה כנה ואמיתית לעתידה של מדינת ישראל. הם הדוברים היחידים בסדרה ובסרט.

הסרט הוקרן לראשונה לפני כשנה בפסטיבל הקולנוע בירושלים. ששת ראשי השב"כ צפו בו שם ועד היום אף אחד מהם לא יצא וטען שדבריו סולפו, עוותו או הוצאו מהקשרם בצורה כלשהי. אני בקשר טוב עם כולם עד היום – כולם תומכים בסרט ועומדים מאחוריו. אם יש משהו שחשוב לי להעביר לפני שהסדרה יוצאת לאוויר העולם, זה כנראה זה: אל תתנו לכל מיני ספינים זולים של פוליטיקאים ותועמלנים להסביר מה המסר של הסדרה. ישמע כל ישראלי באשר הוא איך ולמה מדינת ישראל נמצאת במצבה היום מפיהם של שישה ראשי שב"כ, וישפוט בעצמו.

מתכננים לצפות בגרסה הטלוויזיונית של "שומרי הסף"? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully