וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחר אבן צור בתפקיד סרז' גינזבורג

עינב שיף

15.6.2010 / 8:00

המוזיקאי הישראלי יוציא אלבום סולו שלישי שיורכב כולו משירי המוזיקאי הצרפתי האגדי. "התחברתי לרוקנרול הנצחי שלו"

יח"צ - חד פעמי

במהלך קיץ 2009, שחר אבן צור פגש בכל ערב את סרז' גינסבורג. למעשה זה לא היה סרז' גינזבורג האמיתי, שהלך לעולמו בשנת 1991, אלא אריק אלמו זנינו, השחקן שגילם את תפקידו בסרטו של יוהאן ספאר "Serge Gainsbourg: Vie Heroique (A Heroic Life)". זה היה בזמן שהשניים השתתפו בהצגתו של עמוס גיתאי, "מלחמת בני האור בבני החושך".

שחר אבן צור. אורי בהט,
משחזר את ההיסטוריה של מלודי נלסון. אבן צור עם מרון ברקע/אורי בהט

"כל לילה ניגנו את השירים וכל לילה היתה בעצם פארטייה", אומר אבן צור לוואלה! תרבות. "כשחזרתי הביתה כל מה שרציתי זה לנגן את השירים האלו, וזה מצחיק שאת ההשראה נתן לי אדם שמשחק את סרז', אבל כך זה היה. מצאתי את עצמי שר את השירים בצרפתית ולא מפסיק".

אבן צור לא מפסיק עד עכשיו: גינזבורג הוא מרכז עולמו האמנותי והאיש שסביבו יוצא הפרויקט הבא שלו, "רקוויאם למנוול" – אלבום שלם של שירי גינזבורג מתורגמים לעברית, שהראשון שבהם, "הבלדה של מלודי נלסון" יוצא לרדיו, בביצוע משותף לו ולחברתו הטובה, השחקנית מאיה מירון. בסינגל שומעים היטב שאבן צור ערך תחקיר מקיף על גינזבורג ולכן הוא עומד בסטנדרטים המחמירים של פרייזינג, גישה והאפיל המיוחד שיש לגינזבורג בשיר, הנכלל בתוך אלבום הסולו המפורסם ביותר שלו והמשפיע מכולם.

"האהבה לגינזבורג מגיעה מהבית, אבל לא בעיקר משם כי שמענו מוזיקה צרפתית אבל פחות אותו", מסביר אבן צור. "עם השנים הגעתי אליו כמו עוד הרבה אמנים סקרנים והחיבור היה אמיתי. אחרי המפגש עם אריק פשוט התחלתי לחקור את הבן אדם מכל הכיוונים. אחרי ששרתי את השירים בצרפתית, העיתונאי והבמאי ז'ראר בן חמו, שיש לו רגישות גדולה מאד לתרבות הצרפתית וגם לישראלית, תרגם את השירים באופן שהפך אותם ממש לשירים שלי. זה התחיל ממקום של אהבה גדולה לאמן עד שמצאנו את עצמנו נוגעים בשיר אחד וישר עפים על שיר אחר. מצאתי את עצמי חודשיים, בבית, יום יום מקליט עד שנהיה אלבום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

למה התחברת באישיות הסוערת של גינזבורג?

"התחברתי לרוקנרול הנצחי שלו, התחברתי לעובדה שהוא בא מלמטה והסתובב בחוגים הגבוהים ביותר, מכך שיש בו משהו מאד אמיתי, שהוא שייך לעם ולאליטה בו זמנית. אני אישית מאמין שהוא לא היה פרובוקטור, אלא שבאופן שבו הוא חי, כך הוא ראה את העולם וכך הוא ראה את החיים. בכל המחקר הגדול שערכתי עליו, מעולם לא מצאתי פירצה באמונות שלו ואני נוטה להאמין שהוא אכן היה אדם טוטאלי, לטוב ולרע, וזה מה שנצחי בו. הוא היה בוטה, אבל תמיד עם חיוך וקסם. בנוסף, הוא שם את הכסף איפה שהפה שלו, כשמת בגיל 62 מהתקף לב אחרי שנים של שתייה".

אני מקווה שזה לא הגורל שאתה מאחל לעצמך.

"ממש לא, אבל זו מין התאהבות אמיתית, כמו שהייתי מאוהב בקורט קוביין ובעוד מיליונים אחרים. זו התאהבות מאותו מקום של טוטאליות ושל אדם שדבק באמונה שלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאהבות ממקום של טוטאליות. אבן צור ומרון על עטיפת הסינגל "הבלדה של מלודי נלסון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ככל שאבן צור החל להתקדם בפרויקט, הוא הבין שהוא למעשה הישראלי הראשון שנוגע בחומרים של גינזבורג ברצינות, בוודאי בתרגומם לעברי. "בארץ לא כולם יודעים במי מדובר, אפילו כשזה קשור ללהיט כמו 'Je t'aime... moi non plus' (להיט הגניחות של גינזבורג וג'יין בירקין – ע.ש) שנחשב ליחסית מוכר פה", הוא אומר. "פעם לקחו לחן של שיר שלו לשיר בעברית והפכו אותו לעוד שיר מלחמה, בזמן שסרז' בעצם תיאר את שגרת החיים של כרטיסן ברכבת התחתית של פריז. כשהתחלתי לעבוד על הפרויקט, הלכתי לאקו"ם ובאמת אף אחד לא נגע בשירים האלו לפניי".

היית צריך לקבל סט של אישורים. הגעת למשפחתו?

"את הקשר הראשון עם שרלוט, בתו של סרז', יצר בשבילי עמוס גיתאי בצרפת. קיבלנו עכשיו מכתב מהמשפחה שמאשר את הפרויקט ושהיא מכירה בו".

היית רוצה להשמיע את הדיסק לשרלוט?

"זה כמעט קרה בפריז. אני בטוח שאני עוד אפגוש אותה ואני מקווה שיהיה לי מה להגיד לה. אני שמח שהם יודעים שיש בחור ישראלי שרוצה להביא לקהל הישראלי את המוזיקה של גינזבורג".

סרז' גינזבורג, 1984. AP
לא פרובקטור. סרז' גינזבורג/AP

אבן צור יחנוך את הפרויקט החדש בהופעת טרום בכורה ב-21 ביוני במועדון אברקסס בתל אביב, יום חג המוזיקה הצרפתי השנתי. בתוך כמה חודשים ייצא האלבום המלא, שיהיה אלבום הסולו השלישי של אבן צור, לאחריו ייצא לסיבוב הופעות עם שירי הפרויקט. "אני מרגיש שזה הופך אותי לאמן יותר טוב", הוא אומר. "הפרויקט הזה קידם אותי בדרך שלי למקסם את עצמי למה שאני יכול להיות. מבחינתי אני יודע שסרז' גינזבורג אלו נעליים גדולות להיכנס אליהם, אבל אני מאמין שאסתדר".

מה עם אלבום חדש של מוניקה סקס?

"בדרך".

שחר אבן צור, 21 ביוני, אברקסס, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully