וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק משפטי בין חברות ההפקות עננה לאיה כורם

17.1.2013 / 13:55

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה פסק כי כורם תוכל להשתתף בפסטיבל הזמר העברי בלי שיתנהל משא ומתן בין רשות השידור לבין עננה, שנמצאת במאבק משפטי מול כורם על הזכויות לשיריה

הישג גדול לאיה כורם במאבק על זכויות יוצרים: שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה, ד"ר עדי זרנקין, התיר לאמנית והיוצרת להשתתף בפסטיבל הזמר תשע"ג, אשר יתקיים ב-31 בינואר, ובכלל זה להקנות לרשות השידור ולמפיקת הפסטיבל את הזכויות על השיר, אשר הולחן על ידה ויבוצע על ידה. משמעות הדבר כי על זכויות השיר "ציפור זהב" שכורם עתידה לבצע בפסטיבל, היא תבצע משא ומתן בעצמה מול גורמים ברשות השידור, ללא הזדקקות להסכמה ושיתוף הפעולה של חברת עננה בע"מ ויניב דוידסון העומד בראשה - שניהלו אותה בעבר. את הטקסט לשיר כתב המשורר חיים נחמן ביאליק ועל הלחן שלו אחראית כורם.

את הבשורה המשמחת קיבלה כורם לאחר שהגישה תביעת זכויות יוצרים כנגד חברת עננה בע"מ ודוידסון. כורם פרשה לפני כשנתיים מחברת ההפקות שניהלה אותה, ומאז היא מקדישה את מירב זמנה ומרצה בכדי לנהל את עצמה ולשווק את המוזיקה שלה בדרכים עצמאיות - כך שהרווחים על המוזיקה שלה יגיעו ישירות אליה. בין הצדדים מתקיימים הליכים משפטיים המסדירים את פעילותה האמנותית של איה כורם ואת זכויות היוצרים ביצירותיה בימים אלה ממש.

על פי תקנון הפסטיבל, על היוצר והמגיש של השיר לוותר על זכויות בו לטובת רשות השידור ומפיקת הפסטיבל. משפנתה כורם לעננה ודוידסון, על מנת לקבל את הסכמתם לוויתור זה, נענתה כי הם מבקשים לנהל מו"מ עם הנהלת הפסטיבל לגבי תנאי הוויתור וכי תקנון הפסטיבל אינו בבחינת "כזה ראה וקדש". כורם פנתה לביהמ"ש בבקשה לבטל את ההסכמה אליה הגיעה עם עננה ודוידסון, המגבילה את חירותה להקנות את זכויותיה, מאחר ולטענתה התנהגותם לא באה אלא על מנת להכשיל במכוון את הקריירה שלה ולפגוע בסיכוייה להשתתף בפסטיבל הוותיק והיוקרתי.

בהכרעת הדין קבע השופט כי דרישתם של עננה ודוידסון לניהול מו"מ לשינוי התקנות, אינה אלא הצבת קשיים לא ראויה על כורם. בהסכם שהושג כעת בין הצדדים, הם התחייבו לשתף פעולה עם כורם.

במסגרת הדיון שהתקיים בבקשה לצו המניעה הזמני, הגיעו הצדדים לידי הסכם הקניית הזכויות. "איה כורם תהיה רשאית להופיע, בין בהופעות בציבור ובין בהופעות בטלוויזיה, ולשם כך להתקשר עצמאית עם מארגני המופעים, ובלבד שלא תקנה להם זכויות כלשהן, לרבות על דרך של ויתור, ללא הסכמת עננה", כך נכתב בהחלטת בית המשפט. "מוסכם עלינו כי עננה תשתף פעולה עם איה כורם, ולא תעמיד מכשולים על דרכה, ועננה לא תסרב לפנייתה של איה כורם מטעמים בלתי סבירים".

עדכון 16/10/2013

בפסק הדין שניתן ביום 15.10.2013 דחה בית המשפט את תביעת כורם על כל חלקיה, קיבל את תביעת עננה, והצהיר שההסכמים בין עננה וכורם אכן בתוקף.

כמו כן, קבע בית המשפט קבע כי העובדה שכורם הפכה תוך שנים ספורות מיוצרת אנונימית לאמנית מוכרת היא אמנם בזכות כשרונה אך גם בזכות פעילותה של עננה. בהקשר זה קבע בית המשפט כי הוכח בעדויות ובמסמכים כי עננה ביצעה פעולות בלתי מבוטלות לקידום הקריירה של כורם, כגון: הפקה במימון מלא של שני אלבומים שאחד מהם הפך לאלבום זהב, עננה העסיקה מנהלת אישית לכורם, אף שמעולם לא התחייבה לכך, הפיקה עבור כורם סינגלים אשר בשניים מהם כורם השתמשה להפקת האלבום השלישי שלה, ארגנה את השתתפותה של כורם בפרויקטים בישראל כגון "עבודה עברית" וכן בפרויקט בשיתוף אמנים מחו"ל, וארגנה את הופעותיה של כורם.

בית המשפט אף התיחס למכתב תודה והערכה ששלחה כורם לצוות של עננה בשנת 2008, ואשר סותר את הטענות שניסתה לטעון בבית המשפט, וציין כי כורם עצמה הודתה כי בזמן אמת היא לא טענה בפני עננה טענה כלשהי הדומה לטענות שטענה בבית המשפט.

בית המשפט דחה את כל הטענות שטענה כורם נגד עננה, וקבע כי כורם ניסתה לבטל את ההסכמים לא בגלל הטענות שהעלתה בבית המשפט אלא פשוט מהסיבה שכורם פשוט ניסתה להגדיל את הרווחים שלה עצמה.

עננה יוצגה בהליך על ידי עורכי הדין בנימין חורף ועדו חיטמן ממשרד יגאל ארנון ושות'. כורם יוצגה בהליך על ידי עורכי הדין בועז בן צור ואלעד פלג.

  • עוד באותו נושא:
  • איה כורם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully