וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים בלופ 35: ספיישל פרנקי נאקלס

24.1.2013 / 0:24

כבר אמרו את זה על אחרים, אבל פרנקי נאקלס הוא סנדק ההאוס האמיתי, ולרגל הגעתו למסיבה במועדון הבלוק, קאסט האלקטרוניקה של יותם אבני מוקדש השבוע לפועלו ויצירתו

אחת מהבדיחות המשעשעות והמדויקות ביותר שנזרקות לעבר שוחרי האוס, טכנו ותרבות מועדונים, היא העובדה שכל בוקר ניתן לזקוף לזכותו של אדם אחר את המצאתו של ז'אנר, על אחת כמה וכמה לכשמדובר ב"האוס". זה המציא את צליל האסיד בעוד שזה בחר לטכנו את הסינתיסייזר ההוא, זה היה הראשון להניח אקורדים של פסנתר וזה הראשון ששר ראפ על מקצב דאנס. למרות בדיחות הדעת, מערכת החיים בלופ מצהירה כי כל אלה חכמים, נבונים ותרמו תרומה משמעותית באמת לתורה. ובשיעור התורה שבעל פה הראשון להאוס, אי אפשר שלא להזכיר במהרה את פרנקי נאקלס - סנדק ההאוס הרשמי של תרבות הדאנס שמגיע הלילה (חמישי) לערב חגיגי במיוחד של ליין הלג'נדס במועדון הבלוק בתל אביב.

יחד עם רון הארדי ולארי לאבן, עוד צמד נביאים, נאקלס נחשב ובצדק למי ששינה את פניה של מוסיקת הריקודים לעד. נאקלס לא רק פיתח את הז'אנר שזכה לכינוי האוס, אלא גם לקח חלק מכריע בהפכיתו פופולרי בזרם המרכזי. הוא הראשון להעניק את המגע ההאוסי שלו לאמני הפופ הגדולים ביותר ועל כן הינו גם אחד מהבודדים בז'אנר להחזיק בסלון ביתו פסלון גראמי. אבל גם הישג כביר זה הינו שולי, כשזה מגיע לתרומה האדירה שלו בקרב קהילת הדאנס עצמה.

בתחילת שנות ה-70, עוד לפני חדירתו של דיסקו למחזור הדם של מועדוני ארה"ב, פרנקי נאקלס היה סטודנט לאמנות ועיצוב יחד עם חבר ילדותו לארי לאבן, שכמותו מצא פרנסה הגונה מהצד בתקלוטים מזדמנים בסצינת המועדונים המתהווה של ניו יורק דאז. עוד לפני שלארי לקח את החלק ההיסטורי שלו במועדון הפראדייז גארג', זה שהניח את יסודות תרבות הבילוי והתמהיל המוסיקלי של אר אנ' בי רקיד שאנו חווים ומוקירים עד ימינו, הצטרף נאקלס ללוואן במועדון ה-Continental Baths. בסופו של דבר עזב כאמור לוואן את אותו מועדון, בעוד שנאקלס נשאר לנגן בו עד סגירתו. הצעה שנויה במחלוקת מאת רוברט וויליאמס, אחד מפיגורות הלילה החשובות של אותה סצינה מתפתחת, להביא את לארי ושאר מקורביו לשיקאגו נדחית על ידי לאבן. אבל פרנקי הולך על זה, ועושה היסטוריה.

1977 הייתה השנה בה עבר נאקלס לשיקאגו, שם החל את מעמד הכוכבות המתגבש שלו במועדון הוורהאוס. הוא החל לתקלט שילוב של סול, דיסקו ו-Fאנק בפני קהל שלא היה רגיל לסגנון ההגשה הניו יורקי. אבל שיקאגו תופסת את העניין, ומתחילה ליצור סצינת מועדונים פורחת שמאיימת על מעמד הבכורה של ניו-יורק. אבל העניין מרכזי שבו שיקאגו מצליחה להתעלות על הנעשה בניו-יורק הוא ללא ספק התגבשות אותו תמהיל מוסיקלי בתקלוט, אל בריאתו של ז'אנר מוסיקלי חדש בעולם.

בניגוד לסגנון התקלוט הקלאסי יותר של לאבן, סגנונו הייחודי של נאקלס התאפיין בהתאמה של המיקסים למקצב השירים בשילוב גורם השמעה שלישי במשוואה האחראי על נגינת כלי הקשה, מהקלטת טייפ או חי על במה. מהלך שהיה לחדשני למדי בעולם התקלוט של אז. הנכונות של נאקלס להתחדש ולשדרג מוסיפה לימים אל עמדת התקלוט שלו גם מכונת תופים אלקטרונית. ושם ללא ספק, הסגנון המיוחד שפיתח החל לקבל את שמו הרשמי - "האוס", זאת כאמור על שם המקום בו נוצר, מועדון הוורהאוס. ממש כמו ג'ון לפיל עבור אינדי-רוק באנגליה, פרנקי הוא המוקד אליו מתנקזים כל מפיקי ההאוס הראשונים של שיקאגו, מלבד במה מוסיקלית בלעדית עבורם, הוא מתווה להם דרך אמנותית, לוקח חלק ברעיונות מוסיקלים שהם מעצבים ועוד לפני גיל 30 מחזיק למעשה על גבו תעשייה מוסיקלית שלמה.

אבל פרנקי נאקלס רחוק מלהיות רק די.ג'יי מחונן, הוא מפורסם לא פחות בכישרון ותעוזה אדירה גם כמפיק מוזיקלי מקורי בעצמו. תקליטים חלוציים שהפיק לפני עשרים שנה ויותר, נחשבים עד היום לחדשניים ופורצי דרך, אם בזכות עריכתם השנויה במחלוקת ואם בזכות הרכב הכלים העשיר והמוקפד המלווה אותם. מוסיקת האוס ללא פרנקי נאקלס, לעולם לא הייתה זוכה להפקת אולפן יקרה, לעולם לא הייתה דורסת רגל ב-MTV וכנראה שהייתה נדחקת לתהומות הנשייה הרבה לפני שהייתה זוכה להגיע למקומות נידחים כמו ישראל.

הסיבה להצלחתו האדירה של פרנקי, הן בקרב חסידי תרבות הקלאבינג והן בזרם המרכזי טמונות ודאי במשנתו הדוגלת ב"שירים" כערך עליון במוזיקת ריקודים. היום כש"טראקים" הם המונח המחמיא ביותר לתאר קטעי דאנס, נדמה כי גישה זו עתיקה עד פרי-היסטורית, אבל בדיוק כפי שנהג במהלך כל שנות הקריירה העשירה שלו, נאקלס רחוק מלהשתכנע אחרת. בימים אלה, בעשור הרביעי לקריירה המוזיקלית שלו, פרנקי עסוק מאי פעם. הוא מנהיג את תאגיד ההאוס הבריטי "Nocturnal Groove" שם שם הוציא לאור ממש לאחרונה אלבום אולפן חדש בו מתארחים שלל אלילי דאנס מהעבר וההווה דוגמאת ליל' לואיס, רובין אס, אולטרה נייט, קאנדי סטטון, קוונטין האריס ואחרים. עבור רבים פרנקי יכול להיחשב ככוכב עבר מכאן ועד יפן אך למעשה הוא נמצא כעת בשיאו של הטור העולמי מהגדולים שידע. החיים בלופ מצדיעים לסנדק ההאוס ומציעים עבורכם מיקס מחווה המגולל קומץ מרגעי קסם בלתי נשכחים שמוכיחים כל עשור מחדש, מי כאן הבוס ועל ולמה. נתראה על רחבה.

הפלייליסט המלא:

The Sounds Of Blackness - The Pressure Pt. 1 (Frankie Knuckles Classic Mix)
Night Writers - Let the Music (Use You)
Frankie Knuckles Feat. Jamie Principle - Baby Wants To Ride
Satoshi Tomeii - Tears (Classic Vocal Mix)
Rosie Gaines - Closer Than Close (Frankie Knuckles Classic Club Mix)
Pet Shop Boys - Left To My Own Devices '88 (Frankie Knuckles Royal Piano Remix)
Frankie Knuckles Feat. Sybil - Let Yourself Go (A Director's Cut Master)
Frankie Knuckles - Rain Falls (David's 12" Soakin Wet Mix)
Toni Braxton - I Don't Want To (Frankie Knuckles Mix)
Frankie Knuckles - The Whitsle Song (A Director's Cut Master)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully