וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקרים מהללים את אלבום הקאמבק של דיוויד בואי

עפר סקר

3.3.2013 / 1:32

"The Next Day" רק יצא וכבר זוכה לביקורות משתפכות מצד המבקרים שהספיקו להאזין לו, ואף זוכה לתארים מפוצצים כמו "אלבום הקאמבק הטוב ביותר בהיסטוריה של הרוק"

אלבום הקאמבק של דיוויד בואי, "The Next Day", יצא להאזנה ברשת רק בסוף השבוע האחרון, אך כמה מבקרים שזכו להאזנה מוקדמת עוד לפני כן כבר מיהרו לשחרר ביקורות ראשונות – ובינתיים, הן משתפכות. קשה כמובן לקבוע כמה מההתלהבות נובעת מאיכות החומרים וכמה מעצם העובדה שבואי חזר לאחר עשר שנות הפסקה, אך בין הביקורות שהתפרסמו עד כה לא נמצא עדיין המבקר שיגיד מילה רעה על האלבום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המבקרים הרוסים. עטיפת האלבום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זהו אולי אלבום הקאמבק הטוב ביותר בהיסטוריה של הרוקנ'רול", פסק אנדי גיל, המבקר של האינדיפנדנט. "נדיר למצוא אלבום קאמבק שלא רק מתכתב עם יצירתו הגדולה ביותר של האמן, אלא גם עומד לצידה במונחים של איכות". ניל מקורמיק, המבקר של הטלגרף הבריטי, הביע תחושות דומות בביקורת שפרסם בה העניק לאלבום ציון חמישה כוכבים מושלם: "זה תענוג עצום לדווח שהאלבום החדש של בואי קסום לחלוטין", כתב מקורמיק, והוסיף כי מדובר ב"מסע טעון רגשית מבעד למיתוס שלו עצמו ולעולם המבולבל, האובססיבי-לידוענים והקרוע על ידי מלחמה של המאה ה-21".

אלקסיס פטרידיס מהגרדיאן הבריטי העניק לאלבום ציון של ארבעה כוכבים מתוך חמישה, כינה אותו "מעורר מחשבה, מוזר ומלא בשירים נפלאים", והדגיש כי האלבום מצליח להתחמק ממלכודת הנוסטלגיה. מבקרים נוספים מתייחסים להשוואה עם עברו המוזיקלי של בואי, כמו למשל כריס רוברטס ממגזין הרוק האינטרנטי The Quietus. "האלבום נהדר. לא טוב, נהדר. הוא לא 'Diamond Dogs' או 'Young Americans' או 'Low'", אמר רוברטס בהתייחסו לאלבומי העבר הקלאסיים של בואי, "חזרו למציאות – אנחנו לא בשנות ה-70 ואתם לא בני 12 – אבל הוא נהדר משום שהוא לא 'Heathen' או 'Reality', אלא טוב יותר. זה בעיקר אלבום 'רוק' עם הרבה טוויסטים, שקרוב המשפחה הדומה לו ביותר הוא 'Scary Monsters'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוזר לשיאו. דיוויד בואי עם טילדה סווינטון בקליפ לשיר "The Stars/מערכת וואלה!, צילום מסך

חשוב לציין כי מבין כל הביקורות שפורסמו עד כה, ואף אחת מהן לא העניקה לאלבום ציון שנופל מארבעה כוכבים. כאמור, קשה לנחש אם מדובר בהתלהבות ראשונית שתדעך או באינדיקציה אמיתית לאיכות החומרים, אך אין ספק שגל התשבוחות העלה עוד יותר את רף הציפיות של המעריצים.

כמה מהמבקרים אף מיהרו להעניק לאלבום ביקורת שמתעכבת על כל שיר בנפרד, וניתן כבר לסמן שירים שנחשבים לשיאי האלבום – למשל הקטע הלפני-אחרון, " You Feel So Lonely You Could Die", שכבר הושווה על ידי כמה מהמבקרים ל"Rock'n'roll Suicide", שיר הסיום האגדי של " The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars". מקורמיק כינה אותו "בן לוויה פנטסטי ל'Rock'n'roll Suicide' של זיגי", ותיאר אותו כשיר מלא בתחושת חידלון. עוד בלדה שזכתה לתשומת לב היא השיר "Heat" שסוגר את האלבום. עם זאת, כמה מהמבקרים הדגישו את העובדה שמרבית השירים ב"The Next Day" מתאפיינים בקו רועש, רוקיסטי ואנרגטי. וויל הודג'קינסון, המבקר של הטיימס, כתב שהאלבום ישמח את המעריצים הוותיקים, משום שבואי חוזר להיות בו "הבואי שרבים כל כך מאיתנו גדלו עליו, זה שעזר לנו להבין את העולם".

דייויד בואי. Andrew H. Walker, GettyImages
חוזר להיות המוזיקאי שגדלנו עליו. דיוויד בואי/GettyImages, Andrew H. Walker

אלבומו האחרון של בואי, "Reality", יצא בשנת 2003. במהלך סיבוב ההופעות שליווה את האלבום עבר בואי אירוע לב, שבעקבותיו פרש מהופעות. מאז מיעט בפעילות מוזיקלית, ובשנים האחרונות נראה לעיתים נדירות בפומבי, וההערכה המקובלת היתה כי הוא פרש מפעילות. ב-8 בינואר שחרר בואי בהפתעה את "Where Are We Now?", סינגל ראשון מזה עשור, ובשבוע שעבר שחרר את הסינגל השני, "The Stars (Are Out Tonight)", שלווה בקליפ בכיכובם של בואי עצמו והשחקנית טילדה סווינטון. את האלבום החדש הפיק טוני ויסקונטי, שעבד עם בואי על רבים מאלבומיו הקלאסיים.

מיוחד: עשרת הזהויות הגדולות של דיוויד בואי

מתרגשים לקראת האלבום החדש של בואי? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully