וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טינדר הוא הלילה

8.4.2005 / 9:13

יורם אליקים עם די.וי.די מקיף של הטינדרסטיקס, ופצצת Fאנק עתיקה שיוצאת מחדש באדיבות די.ג'יי שאדוו

יש משהו אלגנטי מאוד בגוף העבודה של הטינדרסטיקס. ב-13 השנים האחרונות הציגה החבורה מנוטינגהם מרקם מוזיקלי נדיר בפיוטיותו: פסקול עירוני מעודן ומלא רגש שצבע בצבעים נוגים את האספלט הקשיח כמו גם את הסדקים האקראיים שבמדרכה.

בששת אלבומי האולפן, שני הפסקולים ושלל ההופעות החיות ששחררה בעשור האחרון, הצליחה טינדרסטיקס לפתח צליל ייחודי, מובדל מזה של רוב גל להקות הגיטרה הבריטיות של ראשית הניינטיז. ההרכב המעונב אמנם לא תרם לעולם סאונד חדשני או תובנה צלילית רדיקלית, אך השכיל לשלב סגנונות מוזיקליים בצורה טבעית ומלאת השראה שהבדילה אותו מהעדר. אחרי הכל, על כמה להקות אפשר לומר שהן הצליחו לשלב במוזיקה שלהן את פופ הדרכים של לי הייזלווד ואת הנשמה הצלולה של סם קוק ואל גרין עם הזעם והזוהמה של ניק קייב בתחילת דרכו?
"Bareback" הוא אסופה צנועה של תשעה סרטים/קליפים מבית-היוצר של במאי הבית של הלהקה, מרטין ואלאס. המארז הסופר-אסתטי והמינימליסטי הזה, במיטב המסורת הטינדרסטיקית, מאפשר הצצה אחרת בגוף העבודה של הלהקה העקבית הזאת. ואלאס מלווה את הלהקה מאז ראשית דרכה, והקליפים שיצר עבורה, הכוללים אלמנטים של פילם-נואר ושל הגל-החדש הצרפתי, פורשים בפנינו ביתר חדות את תפיסת העולם של הסטיקס. המוזיקה והלוק המהודק של הטינדרסטיקס הרי נהנים מפאסון ייחודי, כזה שמצליח לזקק ערך מוסף גם מהחוויה השגרתית ביותר - והקליפים הסמי-תיעודיים של ואלאס, שחברי ההרכב מופיעים בשישה מהם, מצליחים גם הם להחזיר לשדה הראייה את הקסם שנכבל בכבלי היומיום.

ב"Bareback" יוצאים החברים לטיול עם התינוק בפארק, עושים סיבוב בסופר השכונתי, צולחים עוד חזרה אפרורית באולפן ומתעדים עוד ביקור שגרתי של הילד אצל הספר, אך ההתבוננות המעודנת, האוורירית-פיוטית של הבמאי בשלל הפעולות האוטומטיות הללו מוציאה את הקסום מהבנאלי, ומשמשת מצע טבעי לצלילים הניגודיים, המתקתקים-מרירים של הלהקה. בתקציב מינימלי (רוב רובם של הקליפים צולמו קרוב לבית, על קו התפר שבין ליברפול ללונדון, תוך שימוש תמידי בלוקיישנים מקומיים), מצליח הבמאי הרגיש לתת אינטרפרטציה ויזואלית נבונה לתחושת העצב המרפא של המוזיקה, ולשתף בצורה לא פולשנית את הצופה ביומיום ובעולמם הפנימי הבלתי מיוזע של חברי הלהקה.

הצפייה מולידה את התחושה כי חברי ההרכב (שגילם הממוצע הוא ארבעים) נמצאים כבר לאחר שלב חשבון הנפש האישי, ושהם הרוויחו ביושר את המשבצת שלהם על הפלנטה. בולטת לעין יכולתם לפתח נשימה ייחודית ושליטה עצמית חריגה, המאפשרות להם לקבע רמת אמוציות כמעט אופטימלית במוזיקה ובחייהם הפרטיים (אם לשפוט לפי הקליפים, השניים שזורים זה בזה בקפידה). וזו, חברים, תחושה ששווה לאמץ.

טינדרסטיקס, "Bareback DVD" (בי.אן.אי)

בומבה

בסוף שנות השישים, לאחר שנים בדרכים כמנהלה המוזיקלי של הג'יימס בראון אורקסטרה, ביקש ג'יימס סי דיוויס, הסקסופוניסט הוותיק, לעשות לביתו והתיישב בקולומבוס אוהיו.

על מנת לשמור על הכושר והחיוניות, הופיע דיוויס, מפעם לפעם ובאופן בלתי מחייב, עם מיטב מרעיו ה-Fאנקיסטיים. במאי 1969, ברגע של הארה, נחתה החבורה לסשן קצר באולפני Mus-I-Col של המפיק-טכנאי המחונן John Hull והקליטה שש בומבות Fאנק מגורזות. ארבע מתוך שש הרצועות יצאו בפורמט 7 אינץ' בלייבל המיניטורי של החבורה, New Day, ואילו השתיים הנותרות נורו היישר אל הבוידעם.

כעת, יותר מ-30 שנה אחרי, גם אתם יכולים לשטוף את עצמכם בזיעה הרותחת של ג'יימס וחבורתו וזאת הודות לאוזן החדה של די.ג'יי שאדו אשר עט על היצירה, מיקסס אותה מחדש, וטרח להקים תת מחלקה בשם Cali-Tex בלייבל קוואנום פרוג'קטס, על מנת לעשות כבוד לחברים העלומים מאוהיו. אם אתם מחזיקים בבית תקליטים של סליי אנד דה פמילי סטון, פרלמנט/פאנקדליק ו-Booker T & the MG's - האלבום הזה הוא הכרח בספרייה שלכם.

ג'יי. סי דיוויס, "A New Day!" (יבוא, Cali-Tex)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully