וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוד מעלתה היתה בעצם רקדנית

אלון עוזיאל

12.10.2005 / 10:09

אלון עוזיאל על הר היינס, המוזיקאית הישראלית הכי טובה שהוא מכיר, שגם נותנת להוריד בחינם את המוזיקה שלה

קשה להגדיר מה מסתתר מאחורי המילה הטיפה מגוחכת, "מגניבות". פסגת המגניבות האמריקאית של ימינו, היא פארל וויליאמס ואנדרה 3000. אצל הבריטים זה כנראה הוא פיט דוהרטי, שממשיך קו נרקוטי מעט פתטי, שהתחיל עוד בימי סיד וישס, ועבר דרך איאן בראון וריצ'רד אשקרופט.

מגניבות ישראלית כמעט ולא קיימת. הרוקרים כאן לא מתים ממנות יתר (יוסי אלפנט כיוצא דופן), הראפרים שלנו מוכרים סידן מדולל במקום קראק, ואל תנסו בכלל להגיד שהייתה איזושהי מגניבות בחבורה הזקנה שמזוהה עם הסרט "מציצים".

אנחנו חייבים משהו מגניב משלנו, שנוכל להשוויץ בו בכל העולם. הוא לא חייב להיות אותנטי-אסלי, כי זה קשה ומעט סיזיפי לעמוד אל מול הגלובליזציה הדורסת, אבל הוא צריך להיות מיוחד באמת, אפילו יותר מפלאפל צבעוני. וכל ההקדמה הזו, מאולצת ככל שתהיה, מכינה את קרקע למציאת המגניבות הישראלית במוזיקה של Her Highness, שהיא בעצם הדס חינקיס.

הוד מעלתה פועלת מתוך הנט-לייבל הישראלי בירדסונג, שהוקם ע"י גיל לביא ויונתן לוויטל, על טהרת הלואו-פיי וההקלטות הביתיות, וללא כל כוונות רווח. כל האלבומים שיוצאים בלייבל ניתנים להורדה חינמית הכוללת עטיפות להדפסה, ושני הריליסים של הר היינס הם הדבר הכי טוב שיש ללייבל הזה להציע.

חינקיס, בת 24 ממודיעין, עזבה לפני מספר חודשיםה את הארץ, לתקופת זמן סטודנטיאלית, ללמוד סונולוגיה בהולנד. בשנה שעברה, כשעוד הייתה בסביבה, הוציאה את האלבום "Broken Music Box Featuring Her Highness", והשבוע הגיע אלינו אי-פי חדש שנקרא "Major Keez Joined by Her Highness in the Neither Land", אותו עשתה אחד על אחד עם מקלדת הצעצוע מייגו'ר קיז, שגם קיבלה קרדיט מוביל ביצירת האלבום.

האי-פי הוא בעצם יצירה קונספטואלית, שכולה צלילי מקלדת הצעצוע הזו. חינקיס עבדה קשה בכדי להוציא משהו איכותי מהמקלדת הזולה ומהלופים הבודדים שהיו בה, כשהמטרה הראשונית הייתה לערוך את הלופים וליצור אלבום אך ורק מהם. אך הוד מעלתה השתעממה, ולבסוף רק שלושה שירים נוצרו מהלופים ("Tattoo Waltz", "Day Blues" ו-"Night Disco"), כשבקטעים האחרים, משתמשת חינקיס גם בצלילים אחרים מהמקלדת.

האי-פי המדובר הוכיח סופית את הגאונות של גברת חינקיס, שמערבבת את הטירוף המוחלט שלה באווירה פסיכוטית, מרתקת והרמונית. ההנאה שלה עוברת אלינו דרך מלודיות ילדותיות ומתוקות, שביחד עם הסגנון המטורף, הופכים את הר היינס לסוג של קווין בלכדום ישראלית. הקול הגבוה והשירה המיוחדת שצמודה לו, נמצאים במחוזות של קוקורוזי וג'ואנה ניוסום, והצלילים שיוצאים ממקלדת הצעצוע מזכירים מוזיקאי ישראלי אחר, עדי גלברט.

האלבום נפתח עם אינטרו קצרצר ומלא בהצהרת כוונות, בו שרה חינקיס על אהבתה למקלדת המוזיקלית; הקטעים "Day Blues" ו-"Walking Samba" מציירים בראש ילדה בעייתית שברחה מבית היתומים היישר ללונה פארק, כשהיא עולה על כל המתקנים ומשתמשת בהם בצורה הפוכה למטרת המתקין, ובשירים כמו "Both" ו-"Water p. 2" היא מכניסה איזושהי מלנכוליה אפלולית לכל הסיפור.

התוצאה הסופית, שנעשתה כולה מתוך חדרה של חינקיס, כל כך מיוחדת ומרשימה, עד שחייבים לסלוח לה על כך שכל מה שקיבלנו, מסתיים אחרי עשרה קטעים ותשע עשרה דקות. טוב, אם מתבאסים, תמיד אפשר לחזור ל-"Broken Music Box" שיצא בשנה שעברה, ולשמוע עוד קצת ממנה.

הר היינס, "Major Keez joined by Her Highness in the Neither Land EP" (בירד סונג)

אפקט של נבל, פלאשבק, שנה אחורה

כששמעתי לראשונה את "ברוקן מיוזיק בוקס", לא היה לי מושג שהר היינס היא מכאן. היה שם שיר אחד שהשירה בו נשמעה כמו עברית, אבל זה לא ממש הוכיח כלום: אם מיליוני להקות ישראליות שרות באנגלית, זה רק מתבקש שתהיה איזו זמרת לועזית שתשיר שיר אחד בעברית. בגלל שזה היה אחד האלבומים הכי יפים ששמעתי באותה תקופה, ערכתי בירור אובססיבי, שחשף אותי להפתעה הענקית. מיד הוצפתי ברגשות גאווה וכמעט אפילו תליתי דגל ישראל על החלון סתם ככה.

"ברוקן מיוזיק בוקס" שונה לגמרי מהאי-פי החדש, ויכול להשתלב בצורה מושלמת בסצנת הפריק פולק העכשווית. השירה, שכאמור מושפעת מג'ואנה ניוסום וגרורותיה, מלווה כאן בצ'לו, אקורדיון, ברגים, אומים, קלרינט צעצוע, וחפצים אחרים, כשהכול עובר תהליך קאט/קופי/פייסט לא פשוט בתוכנת קיובייס.

התוצאה היא קופסת מוזיקה שבורה ופולקית, בעלת נגיעות גליצ'יות קלות. "The Skrach" מזכיר את Lau Nau וסצינת הפולק הפינית; "Sisters and Sons of Pride" הקוקורוזי-אי הוא אחד הקטעים הישראלים הכי שווים שנכתבו; "Boregadol" משקף את הילדותיות הקסומה של חינקיס, ששרה לה ש"אתמול הביאו בורג גדול ומיד התחלנו לשחק"; השיר המעולה, "This Feeling", מלווה באקורדיון וצ'לו ונמצא גם על האוסף "פולארויד 02" של השרת העיוור (שניתן גם הוא להורדה חינמית מלאה), ו-"Mary Anna" הקצבי הוא שיר אהבה למריחואנה.

הסבירות אמנם נמוכה, אך עם קצת תקווה ואיזו תפילה קצרה פה ושם, הר היינס תממש את השם שהעניקה לעצמה, ותהפוך למלכה של המוזיקה הישראלית או לפחות של האינדי הישראלי. בינתיים, כדאי להוריד את האלבומים שלה ולהשתחוות. לא צריך אפילו לקום מהכיסא.

הר היינס, "Broken Music Box" (בירד סונג)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully