וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס עוז בוועידת הנשיא: "הכיבוש משחית את המדינה היהודית"

שני גורקביץ'

21.6.2011 / 22:23

אחד מבכירי סופרי ישראל שב לשטוח את משנתו המדינית בפאנל שנעל את היום הראשון בוועידה: "הסכסוך אינו סרט הוליוודי", אמר

"אני מקווה שוועידת הנשיא הבאה בשנה הבאה בירושלים תואפל על ידי החדשות של חתימת הסכם השלום הישראלי-פלסטיני", איחל הערב (שלישי) הסופר עמוס עוז לנשיא המדינה שמעון פרס בכינוס ועידת הנשיא שנערך בירושלים.

הסופר דיבר במהלך פאנל לצידו של ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר והסופר והפילוסוף ברנאר אנרי לוי ואמר כי הוא מאמין ש"הכיבוש הישראלי הנמשך של האוכלוסיה הפלסטינית בגדה המערבית הוא לא מוסרי ומשחית את המדינה היהודית. אני מאמין שבניין התנחלויות בשטחים הכבושים לא מוסרית ומשחיתה את המדינה הישראלית ואני מאמין שגירוש פלסטינים מבתיהם במזרח ירושלים והצבת מתנחלים במקומם אינו מוסרי וגם רע לישראל". עוז ציין כי הוא "אומר את זה כאדם שאוהב את ישראל עמוקות. אני אוהב את ישראל גם כשאני לא מחבב אותה".

בהיבט הספרותי, עוז פנה ליצירתו כמשל ואמר "לא תמצאו בספרים שלי גיבורים טובים וגיבורים רעים, בדרך כלל תמצאו אותם בגוונים של אפור. אני מאמין שהבחירות בחיים אינן בין שחור ולבן אלא בין אפור בהיר לאפור כהה". הוא המשיך ושטח את משנתו לגבי אופיו של הרחוב הערבי - "יש בו ד"ר ג'קיל ומר הייד, לוחמי חירות, מודרניסטים ואיסלאמיסטים מדכאי חופש צועדים כתף לצד כתף באותם רחובות ואותן כיכרות", וטען כי אין הבדל בין קדאפי לבשאר אסד. "אלו שלא אוהבים את הוליווד, נוטים להתייחס לעימות הישראלי-פלסטיני כסרט הוליוודי עם טובים ורעים", אמר עוז. "אבל הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו שחור ולבן, זה לא סרט הוליוודי".

עוד בוועידת הנשיא:
שאקירה מוציאה משמעון פרס פיוטים
שרה סילברמן מדברת עם יגאל רביד על אובמה, ישראל ושתן

"החולה מוכן לניתוח, אבל הרופאים פחדנים"

לאורך הנאום נשמעו תגובות רמות מהקהל, כאשר לפעמים היו אלו מחיאות כפיים ולפעמים קריאות בוז. "העימות הזה לא יכול להסתיים בפתאומיות בירח דבש מתוק אלא על ידי גירושים מהירים וכואבים", הוסיף עוז. דבריו נשמעו כקריצה או מקבילה ריאליסטית לדברים שאמרה מוקדם יותר הקומיקאית שרה סילברמן, לפיהם הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא כמו בסרט חברים הוליוודי - מציאת אויב משותף, התאגדות נגדו ולבסוף התחברות.

"יש לי חדשות טובות בשבילכם, הרוב הגדול של היהודים הישראלים והרוב הגדול של הערבים הפלסטינים יודעים שבסוף היום הארץ תחולק לשתי מדינות נפרדות", סיכם עוז. "האם הם שמחים לגבי זה? לא. האם הם ירקדו ברחוב? לא. אבל הם יודעים. החולה מוכן באי רצון לניתוח, אבל הרופאים הם פחדנים", אמר הסופר וקרא לעולם "להפסיק לנופף באצבע ולהטיף אלא לשאול מה לעשות כדי לעזור לשני הצדדים. לא לבחור בין להיות פרו-פלסטיני או פרו-ישראלי אלא להיות בעד שלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully