וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלריות בגליל נמצאות בסכנת סגירה - בגלל משרד התרבות

שני גורקביץ'

10.6.2011 / 6:54

המשרד טרם העביר את כספי התמיכה לגלריה בקיבוץ כברי וגם אלו של ראש הנקרה וקיבוץ לוחמי הגטאות בסכנה. "זה גזר דין מוות", אומרים שם. משרד התרבות: "פועלים להעברת הכספים"

אחרי 34 שנות פעילות, נאלצה הגלריה לאמנות עכשווית בקיבוץ כברי לסגור את שעריה לפני כשבועיים, בשל חובות כספיים כבדים. זאת, כיוון שלא קיבלה כבר שנה וחצי את כספי התמיכה של משרד התרבות. "זכינו לאחד התקציבים הגבוהים ביותר שניתנים בארץ לגלריות, אם לא הגבוה ביותר", אמרה אוצרת הגלריה, דרורה דקל, בשיחה עם וואלה! תרבות. "את שנת 2010 ניהלתי על פי הסכומים שידעתי שיש לי, אבל נגמרה השנה והכסף לא הגיע, לא קיבלנו כסף ממשרד התרבות, אפילו לא מקדמות".

דקל מספרת כי במאמץ רב גילתה בתחילת 2011 כי משרד התרבות מנע את העברת כספי התמיכה לגלריה, בשל אי-סדרים בהתנהלות מול משרדי מועצת מטה אשר-גליל מערבי. "התברר כי הנוהל לפיו המועצה פשוט העבירה את הכסף ממשרד התרבות ישירות לגלריות ולא חתמה עמן על הסכם הוא אסור, והיועצת המשפטית של משרד התרבות דרשה את תיקונו", היא מספרת.

לדבריה, לאחר שהובהרה הסוגיה, נוסח הסכם בין הגלריות האזוריות – בקיבוצים כברי, ראש הנקרה ולוחמי הגטאות – והוא הועבר ליועצת המשפטית של משרד התרבות. "זה שוכב שם כבר חודשיים ושום דבר לא קרה". יש לציין כי אי הסדרים שמנעו את העברת הכסף לגלריה בקיבוץ כברי, מנעו זאת גם מהגלריות בראש הנקרה ולוחמי הגטאות, אך למרות שפעילותן מצומצמת יותר וגם התמיכה בהן, לא ברור מה עתיד המשך פעילותן. "כרגע יש לנו תערוכה ייחודית של אופיר ללוש, אבל אני לא יודעת אם היא התערוכה האחרונה שלנו או לא", אומרת אוצרת גלריית ראש הנקרה, רבקה סיני, ומציינת כי הגלריה שלה שרדה את שנת 2010 בזכות תמיכת הקיבוץ.

"מדברים על לעודד את הפריפריה? כאן הפריפריה עודד את עצמה"

"הצלחתי לפעול במהלך 2010 בזכות כסף שנתן קיבוץ כברי, שבכל מקרה תומך בגלריה בשנים האחרונות בכ-65 אלף שקלים בכל שנה", הוסיפה דקל. "בפברואר הייתי אמורה לסגור את הגלריה סופית, אבל בגלל שהחומר לתערוכה של יאיר גרבוז ומיכאל קיסוס גדליוביץ כבר היה בהדפסה הסכימו אנשי הקיבוץ להיענות לבקשה מיוחדת שלי ושל צוות הגלריה ודחו את נעילת הגלריה לסוף התערוכה, ב-21 במאי". עם סגירת הגלריה נותרה דקל מחוסרת עבודה.

הידיעה על סגירת הגלריה בקיבוץ כברי לא התקבלה בשקט בעולם האמנות ורבים מיהרו לטלפן לדקל, לחבר מכתבים ואף ניסחו עצומה הקוראת להצלת המוסד. "כברי זה פלא טבע. אני מורה לאמנות שנים, וכמעט כל שנה היה לי מישהו שבא ללמוד מקיבוץ כברי", אומר יאיר גרבוז, שהתערוכה שלו היא שנעלה את הגלריה בקיבוץ. "הצגתי בגלריה הזו יותר מפעם אחת וכשאתה מציג שם, לא יוצא לך מזה כסף, אלא להיפך, זה עולה לך. ואתה לא מקבל פידבק מקצועי, כי הקהל שם לא מקצועי, אבל אתה זוכה ליחס אנושי בלתי רגיל ואתה זורע זרעים של אמנות, ואתה מגיע למקומות ולצעירים שבמסלול הרגיל לא היית מגיע אליהם".

"זה מפעל תרבות מהמעלה הראשונה וכשכל הזמן מדברים על לעודד את הפריפריה, פה רואים שהפריפריה עודדה את עצמה עוד הרבה לפני", מוסיף גרבוז. "זו גלריה עם היסטוריה שהתנהלה באופן מהודק מאוד ומקצועי מאוד. אלו לא תערוכות שהובאו מתל אביב אלא תערוכות שנאצרו במיוחד עבור גלריה, עם ליווי של שיח אמנים וקטלוג. זה פשוט באמת כאב לב נטו. הגלריות האלו פועלות הכי נכון מבחינה אמנותית, הכי נכון בשביל הקהל שלהן, האנשים האלה מקדישים מעל ומעבר ממה שאפשר לתת להם".

"זה גזר דין מוות"

"לזכותו של משרד התרבות ייאמר שכל הנושא של התמיכות לגלריות ומוזיאונים מאוד מאוד מסודר בשנים האחרונות, עם קריטריונים ברורים שעובדים, ומחייבים", אומרת דקל, אך מציינת כי גם אם הכסף שנמנע מן הגלריה יגיע בעתיד, התקופה בה היא עומדת סגורה תגרום לכך שהיא לא תעמוד בקריטריונים שהציב משרד התרבות לתמיכות. התוצאה היא שסכום הכסף שיינתן לגלריה בשנה הבאה יהיה קטן מאד.

"זה יחזיר את פעילות הגלריה למה שהיה לפני 15-20 שנה", היא אומרת בכאב. אני לא בטוחה שאמצא עניין להמשיך לעבוד בגלריה כזו אחרי מאמץ של שנים רק להעלות את הפעילות. זה סוג של גזר דין מוות. אני לא מבינה איך בכזו קלות נותנים למוסד תרבותי כל כך משמעותי בגליל להיסגר".

משרד התרבות: "פועלים להעברת הכספים"

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "משרד התרבות והספורט רוחש הערכה ומייחס חשיבות רבה בהמשך פעילותן של הגלריות בקיבוץ כברי ובראש הנקרה אשר מציגות אמנות ישראלית. המשרד מלווה את פעילותן זה למעלה מעשור באמצעות תמיכה כספית שוטפת. לנוכח המצוקה הכלכלית הקשה שאליה נקלעו לאחרונה הגלריות ובכדי להבטיח את המשך פעילותן, מגבשת בימים אלו ועדת התמיכות של המשרד מתווה זמני אשר יאפשר העברת כספי תמיכה לפעילותן השוטפת.

הסיבה לעיכוב בהעברת התמיכות לגלריות נעוצה בכך שאשתקד התברר במשרד כי העברת הכספים לגלריות מתבצעת באמצעות מתנ"ס המועצה האזורית מטה אשר- גליל מערבי, בניגוד לכללי מינהל התקין, זאת לאור העובדה כי בין הגלריות למתנ"ס אין כל הסכם אשר יוכיח את הזיקה ביניהם.

יודגש כי על אף שמדובר בסוגיה משפטית סבוכה ומורכבת אשר חייבה את מעורבותם של החשב הכללי במשרד האוצר ושל משרד המשפטים, נעשו מאמצים רבים מצד משרד התרבות כדי לתת מענה מיידי כך שהגלריות ימשיכו לקבל תמיכה שוטפת. אלא שהגלריות התמהמהו חודשים ארוכים בהצגת הסכם עם המתנ"ס, מה שמנע מהמשרד להמשיך ולהעביר כספי תמיכה למתנ"ס. רק השנה הוגש לבסוף נוסח ההסכם, שהתברר כי יש לבצע בו תיקונים על מנת שניתן יהיה להכיר במתנ"ס כנותן שירותים, שדרכו ניתן יהיה לתמוך בגלריות. בכל מקרה, במשרד התרבות פועלים בימים אלו ליישום המתווה הזמני שגובש, כך שהגלריות יוכלו לקבל תקציב שיאפשר את המשך פעילותן באופן מיידי ורטרואקטיבי".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully