וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת הסופר והמחזאי הרולד פינטר

עינב שיף

25.12.2008 / 16:08

המחזאי והסופר הבריטי, חתן פרס נובל לספרות, מת היום אחרי מאבק ממושך במחלת הסרטן

חתן פרס נובל לספרות לשנת 2005, המחזאי והסופר הבריטי הרולד פינטר, מת היום (חמישי) בגיל 78, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

פינטר נחשב למחזאי, משורר ופובליציסט מבריק במיוחד, על אף שלא זכה להכרה מיידית בכשרונו: לאחר מחזהו הראשון, "החדר", שהועלה כהפקת סטודנטים באוניברסיטת בריסטול, כתב פינטר בשנת 1958 את "מסיבת יום ההולדת", שנחל כישלון בקופות אך זכה לביקורות חיוביות. מחזהו הבא, "השמש", היה זה שביסס את מעמדו כמחזאי מוביל, המושפע מתיאטרון האבסורד של סמואל בקט.

בשנות השבעים הפך פינטר לחבר בתיאטרון הלאומי של אנגליה והחל לכתוב מחזאות אשר נהוג לתארה כ"פוליטית". בנוסף, פינטר הפך לדובר בולט כנגד משטרים מדכאים והפרה של זכויות אדם ברחבי העולם, כשדבריו זכו לפרסום רב בעיתונות הבריטית ואף העולמית. פינטר אף הוצא מאירוע שערכה השגרירות האמריקנית בטורקיה לכבוד המחזאי ארתור מילר, לאחר שהעלה את נושא הדיכוי הפוליטי במדינה. פינטר, ממוצא יהודי מצד אמו, הפך גם למבקר בולט כנגד מדיניות ישראל בשטחים. בנוסף, סירב פינטר לקבל תואר אבירות מלא, אך זכה ל"חברות של כבוד" במועדון תארי האצולה הבריטיים. בשנת 2005 הכריז פינטר כי הוא זונח את הכתיבה לתיאטרון למען העיסוק בפעילות פוליטית. בשנת 2005 זכה בפרס נובל לספרות ובשנת 2007 העניקה לו ממשלת צרפת את אות "לגיון הכבוד", הבכיר שבאותות הרפובליקה.

פינטר התחתן פעמיים, עם השחקנית ויויאן מרצ'נט, ממנה התגרש בשנת 1980 וממנה נולד בנו דניאל. בשנת 1980 נישא לסופרת אנטוניה פרייזר. בין מחזותיו הבולטים של פינטר: "החדר", "המאהב", "מסיבת יום ההולדת" ו"מנהל הבית", "אחת לדרך" ו - "שפת ההר". בנוסף כתב פינטר תסריטים לסרטים כמו "המשרת", "פרוסט" ו - "אהובת הקצין הצרפתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully