וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאו שרידי חיית המחמד העתיקה בעולם

9.4.2004 / 11:37

באתר חפירות בקפריסין התגלה קבר של אדם וחתולו מלפני 9,500 שנה. התגלית סותרת הערכות קודמות לפיהן המצרים היו הראשונים שבייתו חתולים

ארכיאולוגים צרפתים גילו בקפריסין שרידים של חתול, הדומה לזן חתול הבר האפריקאי, ונראה כעדות העתיקה ביותר בעולם להחזקתו כחיית מחמד. מציאת שרידי החתול יחד עם בעליו בקבר מהתקופה הניאוליתית (תקופת האבן המאוחרת) מעידה כי ביות חתולים החל כבר לפני 9,500 שנה.

עד לאחרונה נחשבו המצרים למבייתי החתולים הראשונים בהיסטוריה. העדויות הראשונות תוארכו לתקופה שבין 1,900 – 2000 לפני הספירה. החוקרים הצרפתים, הכותבים במגזין "סיינס", הוכיחו כי למעשה התהליך החל הרבה לפני כן. בבי.בי.סי דווח כי לטענתם הקבורה בשילורוקאמבוס, כפר בקפריסין, מייצגת את המקרה הראשון בהיסטוריה של אילוף חיות על ידי בני אדם.

פרופסור ג'יין גוליאן מהמרכז לאנתרופולוגיה בטולוז, אמרה כי "הצורה בה נקברו האדם והחתול דומה לצורת קבורה מוכרת של אדם וכלב, בה השתמשו בתרבות הנאטופים בארץ ישראל במאות ה-11–12 לפני הספירה". היא סיפרה כי האדם שנמצא ליד החתול היה כבן 30 במותו, אך לא ידוע מה היה מינו. הוא נקבר יחד עם חפצים כמו אבנים מלוטשות, גרזנים, כלי אבן וצבעים.

החוקרים טוענים כי לפי הממצאים, נראה כי האדם שנקבר היה ממעמד גבוה, וייתכן שהיה לו קשר מיוחד לחתולים. כמו כן, לחתולים היתה משמעות דתית וחומרית לתושבי קפריסין בתקופת האבן. במהלך התקופה החלה החקלאות להתפשט מהמזרח הקרוב, ומאגרי דגנים משכו אליהם עכברים. ייתכן ובני האדם העדיפו אז לעודד חתולים "להתיישב" בכפרים כדי לנטרל העכברים.

נראה כי החתול, בן 8 חודשים, הומת כדי שייקבר ליד בעליו. על השלד לא נמצאו סימנים המעידים על שחיטה, עניין המרמז כי הוא טופל באופן עדין. באתר נמצאו גם שרידי עצמות חרוכות של חתולים, המלמדים כי באירועים מסוימים נהגו בני האדם לאכול את ההולכים על ארבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully