וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחק היסטוריה: הקלאסיקה של אירייז'ר חוזרת אחרי 20 שנה

דנה קסלר

25.11.2009 / 7:30

ההוצאה המחודשת של "The Innocents", אלבום המופת של אירייז'ר, גרמה לדנה קסלר להתחבר להומו הקטן שבתוכה

למרות שהוא כתב את שלושת הסינגלים הראשונים של דפש מוד – כולל "Just Can't Get Enough" – ההצלחה לא הוגשה לוינס קלארק על מגש של כסף. הוא היה צריך להוכיח את עצמו כל פעם מחדש וזכה להצלחה מסחרית משמעותית רק כשעשה דברים באמת טובים. ההרכב הראשון שלו אחרי דפש מוד, הצמד יאזו (עם הסולנית אליסון מויה), היה הצלחה אדירה, אבל ההרכב הבא שלו, The Assembly, נמחק מעל דפי ההיסטוריה (אולי זה בגלל הפרצוף המוזר של פרגל שארקי).

בדיעבד יסתבר שהפרויקט ארוך הטווח והמצליח ביותר של קלארק יהיה דווקא הצמד הבא שלו, Erasure, הפועלים כבר קרוב ל-25 שנה. אבל גם עם אירייז'ר ההתחלה היתה לא קלה. את הקול והפנים של אירייז'ר – ההומו המוחצן והחייכן אנדי בל – מצא קלארק דרך מודעה בעיתון. יש להניח שהאפיל הראשוני של בל בעיני קלארק היה טמון בדמיון הווקאלי המדהים בינו לבין אליסון מויה, אבל הרבה מבקרים ראו בבל חקיין עלוב של המאמא העוצמתית שהביאה לסינתפופ קול מלא נשמה וסיר מלא קובה.

גם לקהל וגם למבקרים לקח זמן להתרגל לאירייז'ר, והם נכנסו לקטע רק באלבום השני, "The Circus". אבל ההצלחה האמיתית עוד היתה לפניהם. האלבום השלישי של הצמד, "The Innocents", יצא ב-88' בהפקת סטיבן הייג האמריקאי, שכבר הספיק עד אז להפיק את האלבום הראשון וחלק מהשני של הפט שופ בויז, את "Red" של הקומיונרדז וכמה סינגלים של ניו אורדר. "The Innocents" היה הראשון מבין ארבעה אלבומים רצופים של קלארק ובל שהגיעו למקום הראשון במצעד הבריטי. מעבר להיותו האלבום שהפך את אירייז'ר ללהקת ענק וזה שאיתו פרצו לשוק האמריקאי, זהו אלבום קלאסי שמייצג את אירייז'ר במיטבם, והבשורה המשמחת היא שעכשיו, כעבור מעט יותר מ-20 שנה, הוא יוצא מחדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלבום קלאסי שמייצג את אירייז'ר במיטבם. אירייז'ר, "The Innocents"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"The Innocents" הוא אלבום סינתפופ רגשני, שמשלב בין להיטי ריקודים לבין מסרים חברתיים. עד כמה שידוע לי וינס קלארק הוא סטרייט, אבל ביחד עם אנדי בל הוא היה חתום על לא מעט המנוני גאווה. הטקסטים של בל אמנם היו פשטניים וחטאו בקלישאתיות, אבל המוסיקה של קלארק דאגה שהכל יישמע חשוב, מרגש ומשכנע. והכי חשובים, מרגשים ומשכנעים היו שלושת הסינגלים האלמותיים שהאלבום הנפיק.

האלבום נפתח בסינגל האדיר "A Little Respect" – תשובת האייטיז ההומוסקסואלית ללהיט הסול הסיקסטיזי "ריספקט". את "ריספקט" ההוא כתב אוטיס רדינג כתחינה של בעל לקבל קצת כבוד מאישתו כשהוא חוזר הביתה עייף מהעבודה, אך התפקידים התהפכו והשיר הפך להמנון פמיניסטי בפיה של אריתה פרנקלין. אם בסיקסטיז היה ברור שגם נשים וגם גברים זקוקים לכבוד מבני זוגם, עשרים שנה מאוחר יותר הגיעו הגייז ודרשו מעט גם לעצמם. זה אמנם לא נאמר במפורש בשיר, אבל "A Little Respect" היה הסינגל העשירי של אירייז'ר, ובשלב זה הם כבר היו מספיק מוכרים כדי שהזהות המינית של אנדי בל לא תהיה סוד.

אחרי ההתחלה המהממת הזאת ממשיך האלבום בעוד תותח כבד: הבלדה המלנכולית "Ship of Fools" שמצליחה לרגש כמו שיר של הסמיתס. האסוציאציה היא לא מקרית, שכן אירייז'ר מצטטים בשיר הזה מהברית החדשה את המילים "Suffer Little Children", ששימשו כותרת לשיר של מוריסיי וחבורתו.

הסינגל השלישי באלבום הוא "Chains of Love" האופורי – מהשירים הכי אפליפטינג של הצמד (ולא חסר להם כאלה). זהו השיר שמוכיח הכי טוב שמתחת למעטה הסינתפופ, אירייז'ר – כמו Human League ו-ABC לפניהם – הם בעצם להקת סול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
“The Innocents” הוא אלבום סינתפופ רגשני, שמשלב בין להיטי ריקודים לבין מסרים חברתיים. וינס קלאררק/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוץ משלושת הסינגלים היו באלבום עוד הרבה שירים טובים, כמו "Phantom Bride" (שמזכיר את ימי יאזו), "Hallowed Ground" (ה"אין דה גטו" של אירייז'ר), להיט היורו-גוספל "יאהו!" (שנכתב שנים רבות לפני הולדת הפורטל הפופולרי), קטע הסול "Weight of the World", ו-"Imagination" (שהוא שיר מושלם לחובבי אבבא, אם כי יכול לעצבן את מי שלא).

האלבום מסתיים בטון לא פחות היסטרי מזה שהוא מתחיל איתו: קאבר להמנון הסול האמוציונלי והגדול מהחיים "River Deep, Mountain High" של אייק וטינה טרנר מ-66', שהפיק פיל ספקטור. לקלארק יש סאונד לא פחות אישי ומזוהה משל ספקטור, מה שאומר שגם בביצוע של אירייז'ר השיר נשאר אמוציונלי וגדול מהחיים אלא שהוא הופך לחגיגת סינתפופ מושלמת, עם טאץ' של סול לבן א-לה ג'ורג' מייקל. בניגוד לאריתה פרנקלין, שתרגמה את מילות שירו של אוטיס רדינג ללשון נקבה, אנדי בל משאיר את המילים שטינה טרנר שרה כמו שהן. הוא לא משנה אותן בהתאם לג'נדר אלא שר בגאווה גדולה את המילים האלמותיות הפותחות את השיר: "כשהייתי ילדה קטנה היתה לי בובת סמרטוטים".

במיוט, הלייבל של אירייז'ר, לא הסתפקו בהוצאה מחודשת של "The Innocents" אלא קידמו אותה באי.פי חדש, "Phantom Bride EP", המכיל שמונה רמיקסים לקטעים שונים מהאלבום המתחדש. חלקם טובים יותר, חלקם פחות (וחלקם ממש ערסאוותים) – לא שום דבר מהפכני, אך בכל זאת מומלץ לדיג'יים ובמיוחד למי שנוהג לרקוד לבד עם אירייז'ר בסלון.

אירייז'ר, "The Innocents" // הליקון

אירייז'ר, "Phantom Bride EP" // הליקון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully