וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיים בלופ 68: עשרים שנה לטק-האוס

17.9.2014 / 0:04

הקאסט האלקטרוני של יותם אבני מציין עשרים שנה להגדרה המוזיקלית השאפתנית והמורכבת ביותר בתולדות תעשיית הדאנס, הטק האוס. למדו והאזינו

כדור דיסקו. ShutterStock
עשרים שנה לטק-האוס/ShutterStock

השבוע מציינים בעולם 20 שנה לליין המסיבות וקולקטיב היוצרים הבריטי Wiggle. היכן שנתן קולז, אדי ריצ'ארדס וטרי פרנסיס הניחו את היסודות המוזיקליים למה שימים יתואר כ"טק-האוס". ההגדרה המוזיקלית השאפתנית והמורכבת ביותר לאפיון בתולדות תעשיית הדאנס.

בניגוד להגדות ז'אנריות גיאוגרפיות ("דטרויט-טכנו") או מוזיקליות ("אסיד-האוס"), "טק-האוס" הוא הראשון והדומיננטי מכולם לאפיין תת-סגנון היברידי, כזה בעל השפעה דו-קוטבית. הכוונה היא שיוצר טכנו דוגמת Marco Carola , מפיק טק-האוס בדיוק באותו אופן שבו יוצר האוס שורשי דוגמת דניס פרר אחראי לו, או אפילו יוצר מינימל טכנו דוגמת John Tejada.

לכן, כשאנחנו מדברים על טק-האוס, אנחנו בהכרח גם מעלים מחדש את הדיון העתיק, המורכב והמאתגר מכולם: ההבדל האפיוני בין "האוס" ל-"טכנו". צמד סגנונות שהוויכוח אודות מידות הטוהר בהן, כבר הוכח כבלתי אפשרי. כל דבר שאיננו האוס או טכנו באופן מובהק, שזה למעשה כל טראק מאז 1994, אמור להיכלל בהגדרה הז'אנרית החמקמקה "טק-האוס". סגנון שמנסה לתאר אידיליה מוזיקלית, אך למעשה מהווה בעיקר פתרון נוח לעיתונאים מבולבלים.

ובאמת, כאן חשוב לציין את זה. בניגוד לאבות המזון האלקטרוניים שקדמו לו, "טק-האוס" הוא למעשה הסגנון הראשון ששמו נקבע על פי מאמר במגזין, במקום שם של תקליט (כפי שקרה עם "אסיד" ו-"טכנו") או סלנג של בליינים (כמו ב"האוס").

הביטוי "טק-האוס" הופיע לראשונה במאמר מערכת של מגזין הדאנס הבריטי Muzik ב-1997. כמה שנים מאוחר יותר הוא זכה לתאור נרחב יותר בכתבה מכוננת מאת אהרון צ'ארלס (עיתונאי רוק מיתולוגי במגזין Spin) תחת הכותרת: "Tech House - The Quest for Dance Music's Post-Rave Soul" (אוקטובר 2000).

DJ Murf - Tech-House Phenomena

קיץ האהבה של בריטניה, סוף שנות השמונים - זה שבעקבות צליל האסיד האוס של שיקאגו הוליד את סגנונות הג'אנגל, הברייקביט והטראנס - הוא גם נקודת האפס בציון תחילת דרכה של תנועת הטק-האוס. מיסטר סי (The Shamen), קיד באצ'לר, ג'אזי M וכמובן שלישיית Wiggle היו לאנטיתזה מוזיקלית לסאשה, דיגוויד ואוקנפולד שייסדו את תנועת הפרוגרסיב. הסגנון הדומיננטי והמשפיע ביותר בעולם באותם שנים. בעוד שחברי גלובל אנדרגרונד, נהנים מגל עצום של יוצרים מקומיים בסגנון המתהווה, הכולל כמובן גם הרכבים כמו לפטפילד ופיוצ'ר סאונד אוב לונדון שמופיעים אפילו במצעדי הלהיטים, בגזרת ההאוס הבריטית הייצוא דל עוד בהרבה.

מסיבה זאת, תנועת הטק-האוס של בריטניה תחילת שנות התשעים, טומנת בחובה מספר השפעות חיצוניות דומיננטיות שונות, אשר לימים ירכיבו את הדי.אן.איי של סגנון הטק-האוס, בקווים המאפיינים אותו מאז ועד עכשיו.

ב-1994, ג'וניור וסקאז הוא הדיג'י הנערץ ביותר על כדור הארץ. בבריטניה הוא מתבקש להפיק גרסאת רימיקס לאחד הסינגלים הראשונים של סאשה וגם לחנוך את לייבל ההאוס האנגלי המשובח 2020 Vision של Ralph Lawson. עוד באותה שנה מוציא וסקאז לאור גם את "X", טראק האוס אינסטרומנטלי בליווי תפקיד באס דאבי המלווה במקצב ברייקביט בניחוח בריטי. תקליט המהווה את אחד ממקורות ההשפעה הגדולים ביותר לתנועת הטק-האוס של בריטניה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

בעתיד תזקוף לזכותה בריסטול השפעות ג'מייקניות על גבי מקצבי האוס, אך הרבה לפני כן הייתה זו דווקא סן-פרנסיסקו שהניחה את יסודות העיקרון לראשונה. דאבטרייב סאונדסיסטם, קולקטיב יוצרים ותקליטנים אחראים במידה רבה על כל תנועת ההאוס של החוף המערבי. זו שבהשפעת תקליטנים חלוציים דוגמת דוק מרטין וגראת' & ג'נו, המשלבים מוזיקה אלקטרונית עם דיסקו, רגאיי ורוק פסיכדלי, הובילו גם לגל של יוצרים אמריקאים המושפעים מהפיוז'ן הסטלני. ב-1994 יוצא לאור "Sound System" אלבום הבכורה של דאבטרייב, הופעתם הראשונה מחוץ לחוף המערבי של ארצות הברית הוא כמובן במסיבה של חברי Wiggle הבריטים שנתיים לאחר מכן.

הרחק ממסיבות הרייב האימתניות של ברלין שלאחר נפילת החומה, גם המבורג הציגה לראשונה חזון מוזיקלי צנוע אם כי ייחודי ומשפיע לא פחות. מה שהחל בתור עוד חברת תקליטים גרמנית המוקדשת לצלילי אסיד על גבי מקצב טכנו מהיר ומופשט, מהיום שהופיעו Timewriter ו-Terry Lee Brown Jr. בחברת התקליטים Plastic City (1995), הכל השתנה. מהירות ומקצבי הטכנו נותרו כשהיו, אך מסביבן החלו להירקם טקסטורות אמביינט מלנכוליות, שלימים יהפכו את שם הלייבל Plastic City למילה נרדפת לתיאור הצליל הייחודי והמופלא שלה. לכל מי שעוד לא זכה להקשיב ל-"Deep Train" אלבום המיקס האהוב והנמכר ביותר מאתTimewriter (המדורג גם במאה אלבומי המיקס החשובים ביותר על פי רזידנט אדוויזר), הנה הזדמנות לגלות את אחד האלבומים הנשכחים אם כי היפים ביותר בתולדות האלקטרוניקה.

מתוך שלושת מקורות השפעה אלה, נזרע סגנון הטק-האוס בבריטניה והחל לזקוף ענפים. מההאוס השבטי של ג'וניור ואסקז בניו-יורק קמו דני טנגליה, דיפ דיש ו-Peace Division עם מוזיקה שסטיב לוולר הפך לשגרירה בבריטניה. צליל ההאוס המעושן של החוף המערבי על פי דאבטרייב סאונדסיסטם, הפך עשור אחר כך לשגעת חובקת עולם, בזכותם של הצמד H-Foundation. והטכנו העמוק והמלנכולי של חברי Plastic City יסלול את דרכה של סצנת הדיפ האוס הגרמנית כולה, שתוביל עם הזמן להקמתם של לייבלים דוגמת Moodmusic ו-Innervisions.

חמישה סטים מכוננים לטק-האוס שחייבים להכיר

Eddie Richards Live at Tonic - 1994

קלטת המיקסטייפ של אדי ריצ'ארדס בטוניק מ-1994, היא אחד הסטים המוקלטים האהובים ביותר על דור מייסדי הקלאבינג באנגליה. במיוחד בגלל שזו אחת הבודדות שבהן אפשר לשמוע גם את מיסטר סי מלווה את ריצ'ארדס כ-MC על המיקרופון. שעה וחצי של האוס חם שבטי ועליז עם ריבוי הופעות מסחרר של להיטי התקופה.

Mr. C ‎– X-Mix: The Electronic Storm - 1996

הכרך השישי בסדרת אלבומי המיקס המשובחת X-Mix מאת מיסטר סי מ-1996. סט המשלב את הסולפול האוס הניו-יורקי של Kings Of Tommorow עם הטכנו הדטרויטי של סטייסי פולין וקרל קרייג, לצד כמובן קרצוצי האסיד של Woodie Macribe ו-Acid Jesus.

Terry Francis - Essential Mix - 1998

לרגל זכייתו בתואר Best New DJ על פי מגזין Muzik באותה שנה, טרי פרנסיס מוכתר ב-1998 סופית ככוכב. הוא מוציא לאור את אלבום המיקס Architecture, זה שהקנה לו את משרת הרזידנט של מועדון הפבריק ובמקביל גם מתבקש להגיש את השעתיים הללו עבור תכנית הרדיו הנחשקת "איסנשל מיקס" עם סט שלימים יהפוך לקלאסיקה.

H:Foundation ‎– Nite:Life 02 - By Halo & Hipp-E - 2000

סט האוס, דאבי עמוק וחכם שנשען באופן כמעט מוחלט על יצירותיהם של שני מפיקי ההאוס העסוקים ביותר לשנת אלפיים. כרך מס.2 בסדרת אלבומי המיקס המופלאה Nite Life של NRK שתעניק בהמשך סט משובח לא פחות גם מאת DJ Garth (אביהם הרוחני של היפ-אי והיילו), דיסק חובה לכל בליין עם געגועים לאומן 17 בירושלים.

Derrick Carter - Pagan Offering - 1998

דריק קרטר מודל שנות התשעים הוא אחד מתקליטני ההאוס המבוקשים והאהובים ביותר בבריטניה. תשאלו את פיט טונג מי תקליטן ההאוס האהוב עליו בכל הזמנים ותגלו בעצמכם. למרות שנדמה כיום שהוא לא הבחירה הטבעית לכך, קרטר התבקש ב-1998 לתרום אלבום מיקס ל-Pagan - לייבל הטק-האוס ה"גדול" ביותר מצרור החברות העצמאיות שפתח טרי פרנסיס.Pagan Offering הוא האמנם פריט חריג בקטלוג של קרטר, אבל מדובר באחד מאלבומי המיקס המשובחים של שנות ה-90. סט שנפתח בטכנו דאבי קר של Swayzak, עובר דרך שיקאגו ג'אקין המתבקש ומסביב כמובן גם קטעים של טרי פרנסיס, צ'ארלס וובסטר ו-Ralph Lawson מקטלוג הלייבל Pagan.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully