וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגעו בכוכבים: כך הפכה דאבסטאר להצלחת ענק בישראל

19.7.2017 / 0:00

השלישייה דאבסטאר התיימרה להיות השילוב המושלם בין מוזיקת פופ לאלטרנטיב. השירים שלהם עסקו בחיי היום יום האנגליים, והוגשו על מצע סינתיסייזרים עכשוויים וקולה המהפנט של הזמרת שרה בלאקווד. למרבה האכזבה הם לא זכו להצלחה מרשימה, מלבד בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רכבו על ההצלחה של הפט שופ בויז. דאבסטאר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ערך הוויקיפדיה על שלישית הפופ הבריטית דאבסטאר לא שונה מזה של רוב הלהקות. הוא מספר בקצרה את ההיסטוריה של ההרכב שהיה פעיל מאמצע הנייטיז. אחרי הביוגרפיה, יש קטגוריה שיכולה לצוד או להפתיע את עיניהם כמה מהקוראים. בטבלת ה"דיסקוגרפיה", זאת שמפרטת את הסינגלים והאלבומים שהלהקה הוציאה, יש גם עמודה שמבהירה את המיקומים שהם הגיעו אליהם במצעדים. הטבלה הזאת מראה שהלהיטים של דאבסטאר צעדו, למעשה, רק בשני מקומות בעולם – בבריטניה ובישראל.

מעבר לכך, הנתונים מלמדים שדאבסטאר הצליחה הרבה יותר בישראל מאשר במולדתם. זה נראה הזוי, אבל "Stars", להיט הבכורה של דאבסטאר שעדיין מנוגן מדי פעם ברדיו הישראלי, הגיע בבריטניה רק למקום ה-15. בעמודה הסמוכה אפשר ללמוד שבישראל השיר הגיע עד למקום הראשון (!). זה ממשיך. להיטם השלישי "Not So Manic Now" שהגיע בבריטניה למקום ה-19 הגיע בישראל עד למקום השני. "No More Talk", הסינגל הראשון מאלבומם השני הגיע בבריטניה רק עד למקום ה-20 ואילו בישראל עד למקום ה-15.

בהתאם לתוכן של השירים שלהם, ההצלחה של דאבסטאר בישראל היא דבר כמעט בלתי נתפס. המילים הקשות שמתארות סיפוריי יום-יום מאוד אנגליים, הם הדבר הכי רחוק שאפשר לחשוב עליו מהחיים במזרח התיכון. "Not So Manic Now", למשל, מספר על פנסיונרית ששותה את התה שלה שלה בביתה שבבניין דירות, כשגבר צעיר נכנס לדירתה בעורמה של איש מכירות ותוקף אותה. הסיפור הזה הוא לא ממש החומר שממנו עשויים להיטי פופ. גם לבריטים היה קשה לעכל שיר שכזה, שהיה מאוד שונה מהנוף של הפופ הנשי באותה תקופה. לשם המחשה, "Not So Manic Now" יצא בשנת 1996, בסמוך לשירים כמו "Wannabe" של הספייס גירלז ו-"Ooh Ahh… Just a Little Bit" של ג'ינה ג'י. בהחלט אחר.

בניסיון להסביר את ההצלחה של דאבסטאר בישראל, צריך להסתכל על ההרכב שהושווה אליהם שוב ושוב – הפט שופ בויז. כמו דאבסטאר, גם הפט שופ בויז זכו באותה תקופה להצלחה יוצאת דופן בישראל עם אלבומם "Very", שהגיע בארץ למעמד אלבום זהב וכלל את שיר השנה "Go West". הקשר בין שני ההרכבים אינו מקרי. דאבסטאר הגיעו מאותה עיר כמו הפט שופ בויז, חלקו את אותו מפיק והיו חתומים באותה חברת תקליטים. עם דנ"א דומה, לא היה קשה לשווק אותם לישראלים.

עוד באותו נושא

מי סו הורני: הראפרים הסקסיסטים שניצחו את אמריקה השמרנית

לכתבה המלאה

דאבסטאר הוקמה בשנת 1992 בעיר ניוקאסל שבצפון אנגליה. את הלהקה הקימו סטודנטים שנפגשו בעיר במהלך לימודיהם. סטיב היליאר (Hillier) נהג לתקלט בכל מיני בארים בעיר, ובאחד מהסשנים שלו פגש את כריס ווילקי. הם חלקו חיבה למוזיקה דומה וכשגילו ששניהם מנגנים - ווילקי בגיטרה והיליאר בקלידים - החליטו להקים הרכב. את הזמרת, שרה בלאקווד, הם הכירו דרך עוד חבר ללימודים, שהשמיע להם קלטת דמו של בת-זוגו, אף היא תלמידה בעיר. ההרכב הושלם.

אחרי הקלטת כמה דמואים, דאבסטאר הוחתמה בחברת התקליטים Food, תת-חברה של ענקית המוזיקה EMI. ב-Food אמנם התמחו ברוק אלטרנטיבי עם החתמות כמו בלר ושמפו, אבל גם הם שמו לב לדמיון לפט שופ בויז. כדי ליהנות משני העולמות, זה של הפופ וזה של האלטרנטיב, ב-Food הצמידו לדאבסטאר את המפיק הווירטואוז סטיבן הייג האמריקאי. הייג, שבדיוק סיים להפיק את "Very" של הבויז, היה ידוע כאחד המפיקים היחידים שעסקו גם פופ וגם אלטרנטיבה בהצלחה. כך, לצד הפקות ללהקות פופ כמו אירייז'ר ו-OMD, הייג גם היה חתום גם על הפקות לגדולי האלטרנטיבה של האייטיז דוגמת ניו אורדר, P.I.L וסוזי והבנשיז. ב-Food ציפו ממנו לעשות הפקה שתשלב בין שני העולמות האלה שלו, והייג לקח את המשימה בשיא הרצינות. העבודה איתו הולידה את הסינגל "Stars", שיצא ביולי 1995, זכה לביקורות נלהבות בבריטניה והצליח להיכנס לטופ 40 (למקום ה-40) במצעד, אבל שבוע אחר כך צנח ונזרק החוצה.

בישראל קלטת עם השיר הגיעה דרך הנציגה המקומית של EMI לשדרן הרדיו עופר נחשון מרשת ג', שהקמפיין שניהל סביב "Very" היה ממרכיבי ההצלחה המרכזיים שלו. נחשון קלט ש-"Stars" עשוי מאותם החומרים כמו "Very" וניגן את השיר בתדירות גבוהה. בעקבותיו גם עורכי המוזיקה האחרים ברשת ג' אימצו את השיר, שמצא את עצמו מנוגן בין חמש לעשר פעמים ביום בתחנה. גם בגלגלצ שהוקמה באותם ימים התלהבו מהשיר, דווקא בגלל האלמנטים הרוק-אלטרנטיביים שבו. "Stars" נכנס לפלייליסט כשהוא נהנה למעשה משני העולמות השונים של תחנות הרדיו המשפיעות בארץ באותה תקופה. שטיפת המוח הזאת עבדה: "Stars" טיפס למקום הראשון במצעד הלועזי הישראלי. כשב-EMI בבריטניה שמעו על ההישג הזה הם ידעו שיש להם משהו מיוחד ביד. אחרי הכל, הרדיו הישראלי הוא זה שגילה רק שנתיים לפני כן להקה אחרת שהוחתמה ב-EMI ולא הצליחה בהתחלה בבריטניה – רדיוהד.

בדאבסטאר התרגשו מאוד מההצלחה בישראל וכש-"Stars" הגיע למקום ה-14 במצעד הלועזי השנתי של 1995, בלאקווד בעצמה הגישה את השיר בתכנית הרדיו של רשת ג'. מעודדים מההצלחה בישראל, דאבסטאר והייג המשיכו לעבוד על אלבום הבכורה שלהם "Disgraceful", שיצא בסוף 1995. עוד לפני תאריך ההפצה הצליח האלבום לעורר פרובוקציות. על מרכז עטיפתו נראה קלמר ורוד שנראה כמו פות. חנויות התקליטים השונות בבריטניה סירבו לשים את האלבום על המדפים. דאבסטאר נאלצו לשנות את העטיפה. הרעיון היה אותו רעיון, אבל במקום הקלמר היה משהו יותר מרומז לאיבר המין הנשי - נעל בית ורודה בצורת ארנב.

למרות הפרובוקציה, האלבום לא השאיר את חותמו ודי נכשל בבריטניה. השינוי הגיע עם הוצאת הסינגל "Not So Manic Now" בתחילת שנת 1996. השיר עם המילים המיוחדות זכה להשמעות רדיו רבות בבריטניה, מה שעזר לו להיכנס אל הטופ 20 שם. בישראל, כאמור, עפו על השיר, שכמעט הצליח לשחזר את ההישג של "Stars" והגיע עד למקום השני.

"Not So Manic Now" עורר את המכירות של "Disgraceful" בבריטניה. האלבום הגיע שם למעמד של מכירות זהב, וההוצאה המחודשת של "Stars" טיפסה עד למקום ה-15 במצעד הלהיטים. בישראל המכירות היו יחסית צנועות. "בסך הכל היה מדובר בשני שירים שהפכו ללהיטי רדיו גדולים", נזכר עוזי פרויס, שניהל את הקטלוג של EMI בישראל באותם השנים, "אבל מעבר לזה, כמו בהרבה מקרים דומים זה לא בא לידי ביטוי במכירות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת האלבום השנויה במחלוקת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי אלבום הבכורה הבאזז סביב דאבסטאר בעולם נהיה עצום. ביפן החלו לגלות בהם עניין רב, ובארצות הברית חברת התקליטים Polydor החתימה אותם על חוזה מיוחד. תחת ציפיות הענק האלו, האלבום הבא של דאבסטאר, "Goodbye", יצא ב-1997. הציפיות לא התממשו. האלבום המשיך את הקו של אלבום הבכורה עם שירי פופ מתוחכמים ומאוד מאוד אנגליים. הסינגל הראשון מתוך האלבום, "No More Talk" עוד הצליח להסעיר לא מעט חובבי מוזיקה, אבל אחרי שלא הגיעו עוד להיטים והאלבום לא התרומם מבחינת מכירות, היה ברור שדאבסטאר במשבר.

גם בישראל "Goodbye" לא זכה להצלחה יתרה, למרות ש-"No More Talk" זכה להשמעות לא מעטות. יחד עם זאת, שימוש של סלקום בלהיט "Stars" באחת מפרסומות הטלוויזיה הראשונות שלהם, לא רק שהחזירה את השיר חזק לתודעה, היא גם הפכה אותו לשיר שכל אחד – מילד ועד קשיש – מכיר. הפרסומת, שמציגה ילדה שמנסה לאסוף כוכבים שמשתקפים במים, היא אחת האיקוניות של החברה. יוצריה לא סתם בחרו את השיר. ההקשר היה שמו, "כוכבים", שדיבר גם עם עלילת הפרסומת וכמובן שהתקשר ללוגו של החברה. ההכנסות של דאבסטאר מסלקום הם כנראה הסכום הגבוה ביותר שהלהקה אי פעם הרוויחה, ובעקבות הפרסומת הוא נכנס לפנתיאון הישראלי. בסוף העשור, כשחברת התקליטים NMC הוציאה אלבום לסיכום שנות התשעים במוזיקה, "Stars" כיכב כאחד הלהיטים הגדולים באוסף. השיר המשיך להיות מנוגן רבות, ובכתבה של הארץ מ-2004 דווח ש-"Stars" נמצא בין 200 השירים המושמעים באותה שנה בגלגלצ, למרות שיצא כמעט עשר שנים קודם לכן.

אחרי הכישלון של "Goodbye" השלישייה נכנסה לאולפן והקליטה במשך שלוש שנים את האלבום "Make it Better", שיצא בשנת 2000. גם האלבום הזה כשל, ואחרי שהיליאר ובלאקווד התחילו לריב הם הגיעו למסקנה שזה הזמן לפרק את ההרכב. את העשור הראשון אחרי הפירוק העבירו חברי דאבסטאר כל אחד בתחום ההתמחות שלו. בלאקווד הקימה את הצמד הנשי Client, שחתם בחברת התקליטים של אנדי פלצ'ר מדפש מוד. קליינט יצרו אלקטרופופ מתקתק, שאמנם לא זכה להצלחה גדולה במצעדים, אבל כן העניק להן את משבצת החימום בהופעות של אירייז'ר, וכצפוי גם באלה של דפש מוד.

היליאר הקים אולפני הקלטה בברייטון ובדרום ספרד. במקביל עסק קצת בהפקות כשעבד עם בננרמה, גארי ניומן, סיינט אטיין, הוברפוניק ו-Heaven 17. בנוסף, עם הניסיון הרב שלו, הפך היליאר למורה בבית הספר לסאונד "Point Blank", שבלונדון. ללמוד מכוכב לשעבר? נשמע לא רע. ווילקי הוא השקט ביותר מבין השלושה. אחרי הפירוק, הגיטריסט חזר לניוקאסל והקים משפחה. הוא המשיך לעסוק במוזיקה ועבד כנגן גיטרה עבור אמנים והפקות רבים. למרות שהיה די עסוק, הוא לא לוקח קרדיט על הפרויקטים השונים שבהם השתתף.

בשנת 2008 חזרו ווילקי ובלאקווד לעבוד יחד. בלאקווד הקליטה אלבום סולו ראשון שלה, שכלל ביצועים אקוסטיים לשירים של דאבסטאר ושל קליינט. ווילקי ניגן שם בגיטרה. העבודה המשותפת הובילה אותם לחזור ולעבוד עם היליאר ונראה היה שאלבום רביעי של דאבסטאר מתבשל בתנור. למרות זאת, האלבום הזה לא ראה אור מעולם.

דאבסטאר כן הוציאה שני שירים מאז: חידוש לשיר "I'm In Love with a German Filmstar", שיצא כחלק מפרויקט גיוס כספים לאמנסטי, וקטע חדש, "Circle Turns", שיצא לכבוד ה-Record Store Day ב-2012. ב-2012 הלהקה גם התאחדה לשתי הופעות בניוקאסל, אחת – קונצרט גיוס כספים ליצירת סרט על המועדון המיתולוגי מניוקאסל "The Riverside", שם הלהקה החלה את הקריירה. השנייה היתה מופע חימום לענקי האייטיז יומאן ליג.

מאז מופיעים דאבסטאר מדי פעם במקומות קטנים, בעיקר בלונדון. במקביל מתחזקות השמועות ברשת שהם עובדים על אלבום שייצא מתישהו. הלהקה פרסמה בעבר תאריכים שכל הזמן נדחו, והאמת היא שנראה שזה לא באמת הולך לקרות. כנראה שהתמלוגים מהפרסומת של סלקום מספיקים להם לעוד הרבה מאוד זמן.

  • עוד באותו נושא:
  • דאבסטאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully