וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 42: האמביינט ממשיך ללטף

25.4.2013 / 0:09

Boards Of Canada מראים סימנים של חזרה לחיים, מה שרק מזכיר שהאמביינט שהמציא בריאן אינו מעולם לא נעלם, אלא פשוט עטה על עצמו פרצופים חדשים וצלילים משודרגים

בזמן שהעולם כולו עושה במכנסיים מרוב התרגשות מהסינגל הראשון מהאלבום החדש של דאפט פאנק, נראה שקאמבק נוסף מתבשל לו, שיש המתרגשים ממנו לא פחות. זה התחיל בידיעה על אלבום חדש שבדרך, שכיוון שפורסמה ב-1 באפריל נתפסה כמתיחה ועוררה הרבה זעם מאנשים שלא אוהבים שמשחקים להם עם הפנטזיות, אבל ביום התקליט שצוין ברחבי העולם בשבת נראה שאולי בכל זאת מדובר במשהו שבאמת קורה. באורח פלא, ותחת מעטה כבד של אפלה,צץ תקליט טיזר של הצמד המיתי Boards Of Canada בחנות תקליטים בניו יורק. על התקליט הודפסו רק 20 שניות של מוזיקה, שאחריהן מוקראות שש ספרות. ביום שלישי נמצא עוד עותק בחנות נוספת, הפעם בלונדון, ולא נלאה אתכם בספקולציות על כתב החידה שמתפתח מהרמזים שנחשפים גם ביוטיוב וב-BBC Radio 1 - זה באמת גיקי הרבה מעבר לכל פרופורציה (אתם מוזמנים לעקוב אחרי התגליות שמתעדכנות כאן) - אבל הסיבה לבאזז ולעניין שיוצר הטיזר הזהברשת דווקא מעניינת ועוד איך.

כן, יש מצב שהאמביינט חוזר. Boards Of Canada, יחד עם פיוצ'ר סאונד אוף לונדון, אפקס טווין, The Orb ועוד לא מעט הרכבים ויוצרים היו אחראים, אי שם בשלהי שנות התשעים, לתור הזהב של הז'אנר החמקמק הזה. מאז, למרותשכמו כל זרם במוזיקה היו מי שהמשיכו ליצור אותו גם כשלא היה פופולארי, נעלם האמביינט מהמפה בזמן שהברייקס, הדאבסטפ, הבאסים ושלל דברים הרבה פחות מעודנים ממנו תפסו את כל תשומת הלב של חובבי האלקטרוניקה. אבללאחרונה אפשר לשמוע התעוררות מחודשת בתחום. יום התקליט האחרון הביא איתו הוכחה נוספת שמשהו קורה, רימיקס אמביינט של ניקולאס ז'אר, יקיר הסצינה בשנים האחרונות, לבריאן אינו, מגדולי המפיקים של תעשיית המוזיקה, מי שטבע את המונח אמביינט לראשונה אי שם בשנות השבעים, והיה מהיוצרים הבולטים ביותר בתחום מאז.

Brian Eno. Sergio Dionisio, GettyImages
בריאן אינו/GettyImages, Sergio Dionisio

כשחושבים על זה, האמביינט, עכשיו בגלגולו השלישי, מתאים פיקס לרוח התקופה וכמו הביטים, בייס, אינדי ועוד, גם הוא מינוח מאד רופף, תחום שאפשר להתפלסף אינסוף על מה כן שייך אליו ומה לא, והגבולות שלו לא ברורים בכלל. האמביינט, אחת מאבני היסוד של האלקטרוניקה, היה שם ממש מימיה הראשונים, כשהרבה מחלוצי הסינתוז יצרו מרחבים של שטיחי סאונד בהתנסויות שלהם עם מכונות חדשות ולא מוכרות. על פי בריאן אינו זו "מוזיקה שאפשר להאזין לה באופן פעיל ומעמיק או להתעלם לחלוטין מקיומה, לפי בחירת המאזין... שנועדה להרגיע ולתת מקום למחשבה... מוזיקה שמתקיימת במרווח שבין המלודיה לטקסטורה".

היוצרים עצמם יכולים לשאוב השראה מדאב, מהאוס, ממוזיקת ניו אייג', מאינדסטריאל ואפילו ממוזיקה קלאסית, או בימינו מביטים והיפ הופ, מטכנו, מאלקטרוניקה מוקדמת ועוד, אבל מה שמאחד את כולם הוא הדגש בקטעים עצמם על האווירה, על שכבות הסאונד ומרבדי הסינתיסייזרים, על האפקטים ובעיקר על האטמוספירה הכללית שבונה המוזיקה, לאו דווקא על המלודיות וההרמוניות, הקצב, או הבייסליין. אמביינט מתרכז יותר במרווח בין התווים מאשר בתווים עצמם. זו מוזיקה לטבוע לתוכה, לרחף איתה באמצע הלילה, מוזיקה שלאמנחה את המאזין ביד אלא נותנת לו את המרחב לעוף איתה לאן שמתחשק לו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ג'יימס בלייק/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולי זה בגלל הצורך במוזיקה שתאזן את חיינו שהולכים ונהיים עמוסים ותזזיתיים יותר, ואולי זה רק גלגל הרטרו שעשה עוד סיבוב, אבל יותר ויותר יוצרים נמשכים לאחרונה אל המקום האמורפי הזה, כל אחד מביא את המטען שלו והדרך שלו לגשת אל התחום. האמביינט פורח בקצוות של האלקטרוניקה, אבל לא מדובר בתחום נישתי כלל וכלל. קטעים של אמביינט אפשר למצוא בין השאר גם באלבום החדש של דה נייף, וגם ג'יימס בלייק, אם תרצו, מגיע ממש לא רחוק משם. השפע הוא כל כך גדול שהקאסט הפעם לא צריך להעלות באוב את קטעי האמביינט הגדולים היותר בכל הזמנים. מספיק לבחור את המיטב מ-2013 בשביל לקבל סלקשן של מוזיקה מעולה, חולמנית וחלומית, מהסוג שלעיתים פותח או סוגר את המיקס, והפעם תופס את הבמה המרכזית. אווירה.

הטראקליסט המלא:

00:00 - Space Dimension Controller - While I Was Away // R&S
05:30 - Chrome Sparks - Your Planet // Bandcamp (Free Download)
09:30 - Evenings - Lately // Friends Of Friends
13:30 - Alphabets Heaven - Birthday // King Deluxe
17:30 - AKI.AKI - KNWN // Alura (Free Download)
22:30 - Anenon - Sunsets and Clocks // Non Projects
27:30 - Heterotic - Robo Corp // Planet Mu
29:30 - Kixnare - Echoes // U Know Me
33:30 - Maxmillion Dunbar - Shampoo // Rvng Intl.
38:00 - MORRI$ - Things Behind Glass // Free Download
41:30 - Torus - 2mrrw // Sonic Router (Free Download)
47:00 - Submerse - Here's Looking At You // Project:Mooncircle
50:30 - Dream Koala - We Can'e Be Friends // Moose
54:00 - DJ Koze - NooOoo (ft. Thomerle & Maiko) // Pampa

  • עוד באותו נושא:
  • פופ לוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully