וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 52: המוזיקה שתרים לכם את הסופ"ש

17.10.2013 / 0:59

הקאסט הלאקטרוני של רוני פיאלקוב מגיש את מיטב המוזיקה האלקטרונית של השבוע, עם האלבומים החדשים והמאתגרים של פור טט ומאשינדראם, לצד האוסף של הלייבל הישראלי BLDG5

אדם שהולך בדרכו ומגיע לחומה, יחפש דרך לעקוף אותה. אולי הוא יילך לאיבוד, אולי ימצא מקומות חדשים שלא אליהם התכוון להגיע, יתכן שסתם יעשה עיקופים ויתבלבל ואולי בכלל יצעד לכיוון הלא נכון. אבל מוכרחים להמשיך ללכת. זו לא הצהרה רשמית או אבחנה מדויקת יותר מדי, אבל פופ לוק הפעם בתחושה קלה שהשנים האחרונות אמנם היו מדהימות ומרתקות למוזיקה האלקטרונית שפועלת בקצוות, אבל יתכן שאפשר לראות את המנהרה בקצה האור. הסאונדים שהביא איתם העשור החדש כבר נוסו, נבדקו ונחקרו מכל הכיוונים, ויוצרים שמחפשים את הדבר הבא נמצאים בנקודה מאתגרת. וזה טוב. מסיטואציות כאלו מגיעות פריצות הדרך הבאות. זה יכול לקחת זמן מה, לפעמים הרבה מאוד, אבל למי שמעריך את החיפוש ויודע ליהנות מהדרך נראה שמצפה תקופה של הרבה דברים מעניינים במיוחד, על המוזיקה הטובה והפחות טובה שבכך.

פור טט הוא אולי לא דוגמא מוצלחת. גם כך מדובר ביוצר שלא מסוגל לעמוד במקום, שלעולם לא קופא על שמריו ותמיד מחפש לחדש, בעיקר לעצמו. אחרי שהגיע לשיא שלא ניתן לערער עליו עם אלבומו המושלם "There Is Love In You" שיצא ב-2010, קירן הבדן לא יכול היה להרשות לעצמו פשוט לשחזר את הנוסחה המנצחת. כבר באלבום הקודם הופשט הרבה מהתוכן המלודי לטובת שקיעה במקצבים רפטטיביים וחשופים יותר, אבל באלבום החדש "Beautiful Rewind" שיצא החודש התהליך הזה מאיץ ועובר שלב. הליטוש של ההאוס נשאר הרחק מאחור בקטעים שבאלבום הזה, ואת מקומו תופס הרבה לכלוך. המקצבים מתקרבים יותר אל הטכנו, הרייב, הגריים והברייקס; הכל מוטבע ברחשים, בהפרעות של רדיו פיראטי שכמו עולה לרגע על הגל ומפריע לשידור ותחושה מעט לא נוחה ואווירה קשה מאפילות על המלודיות הנפלאות שפור טט עדיין מייצר, גם כשהוא אולי לא באמת מתכוון לכך. מדובר בהאזנה מאתגרת, אבל רוח הניסיוניות והתחושה הכנה שהיוצר הענק הזה משתף אותנו בחיפוש ובתעיה שלו בנבכי האלקטרוניקה מהעבר ומהעתיד הרחוק מתגמלת לאין ערוך. חוצמזה שזה ממש יפה.

Four Tet. Louise Wilson, GettyImages
פור טט/GettyImages, Louise Wilson

גם מאשינדראם, עוד אחד מהמפיקים היותר מאתגרים וייחודיים שראה עולם המוזיקה בשנים האחרונות השיק אלבום חדש. "Vapor City" מוצא את טראוויס סטיוארט, טיפוס שמנמן, משופם וביזארי למדי, כשהוא עדיין משחק בתחומי הפוטוורק האקספרימנטלי והחלומי אותו הוא המציא פחות או יותר במו ידיו. האלבום נשמע כמו המשך ישיר של קודמו וסטיוארט לא מתקדם הרבה ומרשה לעצמו להתרווח בעולם אותו יצר. אבל בעצם הקרקע כבר זזה מתחת לרגליו. יוצרים חדשים שהושפעו ממנו התחילו לשחק באותו המגרש, ביניהם גם The Range שמופיע כאן בקאסט עם קטע מאלבומו החדש, שקצת לא נעים להגיד, נשמע לפרקים יותר מעניין והרפתקני ממקור ההשראה שלו. מאשינדראם עדיין נשמע נהדר, מהפנט ומיוחד, אבל האזנה ל"Nonfiction" של דה ריינג' מוצאת יוצר רעב יותר, שמחפש את האדג', פחות מבוסס בסאונד של עצמו, יותר מעוניין לאתגר ולהתנסות. כשדבר כזה קורה ליוצר כמו מאשינדראם זה אומר דבר אחד בלבד – צריך להתחיל לחפש מקום אחר להתקדם אליו. ההימור שלנו הוא שאלבומו הבא ישמע כבר אחר לחלוטין.

עוד בקאסט, כמה יוצרים מעניינים שמשחקים גם הם בטווח שבין המוזיקליות העשירה והמרגשת לבין הניסיוניות המופשטת, ביניהם Hanami, שם חדש בסצינה שמומלץ לשים עליו אוזן, וכמוהו גם Yahtzel ו-Slow Magic הנפלא כתמיד שמספק רימיקס מרתק לעוד חוקר ארצות נודע, גולד פנדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת האוסף של BLDG5/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועוד בחזית, על פתיחת וסגירת המיקס ממונים שני קטעים שיוצאים באוסף חדש וראשון של לייבל טרי ביותר, שפועל, תחזיקו חזק, בישראל. BLDG5, הרפתקאה חדשה מבית היוצר של אנובה, מכוון גבוה מאד עם יריית הפתיחה הזו. האוסף משלב קטעים של יוצרים מקומיים עם מפיקים שלא מכאן, ביניהם אנונימיים כמעט לחלוטין וכן כמה שכבר עשו לעצמם שם יפה כמו Sun Glitters, Free The Robots ו-Teen Daze. האווירה הכללית באוסף תואמת את התחושה עליה מדובר כאן, כשכל קטע מושך לכיוון אחר בודק בו את הגבולות ומחפש ממנו את קצה החוט לדבר הבא, ונראה שהלייבל נותן ליוצרים את המרחב להתנסות במקומות שהם לא בדיוק מה שהם רגילים אליו. כך הצמד 3421 שכבר פיתח וליטש משהו מעולה ומאד ייחודי להם עם השילוב בין סינתים קיצוניים לתופים לייב נשמעים כאילו החליטו לחפש את עצמם מחדש במחוזות מופנמים יותר ורותם אור הנפלאה מעמיקה עוד יותר את מערכת היחסים שלה עם האלקטרוניקה ושומרת על מעמדה כיוצרת המרתקת ביותר שפועלת בארץ כיום. כדאי לשים לב באוסף גם להרכב הבית Garden City Movement, בו שותף גם יוני שרוני, איש רדיו הקצה ומאנשי הלייבל BLDG5 עצמו, עם קטעים מתוך אי.פי חדש ומשובח שלהם שכבר נמצא בקנה. כל העסק ניתן להורדה חינם, זוכה לביקורות מעולות ברחבי הבלוגוספירה ונשמע נהדר, כך שכדאי מאד לרוץ ולהוריד. זה טוב לאלקטרוניקה וזה טוב לציונות.

טראקליסט:

00:00 - Rotem Or - Whois // BLDG5
05:00 - Yumi & The Weather - All We Can // XVI
09:00 - The Range - Loftmane // Donky Pitch
13:00 - Four Tet - Your Body Feels // Text
15:30 - London Grammar - Hey Now (Hanami Bootleg) // Soundcloud
19:30 - Pascaal - Drowning In you (Booddha Remix) // Soundcloud
24:00 - Ellie Goulding - Burn (Debian Blak Remix) // Soundcloud
29:00 - Yahtzel - High With Me // Soundcloud
33:00 - Gold Panda - Brazil (Slow Magic Remix) // XLR8R
37:30 - The Range - Everything But // Donky Pitch
41:00 - Four Tet - Unicorn // Text
44:30 - Foolk - 1995 // BLDG5

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully