וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 53: הסצינה האלקטרונית של אוסטרליה

31.10.2013 / 1:23

אוסטרליה הביאה לנו לא רק את את "קרוב רחוק" וקיילי מינו, אלא גם מצטיינת לאחרונה בייצוא של מוזיקה אלקטרונית משובחת שלא מתביישת להתכתב עם פופ שמח וקליט

עם קיילי מינו, INXS, Men At Work, AC/DC, Midnight Oil ועוד כמה וכמה שמות באמתחתה, אוסטרליה תרמה מאז ומתמיד לקאנון המוזיקה העולמי. נכון, יחסית לעובדה שמדובר במדינה דוברת אנגלית, חתיכת פור כשזה מגיע לשוק המוזיקה העולמי, אפשר בהחלט לטעון שהנתח שתפסה המוזיקה שמגיעה מה-Land Down Under היה קטן מדי; כנראה שהמרחק הפיזי ממרכז העניינים שיחק תפקיד חשוב. אבל מה שכן פרץ לתודעה העולמית היה בדרך כלל סופר כיפי, מוזיקה פשוטה ולעניין שעושה טוב, ועושה את זה טוב.

בתחום המוזיקה האלקטרונית לעומת זאת, לא היה הרבה על מה לספר. עד השנה. "הסאונד האוסטרלי", מושג שלא ממש היה קיים עד ממש לא מזמן, הוא אחד הדברים המדוברים ביותר לאחרונה, כשהיבשת המרוחקת מבעבעת מביטים איכותיים והרבה מהעיניים נשואות לכיוונה בחיפוש אחר כשרונות חדשים שצצים בה בקצב מרשים. עם דור צעיר שבזכות האינטרנט לא סבל מבעיות ריחוק מההשפעות הנכונות שמגיע בשל ומוכן לכבוש את העולם, 2013 היא השנה שבה אוסטרליה סופסוף נכנסה לפנתיאון האלקטרוניקה כקובעת טון, בין אם בשביל להישאר במשחק, או רק לתקופה קצרה.

אפשר היה אולי לחשוד שמשהו מתחמם בגזרה, כשבאמצע העשור הקודם הפכה אוסטרליה למעצמת ניו-פאנק אמיתית. ה-Bamboos, אולי ההרכב החשוב ביותר בגל הרטרו סול-פאנק ששטף את העולם, הגיעו כולם ממלבורן, בזמן שזמרת הבית שלהם קיילי אולדיסט הוכיחה את עצמה כאחד הקולות הגדולים ביותר של התקופה והרכבי ניו-פאנק נוספים רבים פעלו במקביל ויצרו סצינה בולטת ומאד משמעותית בתחום. אבל את הנחת היסודות של מה שקורה היום בסצינה האוסטרלית אפשר ליחס לאיש אחד במיוחד, עליו קוראי פופ לוק שומעים כבר שנתיים ויותר, ושמו Ta-Ku. כשהוא מייצר מוזיקה בקצב של מפעל שלם של מפיקים, כולל שני אלבומי קונספט שעושים כבוד לג'יי דילה בהם יצר במשך חמישים ימים רצופים קטע ביום, טא-קו הציב סטנדרט גבוה מאד עם ביטים איכותיים ביותר, תוך שהוא רק משתפר ונהיה יותר מאתגר ויותר מיוחד. אבל הפיצוץ האמיתי הגיע השנה, עם אחד מהשמות המדוברים ביותר בעולם כרגע, האיש הידוע בשם החמוד Flume.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Flume/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרלי סטרטן בן התחיל ליצור מוזיקה בגיל 11 כשמצא תוכנה להפקה מוזיקלית בקופסת הקורנפלקס שלו, ועכשיו, עשור מאוחר יותר וסה"כ שנתיים אחרי שהוציא את הסינגל הראשון שלו, הוא ממש סופרסטאר. באוסטרליה האלבום שלו הפיל מראש המצעד של iTunes אפילו את One Direction (!), לרימיקס האדיר שעשה לדיסקלוז'ר יש מיליוני האזנות, ואם מוסיפים לכך את אלבום הבכורה שלו שעומד לצאת בהוצאה מחודשת ממש בקרוב, אין ספק שהוא עומד לככב בכל רשימות סוף השנה הבאות עלינו לטובה. Flume מוביל את סצינת האלקטרוניקה האוסטרלית והעולמית בכלל עם סאונד שנשמע טרי במיוחד, בלנד של השפעות מטראפ, דאבסטפ, אלקטרו והיפ הופ, כשהמטרה העיקרית היא דווקא לא לתת בראש, אלא ליצור מוזיקה מלאה, מלודית עם לא מעט עדינות ורוך, ומשיכה רצינית לכיוון הקומוניקטיבי יותר של הסקאלה.

בכלל, אם מסתכלים על הדור האוסטרלי החדש, אפשר לשמוע שהקו המחבר בין כל האמנים הוא בעיקר העובדה שאין להם שום רתיעה או פחד כלשהו מפופ; פופ קליט, פשוט, נגיש וכיפי. הייחוד העיקרי שמביאה הסצינה הזו לשולחן הוא בהשפעה העצומה של השמש והגלים האוסטרלים על הוייב של המוזיקה. בזמן שהקור האירופי דוחף לעיתים לעומק, ניכור, מינימליזם ורגשנות רבה ביצירה, והרדידות האמריקאית יכולה להביא התלהמות וחוסר מעצורים, הסטייט אוף מיינד האוסטרלי מייצר בעיקר הרבה פאן ללא בושה, אווירה קלילה, לא מעונבת וחסרת חשיבות עצמית ותחושה של "יאללה, בוא נסיים את הקטע הזה ונלך לים, Mate".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Jagwar Ma/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות שכשמדברים על הסאונד האוסטרלי מדברים בעיקר על הסאונד של Flume ויוצרים שקרובים אליו כמו Yahtzel המבטיח מאד, Chet Faker ועוד, הסצינה היא בעצם מקיפה יותר וכוללת גם הרכבים כמו Touch Sensitive ו-Flight Facilities שמסתובבים באזורי ההאוס והניו-דיסקו, פנמה הנהדרים שמייצגים את האינדי, Jagwar Ma האדירים, אחד ההרכבים השווים ביותר שפרצו השנה שמערבבים אלקטרוניקה ורוק במינון מושלם ועוד הרבה שמות פחות מוכרים שכדאי מאד לשים אליהם לב. כל אלו עובדים ביחד, עושים רימיקסים אחד לשני, מפרגנים לחבריהם בכל הזדמנות ויוצרים קהילה אמיתית ומאוחדת. פופ לוק הפעם הוא מדריך מלא לכל זה ועוד, ואתם מוזמנים לשים קרם שיזוף, לקט של "קרוב רחוק" ברקע, ללחוץ פליי ולעשות היכרות מלאה עם סצינת האלקטרוניקה האוסטרלית העכשווית.

הטראקליסט המלא:

00:00 - Akouo - Float
03:30 - Oisima - Everything About Her feat. Annabel Weston (Ta-ku Remix)
05:30 - Yahtzel - Girls
10:00 - Ben Pearce - What I Might Do (Kilter Remix) // MTA
14:30 - Jagwar ma - Uncertainty // Marathon Artists
18:30 - Isaac Tichauer - You Were Waiting // French Express
25:00 - Touch Sensitive - Pizza Guy // Future Classic
30:30 - Jordan James - Impian
34:00 - Panama - Always
37:30 - Rufus - Rendezvous // Sweat It Out!
42:00 - Fleetwood Mac - Family Man (Flight Facilities Edit)
48:00 - YesYou - So Much To Give (L D R U Remix)
52:00 - Chiefs - Give It To You
54:00 - Fractures - Twisted (Willow Beats Remix)
58:30 - Hayden James - Permission to Love (Charles Murdoch Remix) // Future Classic
62:00 - Cosmo's Midnight - Lover's Shadow
65:00 - Flume - Stay Close // Future Classic

  • עוד באותו נושא:
  • פופ לוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully